امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

فولاد ابزار گرمکار

بهتر است بدانید فولادها در انواع مختلف و با کاربردهای گوناگون در بازار موجود هستند. در این مبحث قصد داریم به بررسی فولاد ابزار گرمکار بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

فولاد ابزار گرمکار

فولاد ابزار گرمکار فولادی است که اصطکاک و فشار را در دمای بالا تحمل می کند. شایان ذکر است که این فولاد در دو نوع مختلف وجود دارد. در نوع اول عنصر اصلی آن مولیبدن و در نوع دوم عنصر اصلی آن تنگستن است. این عناصر باعث مقاومت خوب در این نوع فولاد در برابر ساییدگی شده و زمانی که با دمای بالا روبرو شود؛ دچار نرمی و تغییر شکل نمی‌ شود. این فولاد دارای مقدار زیادی کردم است که سبب شده در دمای بالا نیز مقاوم باشد. بهتر است بدانید که این فولاد علاوه بر تحمل درجه حرارت بالا حین کار در برابر نوسانات گرمایی نیز مقاوم می باشد.

 

انواع فولاد ابزار گرمکار

 

انواع فولاد ابزار گرمکار

فولاد ابزار گرمکار به انواع مختلفی تقسیم‌ بندی می شود که در ادامه به طور مختصر به آن ها می پردازیم.

فولاد گرمکار 2344: این فولاد با نام فولاد H13 نیز شناخته می‌شود. این فولاد در تجهیزات اکستروژن داغ استفاده می شود. مقاومت در برابر ضربه از ویژگی های این نوع فولاد است. همچنین این فولاد از پرکاربردترین فولاد‌ها می باشد که در ساخت انواع قالب‌های آهنگری و ریخته‌گری استفاده می شود. این نوع فولاد دارای عناصری همچون آلیاژهای وانادیوم، کروم و مولیبدن است که باعث مقاومت بالای آن در برابر شوک و ضربه می شود.

فولاد گرمکار 2714: فولاد گرمکار 2714 از پرمصرف‌ترین فولاد ابزار گرمکار است که به نام‌های فولاد w500 و فولاد L6 و فولاد 56NiCrMoV7 نیز مشهور است. این فولاد ابزار دارای آلیاژ نیکل است به همین دلیل خاصیت چقرمگی مطلوبی دارد. از ویژگی‌های مهم این فولاد می‌توان به مقاومت بالا نسبت به ساییدگی اشاره کرد. همچتین این فولاد در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد. از جمله کاربردهای آن می توان به استفاده در ساخت انواع قالب بزرگ، قالب‌های اکستروژن میله و لوله در مقاطع بزرگ و قالب‌های پلاستیک اشاره کرد.

فولاد گرمکار بهلر: فولاد گرمکار بهلر با نام‌هایX40CrMoV5-1 و 1.2344 معروف است. این نوع فولاد ابزار گرمکار پر‌آلیاژ بوده و ساخته کارخانه بهلر است. این فولاد مقاومت و سختی بالایی دارد و همین‌ باعث شده از پرطرفدارترین فولادها به شمار رود. کاربرد این فولاد در قالب‌های حدیده‌کاری، سوزن سوخت‌رسان و بوش ها می باشد. از کاربردهای دیگر این فولاد می توان به استفاده در ساخت قالب های شکل دهی، پرس های اکستروژن، ابزار ریخته گری دایکاست و تیغه‌های برشی گرم اشاره کرد.

 

ویژگی های فولاد ابزار گرم کار

 

ویژگی های فولاد ابزار گرم کار

فولاد ابزار گرمکار ویژگی های زیادی دارد که برخی از آن ها به شرح ذیل می باشد:

 این فولاد ابزارها نسبت به درجه حرارت بالا مقاوم بوده و در برابر شوک حرارتی ناشی از نوسان ناگهانی دما نیز مقاومت بالایی دارند. از ویژگی های دیگر این فولاد می توان به مقاومت در برابر ساییدگی و اصطکاک اشاره کرد. مقاومت در برابر تغییر فرم در دمای کار از دیگر ویژگی های این فولاد ابزار است. همچنین این فولاد ابزار نسبت به گرما نیز مقاوم است.

لازم به ذکر است که مقاومت در مقابل تغییر شکل در حین عملیات حرارتی یکی دیگر از ویژگی های این فولاد ابزار می باشد. ویژگی های دیگر آنشامل مقاومت نسبت به شوک، مقاومت نسبت به سایش در حرارت محیط کار و قابلیت ماشین کاری مطلوب می باشد.

عملیات حرارتی فولاد ابزار گرمکار

برای شکل دادن به فلزات روش های مختلفی از جمله غلطک کاری، سوراخ کاری، مهرزنی، اکستروژن کردن و چرخش وجود دارد. برای اینکه فرآیندها در دمای بالا درست و موفق انجام شود؛ ابزار و تجهیزات مورد استفاده باید نسبت به سایش و سختی مقاوم باشد. بالاترین درجه حرارتی که فولاد با آن مواجه می‌شود؛ دمای عملیاتی است. این دما از میانگین دمایی که تجهیزات با آن مواجه شده‌اند بالاتر است. به عنوان مثال در ابزارهایی چون قالب‌های فشاری و اکستروژن، فلز مدت زیادی با قالب در تماس مداوم قرار دارد؛ بنابراین درجه حرارت در آن نقطه بسیار بالا است.

از طرفی در قالب‌های مهرزنی داغ، تماس متناوب بوده و گرایش به تعادل گرمایی وجود دارد. در چنین شرایطی برای ایجاد مقاومت وجود استقامت نسبت به نرم‌شدگی حاصل از تمپرینگ و یا عملیات کشش و حفظ سختی در درجه حرارت های بالا بسیار مهم است. در طی فرآیند سرویس‌دهی میزان شوک از اهمیت زیادی برخوردار است. در طی فرآیند سوراخکاری هم درجه حرارت بسیار بالا بوده و هم زمان تماس طولانی است. در چنین مواقعی برای جلوگیری از نرم‌شدگی در زمان بین دو عملیات باید سطح ابزارکاملا سرد شود.

 

عملیات حرارتی فولاد ابزار گرمکار

 

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و آهن آلات می باشد. برخی از این محصولات فولادی می توان به انواع تیرآهن و هاش، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها، ورق استیل، ورق قطعات و انواع فولاد ابزار گرمکار و … اشاره کرد. این محصولات در انواع و ابعاد مختلف موجود بوده و در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

شما مخاطبین گرامی برای تهیه این محصولات با اطمینان خاطر می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ قدام نمایید. تمامی محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه و ارائه می گردد؛ توسط برترین تولیدکنندگان داخلی و خارجی تولید و عرضه شده اند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

کاربرد فولاد گرم کار

همه ‌چیز درباره فولاد ابزار

https://ahanhyper.com//?p=39143

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *