امروز : دوشنبه 22 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

لایه یا پرلین؛ انواع و کاربردهای آن

پرلین یکی از اعضای مهم در سقف های شیب دار است که انواع مختلفی دارد. هر کدام از انواع آن ویژگی هایی داشته و برای کاربردهایی استفاده می شوند.‌ در این مبحث قصد داریم به بررسی لایه یا پرلین؛ انواع و کاربردهای آن بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

لایه یا پرلین یک میله یا تیر افقی است که از آن برای تقویت سقف های شیب دار و سوله استفاده می شود.‌ پرلین به وسیله دیوارها یا تیرهای ساختمان مورد حمایت قرار گرفته و بیشترین کاربرد آن در ساختمان های فلزی است ولی گاهی در سازه های قاب چوبی نیز استفاده می شود.

این میله بارهای سقف را به عناصر اصلی سازه منتقل می کند؛ البته میزان این بارها بسته به استفاده آن دارد.‌ این میله اغلب دارای طول ۴ الی ۱۲ اینچ بوده و عرض آن ۱ الی ۴ اینچ می باشد که بسته به نیاز پروژه می توان از اندازه های مختلف آن استفاده کرد.

پرلین

انواع پرلین

بهتر است بدانید لایه یا پرلین به دو نوع تقسیم می شود که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم:

پرلین c_purlins

ظاهر این پرلین شبیه به حرف c بوده و در کف طبقات و دیوارها نقش تکیه گاه را ایفا می کند. همچنین برای شکل دادن به تیرچه های کف و پوسته ساختمان و حتی نصب درب این لایه استفاده می شود. این میله عملکردی مستقل و ایمن داشته و نصب آن راحت بوده و در سازه پایداری گسترده ای دارد.

از این نوع پرلین برای ساخت ریل های جانبی و نرده ای، ساخت درب ها mdf و درب های چوبی استفاده می شود. همچنین از این میله برای قاب دور پنجره ها و پوشش دهی سقف سردخانه های صنعتی و کارخانه های تولیدی نیز استفاده می شود. به عنوان دیگر کاربرد آن می توان به استفاده در دیوارهای غیر باربر برای تقسیم فضای داخلی ساختمان اشاره کرد.

پرلین z_purlins

این لایه یا پرلین از نوع c مقاوم تر بوده و برای اورلب ها و اتصالات از آن استفاده می شود.‌ این تیرها به صورت افقی بوده و برای شکل دادن به تیرچه ها و سقف در دیوار پوسته ساختمان از آن استفاده می شود. این لایه یا پرلین در بین ورق های سقف و ساختمان قرار گرفته و به عنوان‌ تکیه گاه بوده است.

این پرلین سبک بوده و انعطاف پذیری بالایی داشته و به راحتی می توان آن را در اندازه های مختلف یافت. به دلیل این ویژگی ها بیشتر در ساختمان های صنعتی و کشاورزی از آن استفاده می شود. از مزایای این پرلین می توان به قابلیت همپوشانی و استحکام و قدرت بالای آن اشاره کرد. همچنین در این تیرها مصالح کمتری مصرف شده که به کاهش هزینه ها کمک می کند.

انواع پرلین

کاربرد لایه یا پرلین

لازم به ذکر است که لایه یا پرلین ۳ کاربرد مهم دارند که در زیر به آن اشاره می کنیم:

  • با این میله می توان تیرها را به هم وصل کرده و اسکلت ساختمان را استحکام بخشیده و جلوی آسیب به آن را گرفت.
  • با پرلین از سقف ها نگهداری و حفاظت می شود.
  • در میانه دهانه قالب بندی پرلین به عنوان پشتیبان عمل کرده و مقاومت زیادی در مقابل بارندگی دارد.

دلیل استفاده از پرلین در ساختمان سازی

برای بالا بردن مقاومت اسکلت فلزی ساختمان ها و سوله باید از مصالح مقاوم و استاندارد استفاده کرد. گاهی افراد به دلیل بالا بودن قیمت لوازم، بالا بودن هزینه، تخریب نازک کاری و سفت کاری برای دسترسی به ستون و تیر از این کار پرهیز کرده و آن را انجام نمی دهند.

در این مواقع بهتر است ساختمان تخریب شده و نوسازی شود و وضعیت فونداسیون و مقاوم سازی ساختمان در برابر حوادثی مثل زلزله بررسی شود. در ساختمان هایی که اسکلت آن فلزی است یکی از المان های مهم آن لایه یا پرلین می باشد که برای تیرهای عمودی حکم تکیه گاه را دارد. به طور کلی می توان گفت پرلین دومین قالب نگهدارنده سقف بوده و استفاده از آن به استحکام و مقاوم سازی سازه بسیار کمک می کند.

نحوه نصب پرلین

برای نصب لایه یا پرلین اول باید تیرهای اصلی و ستون ها را که قسمت های اصلی سازه هستند؛ را نصب کرد. در صورتی که ارتفاع ستون ها زیاد بوده و فاصله آن ها نسبت به هم زیاد باشد؛ اول لایه های افقی را به هم متصل می کنند تا دیوارها پوشش داده شوند. پرلین را با پیچ و مهره به ورق، قاب و نبشی اصلی پیچ می کنند.

نحوه نصب پرلین

آشنایی با مجموعه تخصصی آهن هایپر

امروزه در ساخت و ساز از  مقاطع فولادی همچون میلگرد، تیرآهن، ناودانی، نبشی و … بسیار استفاده می شود. کیفیت و مرغوبیت این مقاطع از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین خاطر توصیه می کنیم برای سفارش این محصول از فروشگاه های معتبر و شناخته شده ای همچون آهن هایپر https://ahanhyper.com/ اقدام کنید. این مجموعه با توجه به سابقه درخشانی که دارد؛ محصولات مرغوب و با کیفیتی را عرضه می کند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

لایه یا پرلین چیست؟

میله یا تیری افقی است که از آن برای تقویت سقف های شیب دار و سوله استفاده می شود.

ویژگی های پرلین z_ purlins را ذکر کنید؟

این پرلین انعطاف پذیری بالایی داشته و سبک است و می توان آن را در اندازه های مختلف تولید کرد.

دلیل استفاده از پرلین در ساختمان سازی چیست؟

به دلیل بالا بردن مقاومت و استحکام سازه از پرلین استفاده می شود.

https://ahanhyper.com//?p=72290

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *