امروز : یکشنبه 24 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

فولاد چه برتری نسبت به آهن خالص دارد

آهن و فولاد از صنایع صنعت ساختمان سازی می باشد توجه داشته باشید که سنگ آهن تحت فرآیند های مختلف به فولاد تبدیل می شود و سپس مورد استفاده قرار می گیرد در این مطلب از وبسایت آهن هایپر داریم به بررسی مبحث فولاد چه برتری نسبت به آهن خالص دارد بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید آهن پرمصرف ترین فلز دنیا می باشد که دلیل اصلی آن قیمت مناسب و استحکام بالا می باشد بهتر است بدانید در آهن خالص کربن وجود ندارد اما در فولاد کربن وجود دارد فولاد نیز از جمله پرکاربردترین فلز میباشد که کاربرد اصلی آن در ساختمان سازی میباشد اما فولاد چه برتری نسبت به آهن خالص دارد سوالی است که بسیاری از شما عزیزان با آن آشنا هستید به همین خاطر تفاوت آهن و برتری فولاد را بیان می کنیم.

تفاوت آهن و فولاد

در ادامه بحث فولاد چه برتری نسبت به آهن خالص دارد باید ذکر کنیم که تفاوت اصلی و برتری فولاد نسبت به آهن در میزان کربن آنها می باشد در آهن خام یا همان آهن خالص میزان کم کربن بسیار کمتر می باشد در صورتیکه فولاد دارای قابل توجهی درصد کربن می باشد میزان کربن در فولاد حدود دو درصد وزن آن است اضافه کردن عناصر دیگری در زمان تولید فولاد باعث می شود تا ویژگی های محصول نهایی تغییر کند.

به عنوان مثال می توان ذکر کرد که با اضافه کردن عنصر کروم به فولاد می توان خاصیت ضد زنگ بودن فولاد را بهبود داد و یا عنصر نیکل باعث افزایش استحکام فولاد میشود تعداد برخی دیگر برتری های فولاد را بیان می کنیم.

 

تفاوت آهن و فولاد

 

ضد زنگ بودن

در ادامه مطلب فولاد چه برتری هایی نسبت به آهن دارد باید ذکر کنیم که آهن و فولاد از نظر ساختار ویژگی های متفاوتی دارد. از جمله برتری‌های فولاد نسبت به آهن خالص می توان به ویژگی ضدخوردگی آن اشاره کرد اما آهن در برابر اکسیژن و آب واکنش نشان داده و دچار اکسید آهن می شود.

استحکام

از دیگر تفاوت های فولاد نسبت به آهن خالص می توان به استحکام آن اشاره کرد که فولاد نسبت به آهن خالص از استحکام بالاتری برخوردار است که این استحکام به خاطر کربن موجود در آن می باشد و پس از آن عناصر دیگری همچون نیکل باعث می شود تا استحکام فولاد افزایش پیدا کند.

به طور کلی می‌توان گفت فولاد به سه دسته فولاد با کربن کم، فولاد با کربن متوسط و فولاد با کربن بالا تقسیم می شود که هر یک از این ها دارای کاربردهای خاصی می باشند همچنین در نظر داشته باشید که وجود عنصر سیلیسیم در فولاد باعث می شود تا مقاومت کششی آن افزایش پیدا کند اما آهن فاقد این قابلیت میباشد. عناصر دیگری همچون منگنز و کروم نیز در جهت افزایش مقاومت ویژگی بسیار موثر می باشند و به همین خاطر باعث شده استحکام فولاد نسبت به آهن خالص می باشد.

شکل پذیری

یکی دیگر از برتری های فولاد قابلیت شکل پذیری بالا می باشد در صورتی که آهن از شکل پذیری ضعیفی برخوردار می باشد همچنین در نظر داشته باشید که تفاوت این دو در قابلیت چکش خواری نیز می باشد. با توجه به اینکه در فولاد مقداری کربن وجود دارد از خاصیت چکش پذیری کمتری برخوردار است و سخت می باشد. هرچه میزان کربن فولاد کمتر شود باعث می شود تا نرم تر بوده و چکش خوار چکش پذیر تر شود.

دمای ذوب

با توجه به مبحث فولاد چه برتری نسبت به آهن خالص دارد باید ذکر کنیم که هر چه میزان فولاد کربن در فولاد افزایش پیدا کند باعث می شود تا دمای ذوب آن کاهش پیدا کرده و ترد تر شود اما با توجه به اینکه آهن فاقد کربن است دمای ذوب آن بالا بوده و به آن اندازه ترد نیست.

هزینه و سبک بودن

در ادامه مبحث باید ذکر کنیم که در بسیاری از موارد فولاد سازه ای نسبت به آهن برای استفاده در ساختمان مناسب تر و به صرفه تر می باشد. توجه داشته باشید که فولاد از نظر ساختاری نسبت به آهن سبک تر می باشد و این بر هزینه های کلی ساختمان بسیار موثر می باشد همچنین بهتر است بدانید که تولید فولاد فرآیند ارزانتر از آهن می باشد به همین خاطر از برتری های فولاد نسبت به آهن خالص به شمار می رود. گرید فولاد و قیمت آن تاثیر گذار می باشد بنابراین دارای خواص بالاتر بوده و قیمت آنها نیز بدون شک بیشتر می باشد.

 

فولاد چه مزیتی بر آهن دارد؟

 

فولاد چه مزیتی بر آهن دارد؟

بهتر است بدانید فولاد نسبت به آهن از مزایای بسیاری برخوردار می‌باشد و ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که آهن خالص در هیچ یک از صنایع کاربرد خاصی ندارد و باید توسط افزودنی هایی که به آن ترکیب می شود به ماده قابل استفاده تبدیل شود. فولاد از جمله مشتقات آهن بوده که نسبت به آهن از مزایایی برخوردار است. در نظر داشته باشید که فولاد به خاطر برخورداری از کربن در محتویات ترکیبات خود در مقایسه با آهن از مقاومت بالایی برخوردار است همچنین انعطاف پذیری برشکاری و جوشکاری نسبت به آهن بسیار بیشتر می باشد.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

حال که متوجه شدید فولاد نسبت به آهن خالص کاربردهای بیشتری دارد باید بدانید که تمامی مقاطع مورد نیاز برای ساخت و ساز معمولاً از نوع فولادی می باشند. برخی از این مواد می توان به میلگرد از جمله میلگرد ظفر بناب، میلگرد نیشابور، میلگرد تیکمه داش، انواع تیرآهن، انواع نبشی، ناودانی، ورق استیل و غیره اشاره کرد.

شما بازدید کنندگان عزیز تمامی مواقعی که ذکر شد را می توانید از وب سایت آهن هایپر خریداری نمایید و جهت ساخت و ساز و دیگر صنایع از آن بهره مند شوید. نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که تمامی مقاطع توسط برترین تولید کنندگان داخلی و خارجی تولید شده است که از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار می باشد و در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره نیز داشته باشید تنها کافیست با کارشناسان فروش مجموعه تخصصی آهن هایپر در تماس باشید توسط راهنمایی هایی که در اختیار شما عزیزان قرار می دهند بهترین مصالح را می توانید خریداری نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

گرانترین نوع فولاد

https://ahanhyper.com//?p=34798

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *