امروز : دوشنبه 22 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

ضوابط صدور پایان کار ساختمان

ضوابط صدور پایان کار ساختمان

پیش ‌از شروع هر نوع ساخت‌وساز، شما نیاز دارید که یک پروانه ساخت از شهرداری دریافت کنید. پس‌ از انجام عملیات ساخت‌وساز نیز شما برای دریافت گواهی پایان کار باید به شهرداری مراجعه کرده و این گواهی را درخواست دهید. بعد از صادر شدن این گواهی شهرداری به بررسی ساختمان شما پرداخته و آن را با قوانین و مقررات به ‌دقت چک می‌کند.

صدور گواهی‌نامه پایان کار به این معنی است که از نظر شهرداری و سازمان نظام مهندسی، ساختمان ساخته‌ شده توسط شما هیچ‌گونه مشکلی نداشته و تمام جنبه‌های آن مورد تأیید است. ما سعی داریم در ادامه توضیحات کاملی درمورد ضوابط صدور پایان کار ساختمان برای شما ارائه دهیم و پاسخ‌گوی سوالات شما دراین‌رابطه باشیم.

گواهی پایان کار ساختمان چیست؟

همان طور که گفته شد، گواهی پایان کار ساختمان در اصل یک سند معتبر بوده که پس از انجام تمامی عملیات ساخت‌وساز و آماده شدن ساختمان، با توجه به شناسنامه فنی ملکی صادر خواهد شد. این گواهی به این معنا است که ساختمان شما از نظر وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری و دیگر ارگان‌ها فاقد هر گونه مشکل قانونی بوده و شما تمام قوانین و مقررات و اصول لازم را برای ساخت یک ساختمان بکار برده‌اید.

توجه داشته باشید که برای هرگونه نقل‌وانتقال در رابطه با ملک در دفاتر اسناد رسمی، باید حتماً گواهی پایان کار را دریافت کنید و پس‌از آن اقدام به قل و انتقال ملک کنید.

 

گواهی پایان کار ساختمان چیست؟

 

چرا آشنایی با ضوابط صدور پایان کار ساختمان مهم است؟

دریافت این گواهی ضروری است. مفهوم دارا بودن گواهی پایان کار یک ساختمان این است که:

  • این ساختمان با معیارهای فنی و مهندسی ساخته‌شده، استاندارد بوده و فاقد هر گونه تخلف ساختمانی است.
  • از طریق گواهی پایان کار می‌توان برای ساختمان موردنظر صورت‌ مجلس تفکیکی نوشت. این صورت ‌مجلس تفکیکی را می‌توان از طریق اداره ثبت اسناد و املاک فراهم کرد. بعد از تنظیم صورت مجلس تفکیکی نیز می‌توان برای هرکدام از واحدهای جداگانه ساختمان، یک سند مالکیت مجزا تنظیم کرد.
  • پس‌از دریافت گواهی پایان کار امکان صدور سند نیز فراهم می‌شود. بهتر است توجه داشته باشید که شما تا زمانی‌که سند در اختیار نداشته باشید، نمی‌توانید ملک خود را بفروشید. پس برای فروش ساختمان باید گواهی پایان کار و به‌دنبال آن سند تهیه کنید.
  • در بحث توضیح ضوابط صدور پایان کار ساختمان  باید بدانید که اگر مالک ساختمان قصد داشته باشد که پیش‌ از اتمام ساختمان، بعضی از واحدها را پیش‌فروش کند، باید در دفتر اسناد رسمی یک قرارداد بنویسد. این قرارداد می‌گوید که فروشنده باید در زمان معینی اقدام به دریافت گواهی پایان کار کند. همچنین در این قرارداد یک تاریخ معین ذکر می‌شود که در آن هر دو طرف قرارداد باید به دفتر اسناد مراجعه کرده و فروشنده نیز باید حتماً گواهی پایان کار را همراه خود بیاورد. اگر ملک تخلف قانونی داشته باشد به کمیسیون ماده ۱۰۰ منتقل می‌شود. کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز در رابطه با تخلفات ساختمان رأی و نظر خود را صادر می‌کند و اگر نیاز به پرداخت جریمه باشد، فروشنده می‌تواند پس ‌از پرداخت مبلغ تعیین‌ شده گواهی پایان کار دریافت کند.

مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار

همان طور که گفتیم پس‌ از اتمام مراحل ساخت ساختمان، مالکان باید به شهرداری مراجعه کرده و برای اخذ گواهی پایان کار اقدام کنند. اخذ این گواهی نیاز به مدارک مختلفی دارد ازجمله این مدارک می‌توان به موارد زیر اشاره کند:

  • ارائه اصل شناسنامه و کارت ملی و کپی آن‌ها الزامی است.
  • ارائه اصل سند مالکیت و کپی آن
  • اگر مالک ساختمان فوت کرده باشد، باید اصل انحصار وراثت و همچنین کپی آن به علاوه یک برگ کپی از شناسنامه ورثه ارائه شود
  • اصل فیش عوارض نوسازی سالیانه به‌همراه یک کپی از آن
  • ارائه یک نمونه فیش آب، گاز، برق و تلفن و همچنین یک نمونه کپی از آن‌ها
  • کارت سازه، برگه اتمام عملیات ساختمانی و همچنین کلیه گزارشات مرحله‌ای باید ارائه شود.
  • در اکثر ساختمان‌های نوساز باید تأییدیه استاندارد برای آسانسور نیز ارائه شود.
  • ارائه پروانه ساختمان و کپی آن
  • نقشه معماری ملک که مهر شهرداری داشته باشد به همراه سی‌دی نیز باید ارائه شود.

مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار

 

مراحل دریافت گواهی پایان کار

ما در ادامه بحث ضوابط صدور پایان کار ساختمان مراحلی که باید برای دریافت این گواهی طی کنید را برای شما توضیح می‌دهیم.

تشکیل پرونده

شما پیش از هر کاری باید برای گواهی پایان کار درخواست دهید. اگر ساخت‌وساز انجام‌شده توسط شما نوسازی بود، باید پیش ‌از هر کاری عوارض نوسازی را پرداخت کنید. ارائه رسید آن نیز اجباری است. پس‌از ارائه مدارک لازم نیاز به تأیید کارشناسان دارید. کارشناسان دفتر فنی و شهرسازی از ملک شما بازدید می‌کنند و نظر خود را ارائه می‌دهند.

تعیین تخلف

پس از تکمیل فرم درخواست گواهی پایان کار، کارشناسان به محل ساختمان شما رفته و تمام موارد را بررسی می‌کنند. اگر ساختمان شما استاندارد بوده و مطابق قوانین ساخته‌شده باشد، راه آسان‌تری در پیش دارید. بعد از آن نیز پرونده ساختمان شما به قسمت محاسبات ارجاع داده می‌شود.

در ادامه بحث قوانین صدور پایان کار ساختمان باید بگوییم که اگر ساختمان شما دارای تخلف باشد، پرونده‌ی شما به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می‌شود تا در مورد آن تصمیم‌گیری شود. پس‌از ارجاع پرونده، به مالک ۱۰ روز فرصت می‌دهند که توضیحات خود را در مورد تخلف انجام ‌شده ارائه دهد. پس‌از آن نیز در مورد پرونده کمیسیون تشکیل شده و تصمیم‌گیری می‌شود. بعد از طی این مراحل تأییدیه رئیس بازرسی شهرداری و معاون شهرسازی صادر شده و تحویل دبیرخانه  شهرداری داده می‌شود.

در شرایطی که کمیسیون ماده ۱۰۰ رأی به پرداخت جریمه بدهد، مالک موظف است که آن را پرداخت کند. پس‌از پرداخت جریمه نیز پرونده او برای ادامه روند دریافت برگه پایان کار به جریان می‌افتد. اما اگر مالک از پرداخت جریمه سر باز بزند، کمیسیون رأی به تخریب ساختمان خواهد داد.

پایان کار ساختمان

پس از طی مراحل ضوابط صدور پایان کار ساختمان، مالک باید با مدارکی که در این مقاله برای شما نام بردیم، مجدد مراحل تشکیل پرونده را انجام دهد. بعد از انجام این کار پیش‌نویس پایان کار توسط واحد تشکیل پرونده شهرداری ارائه می‌شود. پس‌از آن نیز برگ گواهی پایان کار در بخش پروانه ساختمان سازمان شهرداری کامل می‌شود.

 

مراحل دریافت گواهی پایان کار

 

جمع‌بندی ضوابط صدور پایان کار ساختمان

همان طور که گفتیم شما برای هر گونه انتقال سند یا فروش ملک خود نیاز به گواهی پایان کار دارید. با توجه به ضرورت داشتن این گواهی، لازم است که با شرایط و قوانین صدور پایان کار ساختمان آشنا شوید تا بتوانید کارهای خود را سریع‌تر پیش ببرید. ما سعی داشتیم در این مقاله شما را با مدارک لازم برای این کار و همچنین مراحلی که باید طی کنید، آشنا کنیم. برای دریافت پاسخ سوالات خود و کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدت اعتبار پایان کار ساختمان و شرایط و ضوابط آن می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70180

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *