امروز : شنبه 20 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

مراحل اجرای ساختمان اسکلت فلزی

مراحل اجرای ساختمان اسکلت فلزی

اجرای اسکلت فلزی برای ساختمان‌ها باعث مقاوم‌سازی آن‌ها می‌شود. اسکلت‌های فلزی نسبت به دیگر انواع اسکلت‌ها و چارچوب‌های اولیه ساختمانی از استحکام بیشتری برخوردار هستند و مقاومت سازه را افزاش می‌دهند. البته این سبک از اسکلت بندی ساختمان، زمانی مقاوم و موثر خواهد بود که اجرای اصولی داشته باشد.

در مراحل اجرای ساختمان اسکلت فلزی ریزه‌کاری‌های زیادی وجود دارد که بی‌توجهی به آن‌ها، کیفیت سازه را کاهش داده و باعث آسیب‌پذیر شدن آن می‌شود. در ادامه به بررسی دقیق مراحل اجرا و پیاده‌سازی اسکلت فلزی برای ساختمان‌ها و جزئیات هر مرحله می‌پردازیم.

 

مقاوم‌سازی ساختمان با اسکلت فلزی

 

اجرای اسکلت فلزی

اسکلت بندی ساختمان با استفاده از فلز، یکی از پرکاربردترین روش‌های اسکلت بندی ساختمان است. در این روش، وزن ساختمان روی یک سازه فولادی سوار می‌شود. سازه‌های فولادی از مقاومت بالایی برخوردار هستند، در نتیجه باعث استحکام ساختمان و مقاوم‌سازی آن نسبت به بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان‌های شدید و… می‌شوند. زلزله‌های اخیر ثابت کرده که سازه‌هایی با اسکلت فلزی نسبت به دیگر سازه‌ها مقاومت بالاتری داشته و احتمال خرابی و ریزش آن‌ها کمتر از سازه‌های دیگر است.

البته صرفا فلزی بودن سازه باعث مقاوم‌سازی آن نمی‌شود و ساختمانی از استحکام بالایی برخوردار خواهد بود که علاوه بر اسکلت فولادی، سازه‌ و چارچوب اولیه آن به صورت اصولی و طبق قوانین مهندسی بنا شده باشد. اجرای اصولی و قاعده‌مند اسکلت فلزی، مبتنی بر رعایت قوانین ساخت و ساز در هر مرحله است.

مراحل اجرای ساختمان اسکلت فلزی

جهت احداث یک ساختمان با اسکلت فلزی، ابتدا باید زمین را بررسی کرد. بررسی زمینی که ساختمان در آن ساخته می‌شود، اولین و مهم‌ترین گام در مراحل اجرای اسکلت فلزی برای ساختمان است و تاثیر زیادی در نتیجه نهایی کار دارد. در بررسی زمین باید به این نکته دقت کرد که زمین انتخابی، مقاومت کافی برای تحمل اسکلت فولادی و اضافه شدن وزن مصالح و در نهایت وزن کل ساختمان را داشته باشد. در صورتی که زمین از خاک نرمی برخوردار باشد در مراحل اولیه اجرای سازه یا بعد از نهایی شدن ساخت نشست کرده و ساختمان خراب می‌شود.

 

فوندانسیون اجرای سازه فلزی

 

برای بررسی زمین باید خاک را نمونه‌برداری کرد و بافت آن را در آزمایشگاه تشخیص داد. گام بعدی در مراحل اجرای ساختمان اسکلت فلزی، اجرای فوندانسیون است و خاک باید قابلیت اجرای آن را داشته باشد. در صورتی که سطح رویی خاک بافت نرمی داشته باشد، فوندانسیون عمیق‌تر اجرا می‌شود تا پایه اسکلت ساختمان، در قوی‌ترین بخش زمین احداث شود. مراحل اجرای فوندانسیون یا پایه اسکلت و اسکلت بندی ساختمان روی آن به شرح زیر است:

خاک‌برداری

اولین مرحله برای اجرای فوندانسیون و اسکلت فلزی، خاک‌برداری است. این مرحله پس از بررسی دقیق زمین و بافت آن در عمق‌های مختلف انجام می‌شود. بافت خاک در چند لایه سطحی، عمیق و خیلی عمیق بررسی می‌شود.

در صورتی هر سه لایه بافت مقاومی داشته باشند، خاک برداری تنها از سطح خاک انجام شده و فوندانسیون اسکلت فلزی به صورت سطحی اجرا می‌شود اما در صورتی که خاک در لایه‌های عمیق‌تر مقاوم باشد، خاک‌برداری در عمق بیشتری انجام می‌شود. خاک‌برداری علاوه بر ایجاد عمق مناسب برای اجرای فوندانسیون، زمین را یکدست و برای سایر مراحل آماده می‌کند.

پیاده‌سازی نقشه

برای اجرای فوندانسیون و نصب اسکلت فلزی روی آن باید نقشه فوندانسیون را مشخص کرد. نقشه فوندانسیون روی زمین کشیده می‌شود و محل دقیق گودبرداری، نصب میلگرد، ستون و… را مشخص می‌کند. در این مرحله پیدا کردن جهت جغرافیایی صحیح اهمیت زیادی دارد.

گودبرداری

بعد از اینکه نقشه فوندانسیون روی زمین مشخص شد، نوبت به گودبرداری می‌رسد. گودبرداری تکمیل کار خاک‌برداری است و در آن خاک تا عمق مورد نظر برای اجرای فوندانسیون خالی شده و زمین آماده می‌شود. در این مرحله ممکن است، دیواره‌های فضایی که برای فوندانسیون در نظر گرفته شده، ریزش داشته باشند که به منظور جلوگیری از آن کار به صورت جز به جز انجام می‌شود و از ابزارهایی مانند شمع‌بندی برای استحکام دیواره استفاده می‌شود.

اجرای بتن رگلاژ

یکی دیگر از مراحل اجرای ساختمان اسکلت فلزی، اجرای بتن مگر یا رگلاژ است. این بتن بستری که برای اجرای فوندانسیون خاک‌برداری شده را آماده می‌کند. ضخامت لایه بتن رگلاژ 10-15 سانتی‌متر است و آرماتور و صفحات اجرا روی آن قرار می‌گیرند.

آرماتورگذاری

مرحله بعدی اجرای سازه فلزی، آرماتورگذاری است. این مرحله حساسیت زیادی دارد و در اجرای آن باید به نقشه سازه دقت زیادی کرد. یکی دیگر از نکاتی که در آرماتورگذاری باید به آن توجه داشت، فاصله میلگردها با سطح بتن است که به هیچ عنوان نباید از 4 سانتی‌متر کمتر باشد.

قالب‌بندی

پس از آرماتورگذاری نوبت به قالب‌بندی فوندانسیون می‌رسد. در این مرحله باید از تخته‌های سالم و بدون گره استفاده کرد تا قالب فوندانسیون نسبت به نفوذ آب به لایه‌های داخلی زمین مقاوم شود.

اجرای صفحه کفی ستون

بعد از قالب‌بندی فوندانسیون، نوبت به اجرای صفحه کفی ستون می‌رسد. این صفحه که بیس پلیت هم نام دارد، پایه قرارگیری ستون‌ها است. به عبارت دیگر ستوان‌های اسکلت فلزی ساختمان روی این صفحه سوار می‌شوند. بعد از اینکه صفحه در محل مورد نظر خود جای گرفت، بتن‌ریزی نهایی انجام می‌شود تا پایه و فوندانسیون اسکلت به مقاوم‌ترین شکل اجرا شود.

نصب ستون‌ها

از دیگر مراحل اجرای ساختمان اسکلت فلزی، می‌توان به نصب ستون‌ها اشاره کرد. این کار بعد از صفحه‌بندی و اجرای دقیق فوندانسیون انجام می‌شود. رو‌ش‌های مختلفی برای نصب ستون‌ها و اجرای اسکلت فلزی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دو روش پیچ و مهره و اسکلت جوشی اشاره کرد.

  • در روش پیچ و مهره، ستون‌ها، بولت‌ها و میلگردها در کارخانه جوش خورده و در محل اجرای پروژه با پیچ و مهره متصل می‌شوند. این نوع اسکلت فلزی را در اصطلاح اسکلت پیش ساخته هم می‌نامند.
  • در روش دوم اما قطعات در محل پروژه و با استفاده از دستگاه جوش متصل می‌شوند. این مدل اسکلت بندی نسبت به روش پیچ و مهره ضعیف‌تر است و کوچک‌ترین اشتباه باعث خرابی کل سازه می‌شود.

 

سازه فلزی قابل اجرا برای انواع طرح‌های سازه

 

سخن پایانی

در مراحل اجرای ساختمان اسکلت فلزی، ضوابط و قوانینی وجود دارد که رعایت آن‌ها در نهایت موجب احداث سازه‌ای مقاوم و ساختمانی با طول عمر بالا می‌شود. این کار نیاز به نیروی متخصص دارد و در صورتی که به درستی اجرا شود، ساختمان نسبت به هر حادثه‌ای مقاوم خواهد شد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70193

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *