امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

عوامل خزش در بتن و راهکارهای پیشگیری از جمع شدگی بتن

در این مطلب قصد داریم عوامل خزش در بتن و راهکارهای پیشگیری از جمع شدگی بتن را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

خزش در بتن

بین تنش و تغییر شکل نسبی بتن معمولاً تابعی از زمان است که به تدریج افزایش پیدا می کند. تغییر شکل تحت بار با گذشت زمان را معمولاً خزش می گویند. به کلی می توان گفت خزش خاصیتی از بتن است که به علت آن بتن تغییر شکل در اثر بارهای دراز مدت تحت تنش ثابت ادامه می دهد.

با افزایش زمان تغییر شکل غیر الاستیک افزایش پیدا کرده و ممکن است تغییر شکل کوتاه مدت الاستیک چند برابر شود. ولی با گذشت زمان سرعت آن کاهش پیدا می کند و معمولا منحنی خزش دار ایجاد خواهد شد. توجه داشته باشید تغییر شکل دراز مدت چندین برابر بزرگتر از تغییر شکل نسبی در هنگام بارگذاری است که باید بدانید تنش در سازه های بتنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 بتن در برابر بارهای کوتاه‌مدت به شکل الاستیک رفتار خواهد کرد که به خاطر تغییر شکل های اضافی در اثر گذشت زمان و رفتار آن به صورت مصالح غیر الاستیک خواهد شد. توجه داشته باشید بتن یکی از مصالح پرکاربرد و اساسی در انواع ساخت و ساز می باشد.

 عملکرد بتن در برابر نیروهای فشاری بسیار مهم است. بهتر است بدانید بتن در برابر نیروهای کششی معمولاً از عملکرد ضعیفی برخوردار است که توسط میلگرد باید آن را تقویت کنید.

یکی از عوامل مخرب و بین سازی سازه خزش بتن می باشد که باید راهکارهایی را برای آن در نظر بگیرید.

عوامل خزش در بتن

توجه داشته باشید معمولاً عوامل مختلفی هستند که به افزایش میزان ارزش در بتن موثر است. برخی از این عوامل عبارتند از:

  1. جنس و مقدار مصالح سنگی
  2. در هنگام بارگذاری و مدت زمان بارگذاری بتن
  3. میزان مقاومت فشاری در بتن
  4. دما و رطوبت موجود در محیط
  5. شدت تنش وارد شده بر بتن

 

علت خزش در بتن

 

جمع شدگی بتن

بهتر است بدانید جمع شدگی یکی از خاصیت های طبیعی برای بتن است که می توان گفت گرمازدگی بتن دلیل از دست دادن رطوبت خواهدشد. هر چه رطوبت کمتر باشد جمع شدگی بتن بیشتر است.

انواع جمع شدگی بتن

جمع شدگی پلاستیکی بتن

در برخی مواقع پس از این که بتن ریزی تمام شود به دلایل مختلفی مانند گرما باعث می‌شود تا خیلی سریع آبی که بتن لازم دارد تا برای انسجام و مقاومت در خود استفاده کند. از روی سطح سازه تبخیر می‌شود و وارد هوا خواهد شد. این فرآیند باعث می‌شود تا ترک های ریزی در سطح سازه ایجاد شود. یکی دیگر از دلایل ایجاد ترک ناشی از جمع شدگی پلاستیک بتن است جذب آب توسط سنگدانه ها می باشد.

 در واقع این سنگدانه ها یا آرماتور هایی که در بتن به کار رفته اند نشست پیدا می‌کند و باعث می‌شود تا ترک هایی در سطح سازه یا به صورت داخلی ایجاد شود. قسمت های کف و روسازی ها به دلیل اینکه سطح بیشتری در معرض نور خورشید گرما و باد قرار دارد بتن با سرعت بالایی خشک خواهد شد و باعث می‌شود تا جمع شدگی پلاستیک اتفاق بیفتد.

 همچنین اگر در هنگام اختلاط آب و سیمان میزان آب مصرفی زیاد باشد باعث می شود تا آب اضافی درست هدایت شود. اگر در آب و هوای خشک باشد باعث خشک شدگی سریع و ایجاد ترک ها خواهد شد.

راهکارهای جلوگیری از جمع شدگی پلاستیک در بتن

برای اینکه از جمع شدگی پلاستیک در بتن جلوگیری شود. می‌توانید از راهکارهای مختلف استفاده کنید. برخی راهکار ها را در ادامه شرح می دهیم.

  1. استفاده از ورق های پلی اتیلن می باشد که شما باید سطح بتن را توسط ورق های پلی اتیلن بپوشانید. این کار باعث می شود تا مانع خروج آب از سطح بتن شود. در نتیجه از تبخیر سریع جلوگیری می شود و باعث می شود تا جمع شدگی پلاستیک اتفاق نیو‌افتد.
  2. راه کار بعدی این است که شما می توانید در هنگام ساخت بتن آن را به خوبی ویبره کنید تا سطح ان کاملا یکدست شود.توسط این روش تا حد زیادی از جمع شدگی پلاستیک جلوگیری خواهد شد.
  3. راهکار دیگر که البته کمی هزینه بر می باشد؛ استفاده از پودر آلومینیوم است که برای کاهش جمع شدگی بتن می توان استفاده کرد.
  4. همچنین می‌توانید از سیمان انبساطی در بتن استفاده نمایید که تاثیر بسیار زیادی در کنترل و کاهش جمع شدگی پلاستیک دارد و تأثیر بسزایی در پلاستیک در بتن مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع جمع شدگی بتن

جمع شدگی به صورت خشک شدن بتن

 توجه داشته باشید یکی دیگر از موارد جمع شدگی بتن به صورت خشک شدن آن می باشد. این نوع جمع شدگی معمولاً به دلیل کاهش و همچنین جذب سطحی ژل، کلسیم، سیلیکات، و کاهش تنش های هیدرواستاتیک ریز و … اتفاق خواهد افتاد.

جمع شدگی بتن معمولاً بیشتر به دلیل تغییر شکل های خمیری ایجاد خواهد شد. میزان سختی سنگدانه ها نیز در آن بسیار موثر می باشد ساخت سازه های بتنی رخ می دهد. در این زمان خروج سریع آب از حفره های هوای غیر اشباع باعث می‌شود تا جمع شدگی به صورت خشک شدن بتن ایجاد شود.

 بخشی از این جمع شدگی را با غرق کردن بتن در آب برای مدت زمان مشخص جبران نمایید معمولاً به مرور زمان خشک شدن بتن کاهش پیدا خواهد کرد که حدود ۸۰ درصد خشک شدن بتن در سال اول ساخت و سازه بتنی اتفاق می افتد.

عوامل موثر بر جمع شدگی به صورت خشک شدن بتن:

  • نوع مصالح
  • نسبت آب به سیمان
  • با توجه به شرایط محیطی
  • اندازه سیمان
  • سنگدانه ها
  • جنس سیمان استفاده شده برای تهیه بتن
  • مواد افزودنی در بتن
  • روش عمل آوری بتن با بخار

جمع شدگی خود به خودی در بتن

توجه داشته باشید جمع شدگی خود به خودی در بتن به دلیل تغییر حجم است که پس از سخت شدن بتن نیز ادامه دارد. در این پدیده به جای جمع شدگی به صورت برعکس یعنی تر و خشک را نشان خواهد داد که باعث تغییر حجم می شود.

 اگر تبخیر آب وجود داشته باشد معمولا هیدراسیون انجام خواهد شد. در واقع این جمع شدگی معمولاً از بتن به دلیل خارج شدن آب از حفره های معینی است که در داخل آن وجود دارند. بهتر است بدانید جمع شدگی خود به خودی در بتن بیشتر در داخل اجزای بتنی رخ می دهد.

عوامل موثر بر جمع شدگی خود به خودی بتن:

  • دما
  • اندازه سیمان
  • ترکیبات موجود در سیمان
  • ترکیباتمعدنی موجود در بتن

 جمع شدگی از نوع کربناسیون در بتن

بهتر است بدانید در سازه های بتنی معمولا بتن ساخته شده با گازهای جوی مثل کربن دی اکسید و … واکنش نشان می دهد که توسط رسوبات انجام شده و در آن کربنات تولید خواهد شد. توجه داشته باشید که فراورده های جانبی واکنش هیدراسیون سیمان است در آن وجود دارد که کلسیم هیدروکسید با دی اکسید کربن هوا واکنش نشان می دهد و در نتیجه کلسیم کربنات تولید خواهد شد.

 سطح بتن کربنات شده را خاصیت اسیدی گفته می شود. در این فرآیند معمولاً کربناسیون گفته خواهد شد که باعث می‌شود تا جمع شدگی در سطح بتن ایجاد شود. نکته دیگری که باید مد نظر قرار دهید این است که جمع شدگی کربناسیون در مناطق متوسط و همچنین در طول دوره بهره برداری اتفاق می‌افتد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

افزایش استحکام بتن

افزایش کارایی بتن

https://ahanhyper.com//?p=17132

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *