امروز : دوشنبه 25 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

مقاوم سازی ساختمان با FRP

امروزه روش های مقاوم سازی سازه ها در انواع مختلفی انجام می شود که یکی از آن ها مقاوم سازی با FRP می باشد. در این مبحث قصد داریم به بررسی مقاوم سازی ساختمان با FRP بپردازیم. از شما همراهان عزیز دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

با گذشت زمان اجزای ساختمان قابلیت هایی مقاومت، پایداری و استحکام خود را از دست می دهند. همه افراد به دنبال این هستند که طول عمر سازه خود را افزایش دهند. برای مقاوم سازی سازه ها روش های زیادی استفاده می شود که مقاوم سازی ساختمان با FRP از جدیدترین و پرکاربردترین آن ها است.

پوشش FRP ترکیبی از دو ماده است که یک بخش آن ماتریس و بخش دیگر آن الیاف است. رایج ترین شکل مقاوم سازی ستون های بتنی در این روش دورپیچ کردن بیرونی ستون با ورق ها یا نوارهای FRP می باشد. این روش مقاوم سازی قابلیت استفاده برای انواع ساختمان را دارد. اجرای این روش آسان بوده و با کمترین هزینه می توان آن را اجرا کرد. این الیاف در انواع مصالح وجود دارند که شامل میلگردهای FRP و مصالح پوششی FRP می باشد.

مقاوم سازی ساختمان با FRP

روش FRP اقتصادی تر از روش سنتی

بهتر است بدانید از ۳ راه می توان نشان داد که استفاده از FRP نسبت به روش های مقاوم سازی سنتی اقتصادی تر هستند. در زیر به بررسی آن ها می پردازیم:

  1. مقاوم سازی لرزه ای
  2. افزایش ظرفیت باربری سازه بیشتر از مشخصات اولیه
  3. تعمیر سازه های بتنی که با گذشت زمان آسیب دیده اند.

در تمام موارد بالا مقاوم سازی ساختمان با FRP تاثیر بسیار کمی بر فضای سازه دارد و این بدان معناست که در سازه هایی مثل پارکینگ می توان از حداکثر فضای ممکن استفاده کرد. همچنین وقتی از این پوشش در لوله ها استفاده می شود جریان درون لوله را کمتر نمی کند.

کاربرد مقاوم سازی ساختمان با  FRP

مقاوم سازی ساختمان با FRP برای کاربردهای زیادی استفاده می شود. در زیر به کاربردهای آن اشاره می کنیم:

از این الیاف برای بهسازی لرزه ای پایه پل ها استفاده می شود. همچنین برای مقاوم سازی تیرهای بتنی و دالهای بتنی نیز از این الیاف استفاده می شود. از کاربردهای دیگر FRP می توان به مقاوم سازی ستون های بتنی اشاره کرد. برای مقاوم سازی دیوارهای بتنی نیز از این الیاف استفاده می شود.

ترمیم و تقویت شمع ها از دیگر کاربردهای FRP  می باشد. لازم به ذکر است که از FRP برای مقاوم سازی لوله های زیرزمینی هم استفاده می شود. همچنین این الیاف در مقاوم سازی فونداسیون و پدستال ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند. برای مقاومت خمشی دیوار نیز این الیاف مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد مقاوم سازی ساختمان با  FRP

مزایای مقاوم سازی ساختمان با FRP

مقاوم سازی سطوح با الیاف FRP مزایای زیادی دارد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

این الیاف توانایی تغییر شکل دارند که سبب می شود در فضاهایی که دسترسی به آن‌ محدود است به راحتی اجرا شود. پوشش مناسب اتصالات یکی دیگر از ویژگی های این الیاف می باشد. همچنین FRP برای اجرا نیاز به داربست و جک ندارد. در زمان اجرای این کار عملیات تخریب به حداقل رسیده و در معماری سازه تغییری ایجاد نمی شود. سختی متغیر که مناسب با شرایط و نیازها طراحی می شود از دیگر ویژگی های مقاوم سازی ساختمان با FRP می باشد. همچنین این الیاف در برابر خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار است. مقاومت کششی این الیاف نیز بالا می باشد.

مزایای مقاوم سازی ساختمان با FRP

نحوه اجرای مقاوم سازی ساختمان با FRP

با توجه به مبحث مقاوم سازی ساختمان با FRP باید ذکر شود قبل از شروع عملیات هر بتنی که پوشش خود را از دست داده تمیز شود‌. قبل از نصب FRP عملیات ترمیم باید انجام شود. سطوح ناهمواری که روی بتن وجود دارد باید با ملات ترمیمی، تعمیر و ساب زده شوند. در اجرای این روش باید به نکاتی چون عرض، جهت و تعداد لایه های الیاف توجه داشته باشید. لایه های منسوج را به وسیله کاتر یا قیچی با دانه های ریز به اندازه های مورد نیاز برش دهید. ابتدا الیاف FRP را به رزین اپوکسی آغشته کرده و بعد ژل اپوکسی روی سطح بتن بزنید و سپس عملیات لایه گذاری را شروع کنید.

معمولا الیاف FRP پوشش هایی دارند که بعد از متصل کردن به سطوح آن ها را جدا می کنیم و دوباده الیاف متصل شده به سطوح را به وسیله غلتک به رزین اپوکسی آغشته می کنیم. اگر لایه انجام شده ضخامت زیادی داشت انجام عملیات دوباره باید باید طبق نظر کارشناس باشد. نصب را در جهت تارهای مواد FRP انجام داده و از وسط قطعه آزاد شده و به دو سمت انتهای قطعه ادامه دارد تا از ایجاد حباب جلوگیری کند. بعد سطح الیاف را با دست صاف کرده سپس با یک غلتک کوچک دستی بر روی سطح FRP با فشار و محکم کشیده شود.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی مورد نیاز برای ساخت و ساز می باشد. برخی از محصولات پرکاربرد می توان به میلگرد، ناودانی، نبشی، تیرآهن، ورق استیل و … اشاره کرد. تمامی این محصولات در انواع مختلف و سایزهای متنوع موجود می باشد که با توجه به کاربرد مدنظر خود نوع مناسب آن را می توانید انتخاب نمائید. شما مخاطبان گرامی از سراسر ایران جهت سفارش و خرید این محصولات از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ می توانید با اطمینان خاطر اقدام کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

روش FRP چیست؟

پوشش FRP ترکیبی از دو ماده است که یک بخش آن ماتریس و بخش دیگر آن الیاف است.

کاربرد مقاوم سازی با FRP کدامند؟

بهسازی لرزه ای پایه پل ها، مقاوم سازی ستون بتنی، ترمیم و تقویت شمع ها، مقاوم سازی فونداسیون

مزایای مقاوم سازی با FRP کدامند؟

مزایای FRP

استفاده در فضاهای کم، عدم نیاز به جک و داربست، مقاومت بالا نسبت به خوردگی، حداقل رسیدن عملیات تخریب

 

https://ahanhyper.com//?p=72486

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *