امروز : شنبه 20 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

مزایای هوشمند سازی ساختمان

مزایای هوشمند سازی ساختمان

امروزه فناوری خانه های هوشمند از محبوبیت بالایی برخوردار شده است و مصرف کنندگان از قابلیت های آن برای محافظت از خانه، اموال و عزیزان خود بهره می برند. می توان از این فناوری به منظور کنترل روشنایی، نظارت بر مصرف آب و سایر تاسیسات استفاده نمود. با ما همراه باشید تا با مزایای هوشمند سازی ساختمان ها آشنا شوید.

سیستم هوشمند سازی ساختمان چیست؟

هوشمند سازی ساختمان به معنای طراحی شبکه ای کامپیوتری از دستگاه های الکترونیکی می باشد که وظیفه نظارت بر تاسیسات و سیستم های یک ساختمان را بر عهده دارد. بنابراین در فرایند هوشمند سازی می توان تمامی تجهیزات خانه را به یک شبکه متصل نمود و از راه دور آن را کنترل کرد.

اما سیستم هوشمند سازی ساختمان چگونه کار می کند؟ در واقع این تکنولوژی تمامی سیستم های روشنایی، تهویه، ایمنی و حفاظتی ساختمان شما را به هم متصل می کند تا بر روی یک پلتفرم ارتباط برقرار شود. شما به کمک اطلاعات این سیستم می توانید تصمیمات هوشمندانه تری بگیرید. در نتیجه ایمنی، رفاه و آسایش ساکنین خانه افزایش می یابد.

 

سیستم هوشمند سازی ساختمان چیست؟

 

مزایای خانه های هوشمند

هوشمند سازی ساختمان مزایای بیشماری دارد و می تواند هزینه ها را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. این فناوری نه تنها باعث افزایش ایمنی شما می شود، بلکه کیفیت زندگی را نیز بهبود می بخشد.

صرفه جویی در مصرف انرژی

یکی از بارز ترین مزایای هوشمند سازی ساختمان، صرفه جویی در مصرف انرژی است. در واقع شما می توانید با مدیریت سیستم های گرمایش، سرمایش و روشنایی، میزان مصرف انرژی را کنترل کنید. از طرف دیگر سیستم های هوشمند سازی با کنترل میزان مصرف انرژی در ساعات اوج مصرف، باعث کاهش هزینه های خانوار می شود. همچنین می توان در صورت عدم حضور در ساختمان، مصرف انرژی را به حداقل رساند.

افزایش ارزش ملک

هرچند برخی افراد، هوشمند سازی ساختمان را یک امر غیر ضروری می پندارند اما برخی از املاک سازان مشتاق به بهره وری از سیستم های هوشمند و مزایای آن هستند. با اجرای این تکنولوژی می توان یک فضای مدرن و به روز ایجاد نمود و خریداران بیشتری را جذب کرد. در واقع این فرایند یک سرمایه گذاری بلند مدت به شمار می رود و می تواند باعث افزایش ارزش ملک شود.

افزایش امنیت ساکنان

و اما یکی دیگر از مزیت های خانه های هوشمند، افزایش امنیت ساختمان و رفاه ساکنان می باشد. این خانه ها به امکانات امنیتی نظیر دوربین های مداربسته، حسگر های حرکتی و قفل درب الکترونیکی مجهز هستند. این سیستم های امنیتی مدرن مانع بروز اتفاقات ناخوشایند خواهند شد. به طور کلی، اجرای سیستم هایی مانند سیستم اطفاء حریق هوشمند، سیستم تشخیص نشتی گاز، سیستم پیش بینی وقوع سیل و نوسانات شدید دمایی می تواند ضریب امنیتی ساختمان را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

ایجاد فضای داخلی مدرن

در پروژه هوشمند سازی ساختمان به جای تجهیزات قدیمی از ابزار هوشمند و مدرن استفاده می شود. بنابراین ایجاد ظاهری لوکس و مدرن یکی از مزایای خانه های هوشمند به شمار می رود. تجهیزات هوشمند سازی دارای طیف های رنگی متنوع و شیک ارائه می شوند و همین مسئله باعث افزایش جذابیت بصری فضای داخلی ساختمان می شود.

افزایش رفاه و آسایش ساکنان

طبیعتا اغلب افراد زندگی در مکانی لوکس با تجهیزات مدرن را ترجیح می دهند. چرا که امکانات خانه های هوشمند تاثیر زیادی در آرامش و رفاه ساکنان آن دارد. با هوشمند سازی ساختمان ها می توان کنترل و مدیریت تجهیزات را تنها با لمس یک دکمه امکان پذیر ساخت. حتی می توان ورود و خروج کودکان و یا افراد سالمند را با سیستم های مخصوص کنترل نمود.

حفظ سلامت فیزیکی و روانی

برخی کارشناسان بر این باورند که زندگی در خانه های هوشمند می تواند زندگی سالم تر و پایدارتری برای ما رقم بزند. به طور مثال، یک خانه هوشمند با کنترل کیفیت هوای داخل خانه و یا سیستم روشنایی می تواند محیط سالم تری پدید آورد.

در واقع یک سیستم روشنایی مناسب از فاکتورهای مهم برای سلامت چشم به شمار می رود. نامناسب بودن نوری که روزانه در معرض آن قرار می گیریم، باعث مشکلاتی مانند بی خوابی، بی اشتهایی یا افسردگی می شود. از طرف دیگر سیستم های هوشمند می توانند کیفیت هوا را بهبود ببخشند.

 

مزایای خانه های هوشمند

 

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

برای ساخت خانه های هوشمند باید تجهیزات و ابزار مختلفی در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا خانه قابلیت های منحصر به فردی را پیدا کند. در ادامه به توضیح تجهیزات مناسب برای هوشمند سازی ساختمان می پردازیم:

سیستم اعلام حریق

یکی از تجهیزات مهم در هوشمند سازی ساختمان، سیستم اعلام حریق است. این سیستم به محض انتشار دود آتش، مونوکسید کربن و غیره به روش های مختلف شما را از وقوع حریق آگاه می سازد. اعلام هشدار معمولا به صورت شنیداری یا دیداری می باشد و با توجه به کارخانه سازنده دارای فرکانس های متفاوتی هستند. انواع سیستم های تشخیص حریق عبارتند از:

  • سیستم های دو سیم
  • سیستم های آدرس پذیر
  • سیستم های متعارف

سیستم سرمایش و گرمایش

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین تجهیزات خانه های هوشمند، سیستم های سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع می باشند. در واقع بدون وجود چنین سیستم هایی، کاربری ساختمان های مختلف دچار اختلال خواهد شد.

سیستم های سرمایشی و گرمایشی دارای تجهیزات مرکزی (مانند چیلر، دیگ آبگرم، پمپ و غیره) و تجهیزات محلی (مانند کولر، فن کوئل، هواساز و غیره) می باشند. شما می توانید توسط سیستم BMS این تجهیزات را از راه دور کنترل کنید. حتی این سیستم قابلیت تشخیص حضور افراد در اتاق را دارد و با توجه به آن سیستم سرمایش و گرمایش را تنظیم می کند.

سیستم کنترل روشنایی

سیستم کنترل روشنایی، امکان مدیریت نور محیط را با کاهش یا افزایش میزان نور، روشن و خاموش نمودن خودکار چراغ ها، کنترل نور از راه دور و غیره فراهم می سازد. انواع مختلفی از تجهیزات و سیستم های روشنایی وجود دارد که چراغ سنسور دار جلوی درب خانه یکی از آن ها به شمار می رود.

دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته یکی از حیاتی ترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان به شمار می روند. شما با نصب انواع دوربین مداربسته در محل کار یا زندگی خود، می توانید امنیت ساکنان را افزایش دهید. این دوربین ها به شما این امکان را می دهد تا از راه دور بر وضعیت خانه خود به طور کامل نظارت داشته باشید. انواع دوربین های مداربسته عبارتند از:

  • دوربین های شبکه ای
  • دوربین های HD
  • دوربین های شب و روز
  • دوربین های C-mount
  • دوربین های گردان یا PTZ
  • دوربین های حرارتی یا مادون قرمز

قفل های هوشمند

درب خانه های قدیمی متاسفانه از امنیت کافی برخوردار نیست و به راحتی می تواند توسط سارقان شکسته شود. قفل های هوشمند یکی از تجهیزات هوشمند سازی به شمار می رود که می تواند از نگرانی های شما بکاهد. با کمک این نوع قفل های هوشمند می توانید حتی از راه دور، درب خانه خود را قفل کنید. از طرف دیگر، در صورت ورود و خروج افراد ناشناس، هشدارهایی را روی سیستم مشاهده خواهید کرد.

 

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

 

سیستم کنترل دما

یکی از مهم ترین تجهیزات در خانه های هوشمند، سیستم کنترل دما است. در واقع سیستم های کنترل دمای هوشمند به شما این امکان را می دهد تا با تنظیم دمای داخلی، آسایش خود و خانواده را فراهم کنید.

سایر تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

همانطور که می دانید، هوشمند سازی ساختمان به یک سری تجهیزات خاص محدود نمی شود. وسایل و ابزار هوشمند در آشپزخانه ها شامل فر هوشمند، دستگاه قهوه ساز، دماسنج، یخچال و فریزر، مخلوط کن و غیره می شود.

از جمله تجهیزات یک اتاق خواب هوشمند نیز می توان به سنسور دما، ساعت هوشمند، روانداز هوشمند، سوئیچ برق هوشمند و غیره اشاره کرد. در حقیقت هر روز با پیشرفت علم، تجهیزات بیشماری به منظور رفاه حال کاربران ابداع و روانه بازار می شوند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70195

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *