امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

مراحل تولید انواع ورق آهن

صنایع جهان مدرن، بخش عظیمی از موفقیت های خود را مدیون وجود آهن هستند. امروزه آهن با آلیاژهای مختلف در ابعاد و اشکال متفاوتی بسته به نیاز هر صنعت یا استفاده شخصی تولید و عرضه می گردند. یکی از رایج ترین اشکال استفاده از آهن، تولید به کارگیری ورق های آن هاست.

اما چقدر نسبت به مراحل تولید انواع ورق آهن آشنایی دارید؟! اگر درباره چگونگی تولید این قطعات الزامی در زندگی مدرن کنجکاو شده اید، می توانید در ادامه همراه ما باشید. لازم به ذکر است مقالات مخصوص دیگری در زمینه آهن آلات در این سایت تهیه گردیده اند که بازدید از آن ها را نیز به شما پیشنهاد می کنیم.

 

مراحل تولید انواع ورق آهن

 

تاریخچه تولید انواع ورق آهن

تاریخچه تولید انواع ورق آهنی یا نوردکاری به مفهوم امروزی این صنعت، به قرن هفدهم میلادی باز می گردد؛ زمانی که این ورق ها در شکل های ساده و ابعاد کوچک توسط دو غلتک چدنی در یک چارچوب چوبی با آلیاژهای قلع و سرب تولید می شدند.

سپس سازندگان در صدد استفاده از غلتک های بزرگ تر و سنگین تر با هدف افزایش میزان و ابعاد تولیدات خود برآمدند که نیروی این غلتک ها نیز در واقع با قدرت اسب یا پره های آبی قابل تأمین بود. جالب است بدانید که تاریخچه ایجاد شیارهای مواج بر روی ورق ها نیز به همین دوران باز می گردد.

مدتی به دلیل عدم کافی بودن نیرو و توان انسانی، استفاده از غلتک های کوچک باب گردید. اما با پیشرفت صنایع ماشین سازی و پیدایش ماشین های بخار، قفسه و غلتک های نورد مجدد بزرگ تر و موتورهای آن ها با نیروی 1500 اسب بخار، قدرتمندتر از هر زمان گردیدند.

در حال حاضر نیز روش های نورد در تولید ورق های آهن، نسبت به روش هایی همچون ریخته گری و یا آهنگری از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

بررسی مراحل تولید کنونی انواع ورق آهن

امروزه، تولید انواع ورق فولادی در سه مرحله زیر انجام می شود:

  • فراهم آوری تختال های اولیه

این مرحله شامل ریخته گری مداوم و یکنواخت می باشد که باعث می شود سرعت تولید تختال و کیفیت متالوژیکی آن افزایش و ضایعات تولیدی در نورد کمتر، کاهش یابند. این روش در ریخته گری فلزات غیر آهنی، فولادهای کربنی و آلیاژی نیز بسیار کاربرد دارد.

  • کاهش ضخامت و عرض تختال در واحد نورد گرم

برای آن که فلز قابلیت تغییر شکل و ابعاد داشته باشد، بایستی آن را در کوره به دمای 1070 تا 1360 درجه سانتی گراد رساند. در این مرحله به اصطلاح، ورق ها پیش گرم خواهند شد.

دقت داشته باشید که تختال اولیه پیش از ورود به کوره، از دمای معمولی 20 درجه سانتی گرادی و یا گرم 600 تا 800 درجه سانتی گرادی برخوردار است.

در خطوط نورد گرم مدرن که شامل کوره های پیش گرم، پوسته شکن، نورد خشن کار، میزان انتقال تحتانی، دستگاه برش و پوسته شکن ثانویه، نورد پایانی، خنک کن های آبی و دستگاه بسته بندی می شود، تختال طی مراحل منحصر به فردی دچار کاهش ضخامت 1.5 تا 20 میلی متر می گردد.

  • کاهش ضخامت و افزایش کیفیت هر چه بیشتر ورق ها در نورد سرد (در صورت نیاز)

ورود ورق های آهنی به فاز نورد سرد، با کاهش دمای آن ها توسط سیستم خنک کننده لایه ای به میزان 500 تا 780 درجه سانتی گراد انجام می پذیرد. این خنک سازی، ورق ها را برای مرحله کویل پیچی آماده می گرداند.

مراحل تولید انواع ورق آهن

فرآیندهای روش نورد گرم در تولید انواع ورق آهن

خطوط نورد گرم، فرآیندهای مهمی را بر روی تختال اجرا می کنند که یکی از مهم ترین آن ها، کاهش عرض تختال در نخستین ایستگاه نورد گرم می باشد.

از آن جایی که در بازار با نیازهای گسترده ای روبرو هستیم، بایستی تا ورق های تولیدی حاصل از تختال ها در طیف متنوعی از ضخامت (از 30 تا 300 میلی متر) و عرض (از 900 تا 200 میلی متر) در نظر گرفته شوند.

فرآیند کاهش ضخامت ورق ها نیز به سهولت توسط ایستگاه های خشن کار، نورد افقی و در کل پایانی صورت می گیرد. اما متأسفانه امکان کاهش عرض های سنگین بیش از 100 میلی متر توسط این دستگاه ها وجود ندارد.

محدودیت های فرآیند کاهش عرض

اما در ایستگاه نورد عمودی، میزان کاهش عرض و در پی آن سازگار کردن عرض تختال با محدودیت های زیر روبرو خواهد بود:

  • فرم دو انتهای تختال
  • برآمدگی های موجود در لبه تختال
  • زاویه گیرش میان غلتک و تختال

مرجع باکیفیت ترین آهن آلات کشور

فرآیند تولید ورق ها و دیگر قطعات آهنی، تأثیر به سزایی در افزایش یا کاهش مقاومت آن ها دارد. کارخانه جاتی که در آن آهنگران حرفه ای مشغول به کارند، به خوبی با این فرآیند آشنایی داشته و سعی در ارائه بهترین کیفیت از ورق های آهنی به بازار کشور دارند.

حال اگر نسبت به چگونگی یافتن محصولات ساخت برترن کارخانه جات کشور با چالش روبرو شده اید، بگذارید تا کار را برایتان آسان سازیم. از اکنون می توانید به فروشگاه آهن هایپر در تهران مراجعه کنید.

فروشگاه آهن هایپر، بیش از دو دهه در عرضه مسقیم باکیفیت ترین آهن آلات در سراسر کشور فعالیت داشته و تا کنون پروژه های موفق زیادی را تأمین نموده است.

یکی از برترین خدمات آهن هایپر به منظور سهولت کار مشتریان و عدم نیاز به مراجعه حضوری جهت بررسی محصولات و ثبت سفارش، راه اندازی سایتی به روز و کامل می باشد. همچنین مقالاتی در زمینه آهن آلات تهیه شده اند که در راستای افزایش آگاهی کاربرانمان منتشر می شوند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

همه چیز در مورد ورق آجدار و مزایای منحصر به فرد آن در صنعت

انواع ورق آهن و کاربرد آن در صنایع مختلف

چگونگی کنترل کیفیت ورق فولادی

https://ahanhyper.com//?p=18850

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *