امروز : چهارشنبه 24 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

فونداسیون یا پی ساختمان چیست؛ انواع، عوامل موثر و مراحل اجرای فونداسیون

فونداسیون یا شالوده پایین ترین بخش یک سازه می باشد که وظیفه آن انتقال و توزیع بارهای وارد شده از بخش های بالایی رو سازه می باشد. به طور کلی فونداسیون ها به دو دسته سطحی و عمیق تقسیم بندی می شود. در این مطلب قصد داریم به بررسی مبحث فونداسیون یا پی ساختمان چیست؛ انواع، عوامل موثر و مراحل اجرای فونداسیون بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی فونداسیون ساختمان

بهتر است بدانید فونداسیون یا پی ساختمان بخشی می باشد که بر روی آن سازه بنا می‌شود. این بخش علاوه بر تحمل وزن بخش های بالایی، بارهای وارده بر آن را نیز بر روی زمین توزیع خواهد کرد. طراحی، نحوه انتقال و توزیع باد توسط فونداسیون با در نظر گرفتن ظرفیت باربری و نشست سازه انجام خواهد شد. معمولا به زمین سختی که بر روی آن فونداسیون قرار می گیرد؛ بستر می گویند.

فونداسیون یا پی ساختمان

وظیفه فونداسیون در ساختمان

از وظایف فونداسیون در ساختمان ها می توان به توزیع وزن سازه بر روی سطح بزرگ از زمین اشاره کرد. همچنین افزایش پایداری سازه، جلوگیری از حرکت جانبی سازه، پیشگیری از نشست نامتقارن و … از دیگر وظایف فونداسیون یا پی می باشد.

انواع فونداسیون

بهتر است بدانید خاک های موجود در نواحی مختلف زمین از ویژگی های خاص و ظرفیت باربری متفاوتی برخوردار می‌باشد. به همین خاطر با توجه به مشخصات خاک، بار وارد شده از طرف سازه باید فونداسیون مناسب برای شرایط موجود را انتخاب نمایید. جهت انتخاب فونداسیون مناسب برای هر سازه لازم است که با انواع آن و ویژگی های آن آشنا شوید. به طور کلی می توان ذکر کرد که فونداسیون ها به دو دسته سطحی و عمیق تقسیم‌بندی می‌شوند.

با توجه به عمق خاک بستر فونداسیون و پی ساختمان انجام می شود. در فونداسیون های صنعتی معمولاً عمق خاک از فونداسیون کمتر می باشد. در طرف مقابل فوندانسیون های عمیق دارای ارزش بیشتری نسبت به عمق خاک بستر می باشند.

انواع فونداسیون

انواع فونداسیون های سطحی

همانطور که ذکر شد یکی از انواع فونداسیون ها نوع سطحی می باشد که خود دارای انواع مختلفی است. برخی از انواع فونداسیون های سطحی عبارتند از:

  • پی منفرد یا پی مجزا
  • پی ترکیبی
  • فوندانسیون دیواری یا نواری
  • فونداسیون گسترده
  • فوندانسیون طره ای یا باسکولی

انواع فونداسیون های عمیق

  • فوندانسیون شمعی
  • فوندانسیون پایه ای
  • فوندانسیون صندوقه ای

عوامل موثر در انتخاب فونداسیون

عوامل موثر در انتخاب فونداسیون یا پی ساختمان

بهتر است بدانید عوامل موثر در انتخاب فونداسیون یا پی ساختمان با توجه به شرایط زمین و باره وارد شده توسط سازه تقسیم بندی خواهد شد. به خاطر عدم قطعیت موجود در سطح زمین و همچنین متفاوت بودن نیاز های هر پروژه انتخاب فونداسیون مناسب برای بررسی شرایط موجود انجام می‌شود. برخی از عوامل موثر در این انتخاب به شرح زیر می باشد.

بارهای اعمال شده از طرف سازه

میزان بارهای وارد شده به سازه از جمله عوامل موثر در انتخاب فونداسیون یا پی ساختمان می‌باشد که این پارامتر با توجه به نوع سازه، مصالح ساختمانی، محل ساخت و حتی احتمال زلزله و … بستگی دارد. استفاده از آجر، سنگ، فولاد و بتن بر روی انتخاب فونداسیون بسیار موثر می باشد. همچنین میزان نشست سازه بر این انتخاب نیز بسیار موثر و تاثیر گذار می باشد. به طور کلی می توان ذکر کرد اجرای فوندانسیون سطحی برای ساختمان های کوتاه و اجرای فونداسیون عمیق جهت ساختمان های بلند بسیار مناسب می باشد.

ظرفیت باربری زمین

ظرفیت باربری زمین از جمله مهمترین و تاثیرگذارترین معیارها و انتخاب فوندانسیون مناسب می باشد. در نظر داشته باشید که انتخاب سطحی یا عمیق بودن فوندانسیون نیز وابسته به این پارامتر خواهد بود. ظرفیت باربری توانایی زمین در نگهداری از سازه را بدون رخ دادن نشست نشان خواهد داد. جهت اجرای فونداسیون صنعتی برای یک ساختمان های پنج طبقه ای ظرفیت باربری زمین باید حداقل ۰.۱ مگاپاسکال باشد.

نوع خاک یا سنگ

بهتر است بدانید خاک در انواع مختلف رس، ماسه ای و … موجود می باشد. از سطح زمین تا عمق ۳ متری به عنوان لایه خاکستری و عمق پایین تر از آن به عنوان لایه خاک زیر سطحی شناخته خواهد شد و به ویژه ظرفیت باربری آن در انتخاب نوع فوندانسیون بسیار تاثیرگذار است. جهت ساخت سازه بر روی خاکی با ظرفیت باربری پایین اجرای فونداسیون یا پی ساختمان بهتر خواهد بود.

خاک مناسب فونداسیون

سهولت اجرا

از دیگر مواردی که باید در هنگام انتخاب فوندانسیون مناسب نظر قرار دهید؛ سهولت اجرای فونداسیون در محل پروژه می باشد. ساخت هر یک از انواع فونداسیون نیازمند تعداد مشخصی نیروی کار با توانایی‌ها و سطح مهارت متفاوت خواهد بود.

سطح آب زیر زمینی

سطح آب زیرزمینی از پارامترهای بسیار مهم در انتخاب فونداسیون یا پی ساختمان مناسب به شمار می رود. فوندانسیون نباید بر روی خاک در حال انبساط یا انقباض ناشی از نوسان سطح آب زیرزمینی ساخته شود. به این صورت اگر اجرای فونداسیون بر روی خاک خشک باشد؛ کاری کاملا اشتباه است. اگر سطح آب زیرزمینی از محل مورد نظر پایین تر باشد؛ اجرای فونداسیون منفرد ترکیبی مناسب ترین گزینه می باشد. همچنین در صورت بالا بودن سطح آب زیرزمینی اجرای فونداسیون پیوسته در مرحله اول قرار خواهد گرفت.

برخی دیگر از عوامل موثر در انتخاب نوع فونداسیون عبارتند از:

سازه منابع آبی و شیب های مجاور، بلایای طبیعی و شرایط بد آب و هوایی، مسائل اقتصادی و ….

انتخاب فونداسیون و نوسان سطح آب

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات و مقاطع فولادی می باشد. پرکاربردترین محصولاتی که توسط مجموعه در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند؛ می توان به میلگرد، ناودانی، نبشی، پروفیل، ورق استیل و … اشاره کرد. شما عزیزان تمامی این محصولات را با کیفیت، انواع و ابعاد مختلف می‌توانید تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

کافیست از سراسر ایران به صورت اینترنتی از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/  جهت خرید انواع محصولات فولادی اقدام نمایید. برای انتخاب بهتر این محصولات پیشنهاد می کنیم از طریق شماره های ذکر شده با کارشناسان فروش مجموعه آهن هایپر در تماس باشید و مشاوره های لازم را دریافت نمایید. در این صورت بدون شک انتخاب بهتری را تجربه می کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

فونداسیون چیست؟

فوندانسیون بخشی می باشد که بر روی آن سازه بنا شده است. علاوه بر تحمل وزن بخش های بالایی بارهای وارد شده از طرف آن ها را نیز بر روی زمین توزیع می کند.

وظیفه فونداسیون در ساختمان چیست؟

افزایش پایداری سازه، جلوگیری از حرکت جانبی سازه، پیشگیری از نشست نامتقارن، توزیع وزن سازه بر روی سطح بزرگ از زمین

میلگرد و دیگر محصولات فولادی مورد نیاز برای ساخت را به چه صورت می توان تهیه و خریداری کرد؟

خرید محصولات پی ساختمان

از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ می توانید جهت خرید انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد اقدام نمایید.

https://ahanhyper.com//?p=72146

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *