امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

لوله فلزی یا لوله پلاستیکی، کدام را باید انتخاب کنیم؟

بهتر است بدانید که در زمان برنامه ریزی جهت ساخت یک ساختمان جدید و شروع پروژه لوله کشی باید اول انتخاب کرد که لوله فلزی یا لوله پلاستیکی برای این کار بهتر است؟. استفاده از لوله های فولادی ضد زنگ و لوله های برنجی بسیار مورد استقبال می باشد و بسیاری از پروژه ها با لوله های گالوانیزه، لوله مسی یا نوعی لوله پلاستیکی انجام خواهد شد. استفاده از لوله های سربی و لحیم سرب در این سال‌های اخیر در سراسر جهان غیر قانونی اعلام شده است.

به همین خاطر برای جلوگیری از ایجاد مشکلات مربوط به مسمومیت با سرب در هیچ پروژه‌ای از این لوله ها استفاده نمی شود. برخی از انواع لوله پلاستیکی نیز امکان دارد در نزدیکی با آب آلودگی های شیمیایی ایجاد نمایند. در این مقاله به مقله لوله فلزی و پلاستیکی می پردازیم. تا در زمان لازم بدانید که لوله فلزی یا پلاستیکی برای پروژه ها باید انتخاب شوند.

لوله فلزی یا لوله پلاستیکی

مزایای استفاده از لوله پلاستیکی

در انتخاب لوله فلزی یا لوله پلاستیکی باید مزایای استفاده از هر یک از این لوله ها را بدانید. بهتر است بدانید که لوله های پلاستیکی معمولاً از pvc و پلی وینیل کلرید کلرینه شده و یا پلی اتیلن دارای اتصالات عرضی ساخته خواهد شد. به طور کلی لوله پلاستیکی دچار زنگ زدگی و خوردگی نخواهد شد و از نظر وزن نیز بسیار سبک هستند. برش و اتصال این نوع لوله ها آسان بوده و نیازی به جوشکاری نخواهند داشت.

لوله  PVC

لوله های پی وی سی انتخابی بسیار عالی برای بسیاری از پروژه های لوله کشی به شمار می رود. به راحتی می توانید این لوله ها را نصب کرده و در طیف وسیعی از روش‌های مختلف همچون گیره‌ها، اتصالات مکانیکی یا جوشکاری برای اتصال این لوله ها می توان استفاده کرد. توجه داشته باشید که لوله های پی وی سی در فضای باز قابل نصب می باشد. جهت جلوگیری از خرابی امکان دارد که نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشند.

از جمله این مشکلات در استفاده از آن ها می‌توان به این موارد اشاره کرد که در برابر درجه حرارت بالا مقاومتی ندارد؛ یعنی نمی‌توان از این لوله ها برای خطوط آب گرم استفاده نمایید. به خاطر تخریب گرمایی لوله پلاستیکی برای خطوط انتقال آب آشامیدنی معمولاً استفاده نخواهد نشد.

لوله  CPVC

این نوع لوله به نام پلی وینیل کلرید کلرینه شده شناخته می‌شود که از جمله انواع لوله های پلاستیکی بوده که دارای تمامی مزایای لوله پی وی ‌سی است. همچنین آلیاژهای اضافه شده در آن باعث می‌شود تا در برابر حرارت مقاومت آن افزایش پیدا کند. این لوله ها برای خطوط انتقال آب آشامیدنی مورد استفاده قرار گرفته و در برابر حرارت، انعطاف پذیر و مقاوم خواهد بود. جهت مانع از اتلاف انرژی برای انتقال آب گرم یا سرد عایق بندی شده اند.

لوله  PEX

این نوع لوله در برابر حرارت زیاد مقاوم بوده و برای سیستم های گرمایش آب گرم و خطوط آشامیدنی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. البته این لوله ها را به صورت مستقیم نمی توانید به آبگرمکن اتصال دهید؛ و لازم است که یک لوله مسی کوتاه در حد فاصله آبگرمکن و لوله تعبیه شود.

این لوله از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده به همین خاطر به راحتی می‌توانید بین دیوارها و اضافی گوشه ها آن را نصب و تعبیه کنید. لازم است بدانید این نوع لوله دارای ده سال عمر مفید بوده، دمای انجماد را به خوبی تحمل کرده و همچنین در برابر ترک ناشی از یخ زدگی و ذوب شدن آب در خطوط لوله بسیار مقاوم می باشد.

مزایای استفاده از لوله پلاستیکی

مزایای استفاده از لوله فلزی

لوله فلزی یا لوله پلاستیکی هر کدام را انتخاب کنید؛ باید مزایای استفاده از آن را بدانید. در گذشته بیشتر لوله ها از برنج یا دیگر فلزات ساخته و تولید می شود که برنج و مس از مقاومت طبیعی برخوردار بوده و در برابر خوردگی مقاوم هستند. به همین خاطر این نوع لوله ها گزینه خوبی به شمار می رود.

پس از گذشت دراز مدت دچار پوسیدگی شده و با توجه به اینکه در لحیم سرب وجود دارد؛ اتصالات به کار رفته در آن ها مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. همچنین باید بدانید که فولاد به عنوان پرکاربردترین مواد روی زمین دارای استحکام پایداری و دوام فوق العاده بالایی می باشد. به همین خاطر از جمله لوله های مقرون به صرفه جهت سیستم های لوله کشی آب و فاضلاب و خطوط لوله به شمار می رود.

مزایای استفاده از لوله فلزی

مقایسه لوله فلزی یا لوله پلاستیکی

برای اینکه بدانید لوله فلزی یا لوله پلاستیکی را انتخاب کنید؛ باید از جهات مختلف این دو را با یکدیگر مقایسه نمایید. در  ادامه این دو لوله را از نظر آستانه تحمل دما و محدوده فشار، جوشکاری و اتصال، قدرت مکانیکی، مقاومت در برابر خوردگی، هزینه، عمر خدمات و … را بررسی می کنیم.

آستانه تحمل دما

بهتر است بدانید که برای کاربردهای مختلفی معمولاً لوله های پلاستیکی از درجه بندی دمای حداکثر و حداقل نسبت به لوله های فلزی برخوردار هستند. زمانی که برای انتقال سیالات گرم لوله مورد نیاز باشد؛ فلز نسبت به پلاستیک انتخاب بهتری خواهد بود. در مورد شرایط دمایی پایه نیز هوای سرد امکان دارد که لوله های پلاستیکی تنش بیشتری ایجاد کرده و احتمال شکستگی آن افزایش پیدا کند. فلزات این مسائل را نداشته و برای جابه جایی سیالات با نقطه انجماد بسیار پایین نیز بسیار مناسب می باشند.

محدوده فشار

از دیگر مواردی که در انتخاب لوله فلزی یا لوله پلاستیکی باید مد نظر قرار دهید؛ محدوده فشار می باشد. رتبه بندی محدوده فشار لوله، استحکام و انعطاف ذاتی مواد اولیه و همچنین ضخامت دیواره و … بستگی دارد. فلزات در زمان مواجهه با فشار نسبت به مواد پلاستیکی بهتر می باشند. زمانی که محدوده فشار بالای سیستم مورد نیاز باشد؛ بدون شک لوله های فلزی انتخاب بهتری خواهند بود.

مقایسه لوله فلزی و لوله پلاستیکی

جوشکاری و اتصال

توجه داشته باشید که لوله فلزی یا لوله پلاستیکی جهت جوش و اتصال از روش های متفاوتی استفاده خواهد شد. لوله های فلزی معمولاً به صورت مکانیکی و جوش کاری حرارتی یا اتصالات پیچ و مهره ای به یکدیگر اتصال داده خواهند شد. در صورتی که لوله های پلاستیکی از طریق استفاده از پرایمر و سیمان حلال، اتصالات لوله را با حل کردن بر سطوح داخلی و خارجی به گردش داده به صورت شیمیایی به هم اتصال داده خواهد شد.

هر دو روش جوشکاری در صورت اجرای اتصال ناموفق امکان دارد؛ خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. در صورتی که هر یک از این روش ها به درستی اجرا شوند؛ می توانند اتصالات ضد نشتی طولانی مدتی را به همراه داشته باشد.

قدرت مکانیکی

لازم است بدانید که فلزات نسبت به پلاستیک از استحکام مکانیکی بهتری برخوردار هستند. همچنین چقرمگی فیزیکی فلز جهت تحمل تنش ها نسبت به پلاستیک بیشتر می باشد. به همین خاطر نیروی بیشتری جهت خم شدن و شکستن فلزات در برابر لوله های پلاستیکی مورد نیاز می باشد.

قیاس لوله پلاستیکی و فلزی

مقاومت در برابر خوردگی

از دیگر مواردی که باید در انتخاب لوله فلزی یا لوله پلاستیکی مد نظر قرار دهید؛ مقاومت لوله ها در برابر خوردگی می باشد. مواد پلاستیکی در مقابل با فلزات به عنوان غیر خورنده و مقاوم هستند؛ یعنی لوله های فلزی در برابر خوردگی محیطی مثل هوازدگی ناشی از زنگ زدگی و سوراخ شدن های تدریجی پیدا نمی کند. در صورتی که فولاد ضد زنگ که به عنوان ماده ضد خوردگی محسوب می‌شود؛ اما به عنوان یک فلز در دراز مدت دچار خوردگی محیطی خواهد شد.

عمر خدمات

عمر مفید مواد لوله کشی، به نوع استفاده از لوله و همچنین عوامل استرس زای محیطی، قرار گرفتن در معرض آب و هوا و شیمیایی خاک وابسته می‌باشد. لوله های مورد استفاده جهت آب اغلب  لوله های مورد استفاده قرار می گیرند که در برابر مواد شیمیایی دوام دارند. بین لوله فلزی یا لوله پلاستیکی پلاستیک در برابر اثرات طولانی آب و هوا و شیمیایی خاک نسبت به فلز مقاوم تر می باشند که باعث افزایش عمر مفید آن ها خواهد شد. فلزاتی همچون فولاد ضد زنگ به طور کلی دارای ماندگاری بالایی هستند؛ اما در اثر گذشت زمان اثرات خورنده ای را تجربه خواهد کرد.

هزینه

لوله و اتصالات فولادی ضد زنگ دارای قیمت بیشتری نسبت به جنس پلاستیکی می باشد. توجه داشته باشید که هزینه لوله ها با قطرهای کوچک بدون شک کمتر بوده و برای سایز های بزرگ به دلیل مواد ساخت بیشتر افزایش قیمت قابل توجهی دارد.

جمع بندی لوله فلزی یا پلاستیکی

درباره مقایسه لوله فلزی یا لوله پلاستیکی می توان ذکر کرد که هر کدام نسبت به استفاده مشتری دارای قابلیت های خاص خود می باشد. در صورتی که انعطاف‌پذیری بیشتر، قیمت کمتر و همچنین مقاومت در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مدنظر باشد؛ پیشنهاد می کنیم از لوله های پلاستیکی استفاده نمایید. اما در صورتی که قدرت، مقاومت در برابر فشار و دمای بالا و پایین و استحکام فیزیکی بیشتر مورد نیاز باشد؛ سعی کنید از لوله های فلزی استفاده نمایید.

هم سنجی لوله پلاستیکی و فلزی

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر از جمله فروشگاه های شناخته شده و معتبر در زمینه فروش و ارائه انواع مقاطع فولادی می باشد. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می شود؛ می توان به میلگرد و تیرآهن، پروفیل، سپری و … در انواع و ابعاد مختلف اشاره کرد. شما مخاطبین گرامی جهت تهیه و سفارش این سیستم ها می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

از نظر هزینه لوله های فلزی بهتر هستند یا لوله های پلاستیکی؟

لوله های فلزی دارای قیمت بیشتری نسبت به جنس پلاستیکی هستند.

لوله فلزی یا لوله پلاستیکی را انتخاب کنیم؟

لوله فلزی و لوله پلاستیکی هر یک دارای ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی می باشد که باید با توجه به کاربرد مد نظر خود بتوانید نوع مناسب آن را انتخاب نمایید.

مزایای لوله فلزی کدامند؟

بررسی مزایای لوله

لوله فلزی از مواد سفت و سخت و مقاوم ساخته شده و بسیار بادوام است. همچنین تعویض و تعمیر آن بسیار راحت می باشد.

https://ahanhyper.com//?p=72316

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *