امروز : دوشنبه 22 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

مقاوم سازی ساختمان بتنی

مقاوم سازی ساختمان بتنی

طراحی و اجرای یک ساختمان بتنی، در سراسر جهان به عنوان یکی از رایج­ترین سیستم­های سازه­ای استفاده می­شود. این سازه­ها به دلیل وقوع عواملی مانند زلزله، بادهای شدید، شرایط خاص آب و هوایی، تغییرات دمایی و رطوبتی در معرض خطر آسیب قرار می‌گیرند. بنابراین، نیاز به تعمیر، بازسازی یا مقاوم­ سازی برای یک ساختمان بتنی در طول عمر آن وجود دارد.

مقاوم سازی ساختمان بتنی به فرایند بهبود عملکرد یا افزایش ایمنی بتن موجود با استفاده از تکنولوژی­ها، ویژگی­ها و مؤلفه­ های جدید اطلاق می­شود. در این مقاله، روش­های مختلف مقاوم ­سازی ساختمان بتنی با استفاده از قاب فولاد، دیوار برش، ضخامت دادن، جداساز پایه و سایر روش­ها، معرفی و بررسی می­شوند. هدف اصلی این مقاله ارائه چارچوب علمی و کاربردی به شما برای مقاوم سازی ساختمان بتنی شماست! با ما همراه باشید.

اهمیت مقاوم سازی ساختمان بتنی در چیست؟!

با انجام این فرایند، ساختمان قادر به تحمل فشارها و شرایط نامساعد بیشتری شده و از آسیب جدی در مواجهه با رخدادهای ناگواری مانند زلزله و تغییرات شدید آب و هوایی جلوگیری می­شود. همچنین، مقاوم سازی ساختمان‌ بتنی می‌تواند عمر مفید آن را به طور قابل توجهی افزایش دهد و نیاز به تعمیرات و تغییرات مکرر را کاهش دهد.

 

اهمیت مقاوم سازی ساختمان بتنی در چیست؟!

 

ویژگی­هایی که با مقاوم سازی بدست می ­آیند

افزایش عمر سازه

مقاوم سازی ساختمان بتنی سبب تقویت عناصر سازه­ای و جلوگیری از تخریب آن­ها در برابر عوامل خارجی مانند زلزله، خوردگی، رطوبت و غیره می­شود. در نتیجه این کار باعث افزایش دوام و کارایی ساختمان بتنی و کاهش نیاز به تعمیرات و نگهداری ­های مکرر می­شود.

کاهش مصرف انرژی

مقاوم سازی ساختمان بتنی با استفاده از تکنولوژی­ های بهینه ­سازی مصرف انرژی در سطح ساختمان، باعث کاهش نیاز به سیستم­های گرمایشی و سرمایشی در داخل ساختمان بتنی می­شود. در نتیجه این کار سبب صرفه­جوئی در هزینه ­های آب، گاز و برق در ساختمان می­شود.

افزایش پایداری و پذیرش بار

مقاوم سازی ساختمان بتنی با استفاده از روش­های مختلف مانند اضافه کردن ديوار برش، قاب فولاد، ضخامت دادن، جداساز پایه و غیره؛ باعث بهبود عملکرد لرزه­اي و کارآيي سازه در برابر بارهای خود وزن، زلزله، باد و غیره مي­شود.

افزایش قیمت سازه

مقاوم سازی ساختمان بتنی باعث افزایش ارزش بازاری و جذابیت ساختمان شما برای خریداران و مستاجران می­شود.

ارزیابی­ های قبل از اقدام به مقاوم سازی ساختمان بتنی

قبل از هر گونه کار مقاوم سازی، ترمیم و یا مرمت ساختمان بتنی، باید از وضعیت فعلی آن دقیقاً آگاه شوید. در این مرحله، با استفاده از اطلاعات موجود و بازدید از سازه، نقاط ضعف و قوت آن با آزمایشات گوناگون شیمیایی و فیزیکی شناسایی و ارزیابی می­شوند.

سپس در مرحله بعد که مرحله تشخیص است، کارشناس رفتار سازه در حال حاضر و در آینده مورد بررسی قرار می­دهد و تعیین می­کندکه آیا سازه در خطر است؟! آیا عوامل خطرزای اصلی رفتار سازه را در آینده تغییر خواهند داد و باعث آسیب یا خرابی آن خواهند شد؟!

در نهایت در مرحله سوم، نیازهای سازه تعیین می­شوند. روش­های پیشنهاد شده برای ترمیم، مقاوم سازی و یا مرمت ساختمان باید کمترین تأثیر منفی را بر روی عملکرد سازه و خدمات آن داشته باشند و همچنین علاوه بر برآورده کردن الزامات ایمنی، از نظر هزینه نیز مناسب باشند. تمامی این موارد توسط یک کارشناس خبره تعیین و ارائه می­گردند.

روش­های مقاوم سازی ساختمان بتنی

اگر در مرحله ارزیابی متوجه شویم که سازه نیازمند ترمیم و تقویت است، باید روشی را انتخاب کنیم که هم اجرایی باشد و هم اقتصادی. البته گاهی اوقات، برای حل مسئله، باید چند روش مقاوم سازی را با هم ترکیب کنیم و با استفاده از چند روش، به این هدف برسیم.

موارد زیر، متداول­ترین روش­ها برای مقاوم سازی ساختمان بتنی هستند.

  • مقاوم ­سازی با استفاده از الیاف FRP
  • مقاوم­ سازی با استفاده از روش پوشش دهی یا Jacketing با بتن

 

روش­های مقاوم سازی ساختمان بتنی

 

استفاده از الیاف FRP

FRP، یک نوع جدید از کامپوزیت پلیمری است که به کمک فیبرهای تقویت­ کننده و ماتریس رزینی موجود در آن، به عنوان یک تکنیک تقویتی عالی برای مقاوم سازی ساختمان بتنی معرفی شده است.

این ماده دارای دو بخش اصلی است: الیاف و ماده چسباننده آنها به هم. این ترکیب به طور کلی به عنوان پلیمرهای تقویت شده با الیاف (FRP) در جهان شناخته شده است. برای مقاوم سازی ساختمان بتنی، استفاده از مواد مرکب ساخته شده از الیاف پلیمری رزین یک جایگزین مناسب برای روش­های سنتی است. سیستم FRP به این صورت است که الیاف و رزین­ها برای ساخت لایه­های جدید دور ستون­ها به کار می روند. در این راه، رزین اپوکسی برای چسباندن لایه­ های مرکب FRP به سطح بتن زیرین به کار می روند.

FRP دارای وزن کم، سرعت بالای اجرا، مقاومت زیاد و عدم وجود محدودیت های فضایی زیاد است که در پروژه­های جدید مقاوم سازی ساختمان بتنی بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ البته احتمال جدا شدن صفحات افزوده شده در اثر لرزش و شرایط نامناسب آب و هوایی و همچنین عدم وجود مقاومت به آتش­ سوزی در این نوع از صفحات، ایرادات این روش به شمار می­روند.

 

استفاده از روش پوشش دهی با بتن

پوشش دهی یا Jacketing یک فناوری نوین برای تقویت اعضای سازه بتنی است که بسیار رایج و البته مقرون به صرفه است. جاکتینگ عمدتاً برای تیر و ستون استفاده می‌شود تا مقاومت و تحمل بار این اعضای سازه‌ای را بالا ببرد. ستون ممکن است به خاطر حرکات زلزله‌ای یا رانش زمین، از جای اصلی خود مقداری انحراف زاویه­ای پیدا کند؛ برای رفع این مشکل، جاکتینگ ستون انجام می‌شود تا تحمل ستون را افزایش دهند.

بیشتر اوقات، اجرای روش پوشش دهی به این صورت است که کابل­های فولادی (آرماتور) با فشار و کشش زیاد، دور تا دور ستون پیچیده می‌شوند و پوشش دهی با بتن روی این کابل­ها صورت می‌پذیرد که به طور قابل توجهی تحمل بار هر عضو سازه‌ای را بیشتر می‌کند، در واقع در این روش با افزایش سطح مقطع بتن ستون، توانسته­ایم مقاومت آن را افزایش دهیم.

این روش را همچنین گسترش مقطع بتن یا extend نام می‌برند. زمانی که بتن قدرت کافی را از دست می‌دهد به این معناست که مقطع بتن مسلح عضو سازه‌ای نمی‌تواند در برابر مجموعه نیروهای ثابت و متحرک مقاومت کند. در این صورت می‌توان با گسترش مقطع توان کاهش یافته را بازیابی کرد.

این روش از نظر هزینه‌ای مناسب است اما نواقص مهمی مانند افزایش حجم فضای اشغال شده توسط اسکلت سازه و نیاز به دانستن و اجرای بسیاری از استاندارد‌ها و الزامات مهندسی دارد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70290

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *