امروز : دوشنبه 25 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

لوله اسپیرال چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله اسپیرال یکی از انواع لوله های پرکاربرد و پر مصرف می باشد که معمولاً از آن در کاربردهای مختلف در صنایع مختلف استفاده می‌کنند. این لوله ها به صورت مارپیچی می باشند که از ورق های فولادی با ضخامت مختلف تولید و روانه بازار می‌شوند.

با توجه به ویژگی بی‌نظیر این لوله ها از آن در صنایع گاز و نفت استفاده می‌شود. لوله اسپیرال چیست و چه کاربردی دارد؟ سوالی است که قصد داریم در ادامه مطلب به آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

لوله اسپیرال

لوله اسپیرال معمولا به صورت های مختلف تولید و روانه بازار می شود. دارای سطح داخلی صاف و یکدست می باشد که زیان های ناشی از اصطکاک را کاهش خواهد داد. لوله اسپیرال برای انتقال سیالات استفاده می شود. اما سطح بیرون این لوله ها دارای یک درز جوش خورده می باشند که باعث شده است ۵.۲ برابر نسبت به لوله های درز مستقیم مقاوم تر باشند.

 

لوله اسپیرال

 

 در ساخت این لوله ها از فولاد استفاده می شود. خوردگی یا همان درز مارپیچی که بر روی سطح لوله ها وجود دارد باعث می‌شود تا این لوله ها دارای استحکام و مقاومت بالایی در برابر فشار باشد. این لوله ها معمولاً در اندازه های ۸ تا ۱۲۰ اینچ ساخته می شوند. در طی فرآیند نورد فولاد بگونه ای نورد خواهد شد که با مرکز لوله در یک جهت و در یک زاویه می باشند. بخش تولید این لوله های اسپیرال دوجداره می باشد.

مشخصات فنی لوله اسپیرال

لوله های فولادی معمولاً توسط نورد گرم و به صورت مارپیچ تولید می‌شوند. در جنس های گالوانیزه اگر از فولاد در تولید این لوله ها استفاده نشود معمولاً از جنس فایبر گلاس یا پلاستیک که دارای انعطاف پذیر می باشد و همچنین کامپوزیت در تولید آن استفاده خواهد شد.

در برخی مواقع لوله اسپیرال را طبق درخواست مشتریان در جنس های مختلفی از جمله فولاد، آلومینیوم فولاد ضد زنگ با روکش پلی اتیلن و … نیز می توان تولید کرد. توجه داشته باشید این لوله ها علاوه بر جنس در طول متنوع و دلخواه تولید می‌شود. در ایران لوله اسپیرال در ۶ الی ۱۲ متری در بازار موجود می باشد که در حمل و نقل به مشکل نمی خورند.

معمولاً این لوله ها در سایز ها و ضخامت های گوناگونی ساخته و روانه بازار می‌شوند. سطح داخل و خارج آن توسط مواد مانند اکسیژن، مایع، پلی اتیلن سه لایه بیتوسیل و … جهت جلوگیری از خوردگی و … پوشیده خواهد شد.

مزایای لوله اسپیرال

بهتر است بدانید لوله اسپیرال معمولا نسبت به لوله درز جوش از مزایا و ویژگی‌های بی‌نظیری برخوردار است. برخی از مزایای لوله اسپیرال عبارتند از:

  • برخورداری از استحکام و مقاومت بالا
  • برخورداری از اندازه گیری را آسان‌تر جریان هوا
  • استفاده کمتر از فلنج ها
  • در طول های متناوب و به دلخواه موجود می باشد.
  • تولید شده در جنس های متنوع برای کاربردهای مختلف
  • تصفیه راحتتر
  • نشت هوای کمتر
  • برخورداری از استحکام زیاد در برابر شکست و ترک
  • دارایی شکل پذیری بسیار زیاد
  • هزینه تولید بسیار پایینی نسبت به لوله های درز جوش
  • تولید لوله با قطر زیاد تا ۱۲۰ اینچ

مزایای لوله اسپیرال

کاربرد لوله اسپیرال

لوله اسپیرال همانطور که ذکر شد در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً در کارخانه های مختلف فرآیند تولید لوله انجام شده و محصولات متنوعی را تولید و روانه بازار می‌کند. با توجه به یکنواختی ابعاد، انعطاف‌پذیری فرآیند ساخت، خواص مکانیکی خاص و همچنین مسائل اقتصادی در صنعت نفت و گاز و … از لوله های اسپیرال به وفور استفاده می شود.

بهتر است بدانید در صنایعی که از لوله اسپیرال استفاده می شود باید سطح ان مرتب بررسی و تنظیمات لازم انجام شود تا از بروز مشکلات جلوگیری شود. معمولاً از این لوله ها در صنعت نفت و گاز با لوله های درز جوش مستقیم و بسیار مهم وجود دارد که با توجه به افزایش کیفیت ساخت لوله های اسپیرال استفاده از این لوله ها در کل دنیا افزایش پیدا کرده است.

 کاربرد دیگر لوله های اسپیرال استفاده در سیستم های بادگیر، دفع گرد و غبار و تغذیه مناسب کربن می باشد. با توجه به ویژگی‌های مناسبی که این لوله ها دارد معمولاً در سیستم‌های شتاب بالا و تهویه هوای فشار بالا نیز از آن استفاده خواهد شد.

 همچنین می توان در صنایع شیمیایی لای روبی، پل و سازه‌های فلزی، صنعت گرمایشی و … نیز از این لوله ها بهره مند شد. بهتر است بدانید از لوله های اسپیرال در مراکز عمومی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها، سالن اجتماعات، مکان های تفریحی، ساختمان‌های اداری و انبارها به در سیستم‌های گرمایشی و تهویه هوا و … نیز استفاده کرد.

برخی از مهم ترین کاربردهای لوله اسپیرال عبارتند از:

  1. با توجه به خواص مکانیکی بسیار بالایی که این لوله ها دارند و همچنین مسطح بودن فضای داخل لوله باعث می‌شود تا جریان اتصالات سیالات بهتر باشد.
  2. همچنین با توجه به شیارهای جوش خورده ای که بر روی سطح مارپیچی وجود دارد جزو مقاوم‌ترین لوله ها هستند و با شکست لوله از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است.
  3. در سیستم‌های شتاب بالا و تهویه هوای فشاررابالا از لوله های اسپیرال استفاده می‌شود.
  4. از لوله های اسپیرال در صنایع مختلفی مانند صنعت نفت و گاز و شیمیایی انرژی حرارتی آب و فاضلاب همچنین ساخت پل و سازه های فلزی و … استفاده می شود.

روش تولید لوله اسپیرال

تولید لوله اسپیرال به این صورت است که پس از صاف شدن ورق فولادی توسط غلتک ها لبه های آن را معمولاً از هرگونه ضایعات پاک می کنند. به روش تک مرحله ای و دو مرحله ای این لوله‌ها تولید خواهند شد.

 

روش تولید لوله اسپیرال

 

تولید لوله اسپیرال به صورت تک مرحله ای

تولید لوله اسپیرال به روش تک مرحله ای در سه مرحله انجام خواهد شد. در مرحله اول ورق های فولادی را به یکدیگر جوش خواهند داد که دور لبه ها صاف می شود. سپس لبه ورق خم می شود تا از ایجاد و مدیریت قابل پرس جلوگیری شود.

 در مرحله جوشکاری زیر پودری در لوله معمولاً توسط لبه داخلی ورق و سپس لبه خارجی توسط دستگاه جوش زیر پودری جوش داده خواهد شد و پس از آن نوبت برش لوله می باشد. بهتر است بدانید کم بودن آن تنها به دلیل محدودیت سرعت جوشکاری زیرپودری می باشد.

تولید لوله اسپیرال به روش دو مرحله ای

در این روش معمولاً مثل روش تک مرحله ای می باشد. تنها فرق ان در شکل دهی ورق است که در روش دو مرحله ای به وسیله GMAW انجام خواهد شد. در مرحله جوشکاری در داخل و خارج توسط چند دستگاه جوش زیر پودری انجام می شود. در این روش راندمان تولید بالاتر خواهد رفت و همچنین سرعت این روش بسیار بیشتر از روش تک مرحله ای می باشد.

مجموعه آهن هایپر از جمله فروشگاه‌های آنلاین می باشد که شما می توانید جهت تهیه انواع آهن آلات از جمله لوله اسپیرال و یا انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، ناودانی، سپری از طریق https://ahanhyper.com/ با کیفیت بالا اقدام نمایید. این محصول را تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط :

لوله چیست ؟

کارخانه‌های تولیدکننده لوله

https://ahanhyper.com//?p=17730

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *