امروز : دوشنبه 22 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

صفر تا صد عملیات حرارتی فولاد مارتنزیتی

از جمله مهم ترین آلیاژهای مورد استفاده در دنیا ساخته شده با آهن می باشد. سطح جهان محصولات مختلفی به وسیله فولاد ساخته خواهد شد. همچنین که در صنایع متفاوت کاربردهای گسترده به همراه دارند. مارتنزیت یکی از محصولات فولادی می باشد که دارای ساختار متفاوت و نامتعادل می باشد. برای تولید این محصول در مرحله از فرایند تولید خواهد شد.

این عملیات حرارتی که بر روی این محصولات انجام می شود؛ باعث افزایش استحکام و سختی محسوب شده و عملیات ساخت محصول مارتنپر کردن نیز می گویند که مانع ایجاد نقص در مارتنزیت می شود. در این مقاله از سری مقالات وب سایت تخصصی آهن هایپر قصد داریم به بررسی صفر تا صد عملیات حرارتی فولاد مارتنزیتی بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا پایان همراه ما باشید.

آشنایی با مارتنزیت

بهتر است بدانید که مارتنزیت یک محصول خاص بوده و از فولاد ساخته می شود. در فرایند تولید ساخت مارتنزیت معمولاً از عملیات سرد کردن استفاده خواهد شد. ساختار ظاهری مارتنزیت بسیار تیز و سوزنی شکل بوده در اصطلاح عملیات ساخت مارتنزیت استحاله می گویند. عملیات در دمای بسیار پایین و بدون نفوذ انجام می‌شود. توجه داشته باشید که این ساختار تنها مخصوص فولاد نبوده و در فلزهای غیر آهنی همچون طلا، مس، آلومینیوم و … نیز استفاده می شود. خاصیت هایی که در مارتنزیت ایجاد می شود؛ با بقیه بسیار متفاوت می باشد.

سرد شدن سریع محصول به عواملی همچون دانه های استنیت، درصد کربن و عناصر آلیاژی وابسته می‌باشد. زمانی که دانه های آستنیت به سرعت سرد شود؛ اتم های کربن فرصت خارج شدن از محصول را نخواهند داشت. در نتیجه باعث می‌شود تا در شبکه BCC حفظ شده و شبکه بلوری جدیدی را تولید کند که معمولاً به آن BCT می گویند. نکته مهمی که باید ذکر کنیم این است که هر چقدر درصد آلیاژی بیشتر باشد؛ بلورهای زیر کشیده تر خواهد شد.

فولاد مارتنزیت

استحاله مارتنزیتی

ساختار فولاد مارتنزیتی توسط جابجایی گروهی از اتم ها تولید می شود؛ اصطلاحاً به طور کلی برشی و غیر نفوذ می باشد. به همین خاطر به ترکیب شیمیایی استفاده شده در محصول دارای ۲ درصد کربن است. لازم به ذکر است که در پروسه تولید مارتنزیت کاهش دما به صورت پیوسته و گروهی می باشد. انتقال گروهی حتما باعث خواهد شد تا در ماده شکلی پلاستیک ایجاد شود. در طول انجام تمام این کارها باید دقت کافی داشته باشید؛ چرا که کوچکترین اشتباه و تغییر در ساختار مارتنزیت تغییر کلی ایجاد خواهد کرد. به عنوان مثال می توان ذکر کرد که اگر سرعت سرد شدن بیش از حد معمول باشد؛ مانع تشکیل پرلیت و بینیت می شود.

مارتنزیت تمپر شده

لازم است بدانید که هدف از انجام عملیات مارتمپر مانع شکسته شدن قطعه و ترک خوردگی در طول استحاله مارتنزیت می باشد. برای اینکه سختی مارتنزیتی افزایش پیدا کند؛ می‌توان از روش‌های مارتمپر استفاده کرد که باید مراحلی را طی کرد. مرحله اول آن حرارت دادن به ماده تا رسیدن به دمای تولید و ماده است. سپس مواد و دلیل دما نگه داشته تا آستنیته فولاد انجام شود.

پس از آن مواد را در روغن داغ یا نمک مذاب گذاشته سپس در فرآیند استحاله سرد خواهد شد. مواد را درون آن نگه داشته تا ساختار مواد به صورت یکنواخت شود. سپس فولاد در مجاورت هوا قرار داده به گونه‌ای که دمای آن یکنواخت شود. در مرحله آخر زمانی که انجام عمل مارتمپر احتمال بروز مشکلاتی همچون ترک برداشتن کم شده و سخت پذیری بالایی خواهد داشت.

مارتنزیت تمپر

پارامترهای موثر بر سختی فولاد مارتنزیتی

بهتر است بدانید سختی فولاد مارتنزیتی به دو عامل درصد کربن و نوع ساختار فرعی مواد وابسته می‌باشد. ساختار فرعی در واقع به ساختاری می‌گویند که در بین فرآیندهای فولاد در عملیات استحاله مارتنزیت تشکیل شده باشد.

انواع ساختار مارتنزیت

لازم است بدانید که استحاله های فولاد مارتنزیتی به دو صورت مارتنزیت لایه ای و مارتنزیت بشقابی تقسیم بندی خواهد شد. با استفاده از فولاد کم کربن و یا دارای کربن متوسط مارتنزیت لایه با استفاده از فولاد های پر کربن، مارتنزیت بشقابی تولید خواهد شد. توجه داشته باشید که واحد های ساختاری مارتنزیت با چشم مسلح قابل مشاهده نمی باشند و تنها می توان با میکروسکوپ های نوری آن را تشخیص داد.

مارتنزیت لایه ای: در این نوع مارتنزیت میزان کربن موجود در فولاد بسیار کم خواهند بود و در فرآیند استحاله مواد به تشکیل لایه های مارتنزیتی تمایل دارد. در نتیجه در فولادهای کم کربن مارتنزیت لایه ای ساخته خواهد شد.

مارتنزیت بشقابی: بهتر است بدانید که در طی عملیات مارتنزیت بشقابی فولادهای پر کربن و آلیاژهای آهنی تولید خواهند شد در صورتی که متقاطع باشند؛ باعث ترک خوردگی خواهند شد. در فولادهای ریزدانه نیز باعث ایجاد تشکیل ترک مویی کمتر می شود.

مارتنزیت مخلوط: از دیگر انواع فولاد مارتنزیت که وجود دارد؛ ترکیبی از ساختار مارتنزیت بشقابی و مارتنزیت لایه ای می باشد. لازم است بدانید که درصد کربن استفاده شده در این نوع مارتنزیت بین ۰.۶ درصد است.

پارامترهای موثر بر سختی مارتنزیت

آشنایی با مجموعه تخصصی آهن هایپر

امروزه استفاده از محصولات فولادی بسیار افزایش پیدا کرده است. در ساختمان سازی از صفر تا صد از محصولات فولادی استفاده می شود. همچنین در صنایع دیگر نیز این محصولات کاربرد گسترده ای به همراه دارند؛ برای این که بتوانید نوع مناسب آن را انتخاب کنید، باید کیفیت، کاربرد و … را مد نظر قرار دهید. میلگرد، نبشی، ناودانی، تیرآهن به ویژه تیرآهن 12، تیرآهن14، تیرآهن 16، تیرآهن 18، تیرآهن 20 و … از جمله پر کاربرد ترین و پر استفاده ترین مقاطع فولادی در ساخت و ساز و دیگر صنایع به شمار می رود. مرغوب بودن این محصولات بسیار با اهمیت و مهم می باشد؛ چرا که به صورت مستقیم با سلامت و جان افراد در تماس است.

توصیه می کنیم تا از فروشگاه های معتبر و شناخته شده ای همچون فروشگاه تخصصی آهن هایپر برای تهیه محصولات اقدام کنید. ناگفته نماند که این مجموعه برای آسایش و رفاه مشتریان خود راه اندازی وب سایت https://ahanhyper.com/ امکان سفارش به صورت آنلاین و اینترنتی را فراهم کرده است.

با اطمینان خاطر از تمامی شهرستان‌های ایران می توانید به صورت اینترنتی مقاطع فولادی مورد نیاز خود را از طریق این فروشگاه تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. ناگفته نماند که در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید با کارشناسان این مجموعه در تماس بوده و مشاوره های لازم را دریافت نمایید. بدون شک در این صورت با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید محصول مناسب و با کیفیتی را تهیه و خریداری نمایید.

مارتنزیت

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

انواع ساختار مارتنزیت کدامند؟

مارتنزیت لایه ای، مارتنزیت بشقابی، مارتنزیت مخلوط

مارتنزیت چیست؟

مارتنزیت یک محصول خاص می باشد که از فولاد ساخته شده است.

نحوه سفارش و خرید محصولات فولادی به چه صورت است؟

خرید فولاد مارتنزیتی

از طریق فروشگاه تخصصی آهن هایپر https://ahanhyper.com/ می توانید محصولات فولادی مورد نیاز را تهیه و خریداری نمایید.

https://ahanhyper.com//?p=71865

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *