امروز : سه‌شنبه 23 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

همه چیز درباره قوانین پایان کار ساختمان!

قوانین پایان کار ساختمان

ساختن یک بنا و به پایان رساندن مراحل ساخت، همیشه با دردسرهای مختلفی همراه خواهد بود. مجوزهای مختلفی در این زمینه وجود دارند که باید قبل و بعد از پایان کار آن‌ها را دریافت نماییم. دانستن قوانین مجوزهای مختلف مانند قوانین پایان کار ساختمان، به ما در داشتن پروژه‌ای موفق کمک کرده و سبب می‌شود تا در مراحل بالاتر، دچار مشکلات حقوقی و قانونی، نشویم. اکنون به بررسی قوانین مختلف پایان کار ساختمان پرداخته و بندهای آن را به کمک یکدیگر، تشریح می‌کنیم.

پایان کار ساختمان چیست؟

برای آنکه بتوانیم قوانین پایان کار ساختمان را به درستی مطالعه کرده و درباره آن اطلاعات کسب نماییم، ابتدا باید درباره چیستی این قانون اطلاعات زیادی کسب کرده و درباره آن تحقیق نماییم.

در ساده‌ترین تعریف ممکن، پایان کار به مجوزی گفته می‌شود که بعد از اتمام یافتن مراحل ساخت و ساز، توسط شهرداری به یک بنا داده می‌شود. شهرداری برای ارائه این مجوز، به شناسنامه فنی ملک توجه کرده و بر اساس آن که آیا این ملک نکات گفته شده را رعایت کرده یا خیر، مجوز را برای ملک صادر می‌کند. زمانی که ملک شما موفق به دریافت این مجوز گردد، آن گاه می‌توان گفت که این ملک از نظر ارگان‌ها و شرکت‌های مختلف بدون مشکل بوده و تمامی قواعد مورد نیاز، در آن رعایت گشته است.

بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای انتقال مالکیت ملک و فروش آن، وجود گواهینامه پایان کار امری ضروری است و بدون آن نمی‌توان مالکیت ملک را به فرد دیگری منتقل نمود.

 

دریافت پایان کار ساختمان برای انتقال سند امری ضروری است

 

قوانین پایان کار ساختمان: شرایط جدید برای صدور پایان کار ساختمان

قوانین ساختمان سازی می‌توانند با گذشت زمان تغییر کرده و پیشرفت کنند. این مسئله سبب می‌شود تا دریافت پایان کار در هر سال، متفاوت با سال گذشته خود باشد و مهندسان باید با در نظر گرفتن این نکته و توجه به قوانین جدید، ساختمان خود را بنا کنند.

طبق آخرین قواعد منتشر شده، کسب مجوز پایان کار ساختمان تا حد زیادی منوط به مصالحی است که از
آن‌ها در ساخت بنا استفاده شده. مصالح شما باید دارای تائیدیه از سازمان ملی استاندارد باشند و تمامی موادی که از آن‌ها در جهت ساخت ساختمان استفاده می‌کنید، باید در کسب استانداردهای مورد نیاز موفق ظاهر شوند. از سوی دیگر اصولی بودن ساخت بنا نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و شهرداری به ساختمان‌های غیر استاندارد، مجوز پایان کار ارائه نخواهد کرد.

قوانین پایان کار ساختمان به موارد گفته شده خلاصه نمی‌شود و شما می‌توانید با مطالعه، نکات دیگر این مجوز را نیز مطالعه نمایید.

دریافت مجوز پایان کار برای ساختمان‌های قدیمی به چه شکل است؟

قوانین ثبت شده درباره پایان کار، می‌توانند در مواجهه با ساختمان‌های قدیمی دستخوش تغییرات شوند. صدور مجوز پایان کار برای ساختمان‌هایی که عمر آن‌ها از 20 سال بیشتر است، تبصره‌های مختلف و متفاوتی را به دنبال خواهد داشت.

اهمیتی ندارد که ساختمان شما کلنگی بوده یا همچنان قابل استفاده است، در هر صورت یک نسخه از مجوز پایان کار این ساختمان باید در جایی میان مدارک و پرونده‌ها موجود باشد؛ شما می‌توانید با ارائه دادن این سند به شهرداری، نسبت به دریافت پایان کار جدید اقدام نمایید.

در برخی از موارد ممکن است افراد تغییراتی در خانه‌های قدیمی اعمال کرده باشند که در این صورت، شما به کمیسیون شهرداری ارجاع داده خواهید شد و شهرداری بسته به میزان تغییر انجام شده، مبلغی را به عنوان جریمه برای شما در نظر خواهد گرفت. اگر بنای مد نظر شما فاقد هرگونه مدارک معتبر باشد، آنگاه برای دریافت مجوزهای مختلف مانند پایان کار، با مشکلات بسیار زیادی روبرو خواهید شد و در این حالت باید زمان و هزینه زیادی را برای این بنا، مصرف کنید.

 

روش‌های کسب مجوز برای خانه‌های قدیمی و کلنگی چیست؟

 

نداشتن مجوز پایان کار چه مشکلاتی را برای ما ایجاد خواهد کرد؟

بسیاری از افراد و متخصصین، درباره دانستن جریمه نداشتن پایان کار کنجکاو هستند و قصد دارند تا اطلاعات مناسبی را در این باره کسب کنند.

در بسیاری از مواثع شهرداری مبالغی را به عنوان جریمه برای برخی از ملک‌ها تعیین می‌کند و افراد موظف به پرداخت آن خواهند بود. در چنین مواقعی اگر فرد خاطی، از پرداخت جریمه سر باز زند، شهرداری پرونده را به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده و بدین ترتیب، ممکن است مجوز تخریب خانه را نیز صادر نماید.  همچنین توجه به این نکته نیز بسیار واجب است که مدارک پایان کار، دارای تاریخ انقضا هستند و مهندسین باید با توحه به این نکته، در صورت نیاز مجوز را تمدید نمایند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پایان کار ساختمان

پس از فرا گرفتن قوانین پایان کار ساختمان، اکنون زمان آن رسیده تا نسبت به مدارک مورد نیاز برای دریافت این مجوز اطلاعات کسب کرده و این مدارک را از قبل، آماده کنیم.

  • اصل و کپی سند مالکیت ملک
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • اصل و کپی فیش‌های برق، آب و گاز
  • اصل و کپی پروانه ساخت
  • اصل و کپی فیش پرداخت عوارص نوسازی
  • نقشه معماری ملک (نقشه هوایی)
  • تمامی برگ‌ها و کارت‌های مربوط به اتمام پروسه ساخت و ساز مانند کارت سازه و برگه اتمام عملیات ساختمانی

مدارک گفته شده، تنها مدارک مورد نیاز نخواهند بود و ممکن است شهرداری بسته به نوع ملک و شرایط آن، از شما درخواست ارائه مدارک بیشتری را داشته باشد.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت پایان کار ساختمان

 

نتیجه گیری قوانین پایان کار ساختمان

مطالعه نکات مختلف درباره سند پایان کار و یاد گرفتن ویژگی‌های مختلف آن، به ما در داشتن یک پروژه موفق کمک بسیاری کرده و سبب می‌شود تا بتوانیم تا حد امکان از بروز مشکلات غیرقابل پیشبینی، جلوگیری کنیم. اگر پس از مطالعه این مطلب، همچنان درباره قوانین پایان کار سوالی داشته یا به مشکلی در زمینه اخذ آن برخورد کرده‌اید؛ می‌توانید به افراد مجرب و متخصص در این زمینه مراجعه کرده و با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ درستی را برای خود پیدا کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70187

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *