امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

سقف ساختمان خود را با کدام ایرانیت بپوشانیم؟

برای انتخاب صحیح ایرانیت برای سقف ساختمان بهتر است انواع ایرانیت ها و کاربرد و…. را بشناسید. توجه داشته باشید در انتخاب ایرانیت شرایط محیط و … را نیز باید در نظر بگیرید. یکی از سوال هایی که اکثر بازدید کنندگان دارند، سقف ساختمان خود را با کدام ایرانیت بپوشانیم؟ که قصد داریم در ادامه این مطلب به پاسخ این سوال بپردازیم. با ما همراه باشید.

ایرانیت چیست؟

ایرانیت ها ورق یا صفحه موج دار هستند که برای پوشش ساختمان ها به کار می روند. از ایرانیت بیشتر برای سقف کارخانه ها، انبارها و سوله ها و …. استفاده می‌کنند. همچنین در سقف های کاذب و پوشش های داخلی و خارجی ساختمان های اداری و صنعتی و مسکونی و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع ایرانیت

ایرانیت ها معمولا بر اساس شکل، جنس و مواد به کار رفته در آن و همچنین مکانی که مورد استفاده قرار می گیرند تقسیم می شوند. معمولاً شامل ایرانیت سیمانی(پنکوسیم)، پلاستیکی (فایبرگلاس)، فلزی (گالوانیزه) می باشند که به صورت موج دار و ساده می باشند.

 

سقف ساختمان خود را با کدام ایرانیت بپوشانیم؟

 

ایرانیت فایبر گلاس

فایبرگلاس ماده پلاستیک می باشد که از ترکیب پلی استر با پشم شیشه ساخته می شود و مقاومت بالایی دارد. از فایبرگلاس در ساخت انواع مجسمه ها و سازه های بزرگ مانند کشتی ها و پوشش سقف گلخانه ها و…. مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 ایرانیت های فایبرگلاس به دلیل مقاومت بالایی که دارند بهترین ضدآفتاب یا مقاوم ترین طلق پلاستیکی محسوب می شوند. این محصول به صورت رولی و در رنگ‌های مختلف و بی رنگ عرضه می شوند که این یکی از مهمترین دلایل جذب طراحان داخلی برای استفاده از ایرانیت فایبرگلاس می باشد.

 بهتر است بدانید به ایرانیت های فایبرگلاس برش خورده شیت فایبرگلاس می گویند که مانند نمونه رولی فایبرگلاس دارای رنگ های متفاوت می باشد. فایبرگلاس نیمه جامد نوعی پوشش مایع است. در بین لایه های دیوار برای ایجاد عایق حرارت و برودت مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد ایرانیت فایبرگلاس

فایبر گلاس ها با توجه به ویژگی های خاصی که دارند پرکاربرد هستند. به دلیل مقاومت بالایی که دارند می ‌توانند مانند فولاد عمل کنند. سبک وزن بودن فایبرگلاس ها نسبت به بقیه قطعات صنعتی و عایق بودن آن ها باعث کاربرد گسترده این محصول در تمام صنایع شده است که در اینجا به کاربرد های فایبر گلاس می پردازیم.

فایبرگلاس ها به عنوان عایق کننده مخزن های آب و اسید مورد استفاده قرار می گیرند. این محصول از پوسیدگی و خوردگی مخزن ها جلوگیری می کند. بدنه و کاور تجهیزات پزشکی صنعتی و… نیز معمولا از ورق های فایبرگلاس ساخته می شوند.

فایبرگلاس ها در تولید صنایع دریایی و هوایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین در تولید ایرانیت نقش مهمی دارند. در تولید قطعه های خودرو مثل سپر و کابین و…. از فایبرگلاس استفاده می شود. ایرانیت های فایبرگلاس در مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مکان ها عبارتند از :

  1. سقف نورگیر ها و پاسیو
  2. پوشش سقف سرویس های بهداشتی
  3. پوشش دیوارهای مرغداری
  4. ساخت گلخانه ها
  5. پارکینگ و آلاچیق ها
  6. ساخت ناودانی
  7. انبار و فضاهای کوچیک
  8. ساخت محل آب خوری دام

مزایا و معایب ایرانیت فایبر گلاس

 

مزایا و معایب ایرانیت فایبر گلاس

 

ایرانیت های فایبرگلاس نیز مانند تمام محصولات دیگر دارای مزایا و معایبی هستند در ادامه مزایای این ورق ها را ذکر می کنیم.

از مزایای این محصول می‌توان به مقاوم بودن در برابر سرما و داشتن عایق رطوبتی و همچنین نداشتن دید برای همسایگان و عایق حرارتی بودن به دلیل ضخامت ۱۰ برابر شیشه ای که دارند اشاره کرد.

 معایب های فایبرگلاس عبارتند از: غیر قابل استفاده بودن در مکان‌های بادخیز به دلیل سبک وزن بودن و تغییر رنگ این محصول در برابر نور مستقیم خورشید و همچنین شکننده بودن در برابر اجسام و و نداشتن عایق صوتی که باعث می شود هنگام بارش باران و تگرگ آلودگی صوتی ایجاد کند. نکته دیگر اینکه امکان راه رفتن روی ایرانیت فایبرگلاس وجود ندارد.

ایرانیت پنکوسیم (سیمانی)

ایرانیت های سیمانی نسبت به فایبرگلاس وزن بیشتری دارند و به شکل صاف، موج دار و لوله ای در بازار عرضه می شوند. ایرانیت های سیمانی به دلیل این که از بتن و پنبه ساخته می شوند ایرانیت های پنکو سیم نیز نامیده می‌شوند. ایرانیت های سیمانی مقاومت بیشتری نسبت به فایبرگلاس ها دارند.

این ایرانیت ها به صورت صفحه و در اندازه‌های مشخصی تولید و عرضه می شوند. برای اتصال ایرانیت سیمانی فقط از پیچ و مهره باید استفاده شود. این محصول انعطاف پذیری ندارد همچنین از قدیمی ترین ایرانیت ها محسوب می شوند .ایرانیت های سیمانی با ضخامت زیاد را اتریت ایرانیت های لوله ای شکل را آذریت می گویند.

ایرانیت گالوانیزه

ورق های فولادی را با لایه قلع و روی می‌پوشانند. این کار باعث می‌شود که ورق فولادی در برابر خوردگی و خرابی مقاوم شوند که این ورق های روکش شده را ورق گالوانیزه می گویند. ایرانیت های تولید شده از ورق‌های گالوانیزه را ایرانیت گالوانیزه می‌نامند.

این نوع ایرانیت ‌ها در مقابل رطوبت و شکستگی مقاوم هستند و همچنین انعطاف پذیری خوبی دارند. بهتر است بدانید ایرانیت های گالوانیزه هم در رنگ های مختلفی مانند آبی و نارنجی و قهوه ای و سبز و…. تولید و عرضه می‌شوند و رنگین ایرانیت کوره ای می باشد. علاوه بر زیبایی که به این محصول می دهد باعث می شود در برابر آسیب های بیرونی نیز مقاوم تر شوند.

 

ایرانیت گالوانیزه

 

انواع ایرانیت های گالوانیزه

ورق های گالوانیزه انواع مختلفی دارند که از آن ها برای ساخت ایرانیت استفاده می شوند. انواع ایرانیت گالوانیزه عبارتند از:

 ایرانیت ذوزنقه ای: ایرانیت های ذوزنقه ای به دلیل موج‌های ذوزنقه‌ای که دارند  بر روی آن ها جمع می شود. طرح مربعی شکل روی این محصول مقاومت آن را بالا می برد. این ایرانیت ها از ضخامت بالایی برخوردارند. همچنین از ان در پوشش سقف های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ایرانیت کرکره ای: این نوع ایرانیت ها به صورت کرکره های ریز و درشت طراحی می‌شوند و تکرار کرده و به صورت موج سینوسی در می آید. از این محصول بیشتر در مکان های کاری و صنعتی استفاده می شود.

ایرانیت گالوانیزه صاف: این ایرانیت ها برخلاف مدل های دیگر سطحی صاف و یکنواختی دارند. هدایت آب در این ایرانیت ها بسیار بالاست و معمولاً در سقف کاذب و قالب بندی و نمای داخلی و خارجی ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی های ایرانیت فلزی

 

ویژگی های ایرانیت فلزی

 

از ویژگی های ایرانیت فلزی می توان به نصب راحت و سریع، ترمیم راحت، وزن سبک، با دوام و با کیفیت بودن، مقاوم در برابر زنگ زدگی، در مکان های مختلف به عنوان پوشش سقف و دیوار مورد استفاده قرار می گیرند.

این محصول در ابعاد و ضخامت های مختلفی تولید می شوند. همچنین تنوع طرح دارند و در شرایط جوی مختلف قابل استفاده هستند.

مجموعه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده کلیه مقاطع فولادی و فلزی می باشد. برخی از این محصولات عبارتند از انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … .

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

مقاوم سازی تیر آهن به کار رفته در ستون های ساختمان

https://ahanhyper.com//?p=17115

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *