امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

مقاوم سازی تیر آهن به کار رفته در ستون های ساختمان

باتوجه به گسترش صنعت ساخت و ساز؛ مقاوم سازی ساختمان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است که معمولاً توسط مقاطع فولادی مانند تیرآهن و … جهت مقاوم سازی بهره مند می شود.

همانطور که می دانید تیرآهن از پرکاربردترین و پرمصرف ترین مصالح فولادی می باشد که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. برای امنیت بهتر ساختمان باید جهت مقاوم سازی تیر آهن هایی که در ستون های ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد اقدام کرد. در ادامه این قسمت قصد داریم برخی از راه های مقاوم سازی تیر آهن به کار رفته در ستون های ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است را مورد بررسی قرار دهیم.

مقاوم سازی تیر آهن به کار رفته در ستون های ساختمان

ورق های تقویتی چشمه اتصال 

 ورق های تقویتی چشمه اتصال معمولاً به صورت متقارن با مقطع ستون بال به صورت چسبیده به جان تیراهن جهت افزایش نیروی برشی در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. باعث می‌شود تا از تنش برشی جان تیر آهن و ستون بکاهد. اینها باعث می‌شود تا پایداری ستون ها و در نهایت سازه فولادی افزایش پیدا کند که وجودی ورق های تقویتی چشمه اتصال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

ورق های تقویتی چشمه اتصال 

 

تقویت اتصالات فلزی جوشی

یکی دیگر از راه هایی که می توان برای مقاوم سازی تیر آهن هایی که در ستون استفاده شده است به کار برد؛ استفاده از اتصالات فلزی جوشی در ستون ها و تیرآهن ها می باشد که عبارتند از:

کاربرد ورقه روسری و زیر سری مضاعف برای ستون

در برخی موارد امکان دارد تا این ورق ها به خوبی جوش داده نشوند که در اثر فشار تنش های شدید محیطی مثل زلزله، سیل و … آسیب خواهند دید شما باید سعی کنید آنها را تقویت کنید. یعنی ضخامت این را باید افزایش داد.

 البته در نظر داشته باشید میزان افزایش ضخامت این ورق ها باید به صورت دقیق انجام شود تا عملکرد درستی را تجربه نمایید. چراکه این ورق ها موجب مقاومت پلاستیک تیر و تیرآهن های سازه خواهد شد. از ماهیچه که مصرف پلاستیک است به ستون به داخل تیر می باشد.

از این ورق ها برای بالا و پایین تیرآهن استفاده خواهد شد. خرابی ها که در اثر تنش و فشار ایجاد می‌شود معمولاً از بالا به پایین تیر شروع می شود.

افزایش طول انتهایی و کاربرد سخت کننده

یکی دیگر از روش هایی که می توان برای تقویت تیرآهن مورد استفاده در ساخت و ساز استفاده کرد این است که در قسمت های جان و بال تیرآهن جوش دهید. در آخر توسط میلگرد بال های انتهایی را به ستون وصل کنید که باید می شود تا مقاومت خمشی افزایش پیدا کند.

اضافه کردن ورق به موازات جان تیرآهن

بهتر است بدانید این روش در راستای جان ورق اضافه خواهد شد که باعث می شود تا شکل پایدار تر و افزایش سطح مقطع مفید را در برابر فشارهای وارده افزایش دهد.

 

اضافه کردن ورق به موازات جان تیرآهن

 

ورق کناری یا ورقه گونه

در این روش برای مقاوم کردن مصالح فولادی مانند تیرآهن ها استفاده می شود به این صورت است که ورق کناری در زاویه تیر یا ستون قرار می‌گیرد. نیروی کششی و فشاری بالا در بالای و پایین تیر آهن را به ستون انتقال خواهد داد. در این روش مقاومت کششی و خمشی تیرآهن افزایش پیدا خواهد کرد.

در این قسمت از سایت آهن هایپر نکاتی ذکر شد که برای تقویت تیرآهن مورد استفاده در ستون ساختمان می باشد. توجه به این موارد باعث می‌شود تا اسیب و خرابی هایی ایجاد شود که امکان جبران آن شاید وجود نداشته باشد مانند صدمات جانی، خسارت‌های مالی شدید و … که باعث ایجاد ترک و گسیختگی در جان و بال  تیرآهن یا محل جوش ها و وصله ها با فلز جوش و … می باشد.

باعث می شود به ستون هایی که منجر به تصمیم و کمانش و … اتصال تیراهن هستند. فروریختگی بخش یا کل ساختمان را به همراه خواهد داشت. مقاوم سازی ساختمان جز موارد مهم و اساسی در تعیین و گواهی اتمام کار بناها و ساختمان ها به شمار آید.

بهتر است بدانید تیرآهن ها معمولا انواع مختلفی توسط کارخانه های مختلف تولید می شود که شما باید بتوانید از نوع مناسب آن در هر قسمت از ساختمان بهره مند شوید. البته در نظر داشته باشید معمولاً مجری ها و سازندگان به راحتی با انواع میلگرد ها آشنا هستند و می توانند نوع مناسب ان را انتخاب و خریداری نمایند.

 

ورق کناری یا ورقه گونه

 

همانطور که ذکر شد تیرآهن از جمله پر کاربردترین و پرمصرف‌ترین مصالح فولادی می‌باشد که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. به گونه‌ای که در صورت نبود این تیراهن امکان ساختن ساختمان وجود ندارد.

 به همین خاطر استفاده از تیرآهن ها امروزه گسترش پیدا کرده است که باعث شده است تا شرکت های داخلی و خارجی بسیاری در صدد تولید این مقاطع فولادی بپردازند. هر یک از این کارخانه ها از مواد با کیفیت و با درجه مختلف در تولید استفاده می کند. زمانی که قصد دارید برای تهیه تیراهن برای ساخت و ساز مراجعه نمایید باید ابتدا انواع محصولات آشنا بوده و کارخانه های سازنده آن را بشناسید تا بتوانید محصول مناسبی را تهیه کرده و جهت ساخت و ساز از آن بهره مند شوید.

 نکته دیگری که باید مد نظر قرار دهید این است؛ زمانی که برای انتخاب و خرید انواع تیرآهن ها مراجعه می‌کنید به ارم حک شده کارخانه سازنده آن ها دقت کنید. تا بتوانید محصوله باکیفیتی را تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

مجموعه آهن هایپر از جمله شرکت‌های ارائه دهنده مقاطع فولادی از جمله تیراهن ها می باشد که توسط کارخانه های شناخته شده تولید و روانه بازار می شود. در نظر داشته باشید مجموعه آهن هایپر همواره سعی کرده است با عرضه محصولات با کیفیت در جهت جلب رضایت مشتریان خود کوشا باشد.

 شما با اطمینان خاطر می توانید از این تیرآهن ها و همچنین مقاطع فولادی دیگر بهره مند شوید. در هر مرحله‌ای که نیاز به راهنمایی های لازم را داشته باشید می توانید با کارشناسان آهن هایپر تماس گرفته و به صورت کاملا رایگان از راهنمایی های لازم در جهت خرید بهتر و مناسب برای مقاطع فولادی بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

بررسی میزان مقاومت تیرآهن

نقش تیرآهن در مقاوم سازی ساختمان

https://ahanhyper.com//?p=16298

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *