امروز : سه‌شنبه 16 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

معرفی آلیاژهای غیر آهنی و انواع آن

آلیاژهای غیر آهنی نمونه‌ای از فلزات بوده که در ترکیبات شیمیایی آن، مقدار بسیار کمی آهن استفاده شده است. ترکیبات شیمیایی آلیاژهای غیر آهنی کمتر از یک درصد می باشد. این در حالی است که آلیاژهای آهنی غالبا مقادیر زیادی آهن در ساختار خود دارند. بنابراین، در این مدل از آلیاژها از عناصر غیر آهنی مانند آلومینیوم، مس و نیکل استفاده می گردد.

آلیاژهای از نوع غیر آهنی در مقایسه با فلزات خالص، از استحکام و دوام بالایی در برابر خوردگی و حرارت و گرما برخوردار می باشند. آلیاژهای فلزی غیر آهنی به علت برخورداری از تنوع و گستردگی زیاد، از مصالح پرکاربرد در بسیاری از حوزه‌ها محسوب می شوند. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که آلیاژهای از نوع غیر آهنی، از ترکیب چند فلز غیر آهنی تولید می شوند.

برای تولید این فلزات از عناصر مختلفی مانند منیزیم، کبالت، مس، نیکل و آلومینیوم استفاده می‌گردد. در فرآیند ساخت فلزات غیر آهنی، ردپای این عناصر همواره به صورت محسوس به چشم می خورد.

مهم ترین مشخصات آلیاژهای غیر آهنی

مهم ترین مشخصات آلیاژهای غیر آهنی

در ترکیب آلیاژهای غیر آهنی از عناصر بسیار باکیفیت و بادوام استفاده می شود. این ویژگی دوام و استحکام بالای این مدل از مصالح فلزی را در پی داشته است. همچنین، فلزات غیر آهنی در برابر فرآیندهای شیمیایی، نوسانات جوی و دمایی و اکسیداسیون از مقاومت بالایی بهره می برند. بر این اساس، با گذشت زمان مصالح فلزی غیر آهنی دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی شوند.

نداشتن خواص آهن ربایی را می توان از دیگر ویژگی های قابل توجه فلزات غیر آهنی برشمرد. انعطاف پذیری و تنوع بالای این محصولات، استفاده و کاربرد گسترده و وسیع آنها را رقم زده است. استحکام مکانیکی بالا، پایداری و ثبات در برابر بارگذاری ایستایی، شکل پذیری مناسب و دوام مطلوب در برابر فشار، از دیگر ویژگی های آلیاژ غیر آهنی قلمداد می گردد.

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که در مکان‌های دارای تنش حرارتی زیاد، فلزات غیر آهنی، از بهترین گزینه ها به شمار می روند. همچنین، شکل پذیری مناسب آلیاژ غیر آهنی، قابلیت استفاده از این محصول را برای ساخت وسایل تزیینی، امکان پذیر ساخته است.

انواع آلیاژهای غیر آهنی

1- آلیاژ آلومینیوم

آلومینیوم از مصالح پراستفاده و پرکاربرد برای تولید آلیاژهای غیر آهنی تلقی می گردد. فلز آلومینیوم پس از فولاد، در ردیف پر مصرف ترین نوع فلزات در سطح جهان شناخته می شود. قابلیت ریخته گری فوق العاده، در کنار رسانای گرمایی و الکتریکی مطلوب، فلز آلومینیوم را به گزینه مناسب برای تولید آلیاژ تبدیل نموده است.

همچنین، مقاومت بالا در برابر خوردگی، موجب استفاده گسترده از آلیاژ آلومینیوم در صنایع حمل و نقل شده است. آلیاژ آلومینیوم از نظر فرآیند تولید در دو گروه آلیاژ ریختگی و آلیاژ کارپذیر قرار می گیرد. فرآیند تولید آلیاژ ریختگی به روش ریخته گری صورت می گیرد.

در این روش ابتدا عناصر ذوب شده و در نهایت به فرم مورد نظر خود تغییر حالت می دهند. آلیاژهای کارپذیر به صورت شمش آلیاژی تولید شده و در ادامه بر روی آنها عملیات ماشین کاری و برش کاری انجام می پذیرد.

2- آلیاژ منیزیم

آلیاژ منیزیم غالبا به رنگ سفید بوده و در ردیف سومین عنصر فراوان در سطح زمین به شمار می آید. این فلز علی رغم سبک بودن، در هنگام آلیاژ شدن، استحکام و دوام قابل توجهی پیدا می کند. برخورداری از خاصیت جذب ارتعاش موجب استفاده گسترده از فلز منیزیم در صنایع خودروسازی شده است.

مقاومت در برابر سایش و خوردگی، از مشخصات برجسته این نوع آلیاژ غیر فلزی می باشد. آلیاژ منیزیم آلومینیوم، منیزیم روی مس و آلیاژ منیزیم روی، از رایج ترین آلیاژهای منیزیم محسوب می شوند.

 

آلیاژ مس

3- آلیاژ مس

آلیاژ مس از فلزات بسیار مهم و حائز اهمیت قلمداد می گردد. قابلیت آلیاژ پذیری و چکش خواری، هدایت الکتریکی و حرارتی بالا و خاصیت شکل پذیری، از مشخصات بارز فلز مس به حساب می آید. آلیاژ برنج (مس و روی)، مس خالص و آلیاژ برنز (مس و قلع)، از دسته های مختلف فلز مس تلقی می گردد.

ساخت مبدل حرارتی، اتصالات رادیاتور، صنایع دریایی، ساخت لوله های مسی و طراحی قطعات کامپیوتری، برخی از موارد کاربرد آلیاژ مس به شمار می رود.

4- آلیاژ نیکل

آلیاژ نیکل را می توان از دیگر آلیاژهای غیر آهنی رایج و متداول قلمداد نمود. آلیاژ نیکل آهن، نیکل کروم آهن و آلیاژ نیکل مس، از گروه های مختلف این نوع فلز غیر آهنی محسوب می شوند. دوام بالا در برابر اسیدهای قوی مانند اسید سولفوریک و مقاومت و استحکام بالا، از ویژگی های مهم آلیاژ نیکل می باشد. استفاده در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی، موتور توربین و مخازن برودتی و صنعت هوا فضا، مهم ترین موارد کاربرد این محصول را شامل می شود.

5- آلیاژ کبالت

آلیاژ کبالت به عنوان نمونه ای دیگر از فلزات غیر آهنی، در حوزه صنعت بسیار کاربرد دارد. مقاومت بالا در برابر فرآیندهای شیمیایی، حرارت بالا و تنش های مکانیکی، مهم ترین ویژگی های آلیاژ کبالت را در بر می گیرد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

معرفی صفر تا صد با طبقه بندی آلیاژ ها

آلیاژ (Alloy) و ترکیبات آن

 

https://ahanhyper.com//?p=6970

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *