امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش مقاوم سازی و تقویت ساختمان فولادی و بتنی

زمانی که صحبت از مقاوم سازی و تقویت ساختمان های فولادی و بتنی می شود، مقصود یا رعایت اصول و به کار بردن تکنیک های مقاوم سازی سازه از بدو ساخت آن و یا روش هایی به منظور مقاوم ساختن آن پس از ساخته شدن کامل می باشد.

یکی از مهم ترین عوامل نیاز به مقاوم سازی و تقویت ساختمان های فولادی و بتنی، توانایی مواجهه سازه با نیروهای تخریب زایی همچون زلزله به خصوص در کشور ما می باشد. متأسفانه پس از گذشت چندیدن دهه، همچنان به دلیل عدم رعایت استانداردهای ساختمان سازی، شاهد خسارات جبران ناپذیر جانی و مالی زیادی در سراسر کشور بوده ایم.

دنبال نمودن فرآیند پروژه ساخت و ساز طبق اصول و قوانین تعیین شده بسته به شرایط جغرافیایی و کنار گذاشتن اهداف سودجویانه، می تواند سازه را به سادگی آماده رو به رو شدن با انواع زمین لرزه و سیل نماید.

در ادامه همراه ما باشید تا با چندی از مطرح ترین روش های مقاوم سازی و تقویت ساختمان فولادی و بتنی، به طور کامل آشنا شوید. بد نیست در اینجا به سایر مقالات آهن هایپر که در زمینه آهن آلات و قطعات فولادی صنعتی و ساختمانی تهیه شده اند، در صورت نیاز و علاقه سری بزنید.

 

کدام سازه های فولادی و بتنی به مقاوم سازی نیاز دارند؟

 

کدام سازه های فولادی و بتنی به مقاوم سازی نیاز دارند؟

اگر بخواهیم به طور جهانی به این موضوع بنگریم، در میابیم که امروزه سازه های جدیدی که کمتر از نیم قرن از ساخت آن ها می گذرد، با اصولی ترین استانداردهای مهندسی اجرا شده اند و بدین ترتیب به مقاوم سازی مجدد نیازی نخواهند داشت.

پس می توان به طور کلی به این نتیجه دست یافت که بحث مقاوم سازی ساختمان، بیشتر مختص سازه های بسیار قدیمی و فرسوده می باشد که در آن ها اصول مهندسی سازه ای مدرن به چشم نمی خورد.

انواع روش مقاوم سازی و تقویت ساختمان فولادی و بتنی در برابر زلزله

  • استفاده از بادبندهای هم محور یا برون محور از جنس فولاد
  • استفاده از پس کشیدگی
  • استفاده از دیوار برشی
  • استفاده از میان قاب با مصالح بنایی
  • به کار بردن جدایش گرهای پایه
  • به کار بردن پوشش و غلاف فولادی
  • اجرای غلاف های پوششی FRP
  • استفاده از لایه های پوششی بتنی
  • استفاده از بتن آرماتوربندی شده
  • به کارگیری تجهیزاتی همچون میراگرهای اصطکاکی، هیسترزیس و ویسکوالاستیک

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تقویت هر سازه فولادی و بتنی در برابر زلزله، به اسکلت فولادی، اسکلت بتنی و در کل نوع نقشه و اجزای ساختمان بستگی خواهد داشت.

برای نمونه می توان در مقاوم سازی ساختمان های تمام فلزی، از بادبند استفاده نمود. این در حالی است که برای ساختمان های بتنی، به کار گیری دیوار برشی بسیار مناسب تر واقع خواهد شد.

دیوار برشی در مقاوم سازی ساختمان فولادی و بتنی

یکی از بهترین ابداع های مهندسین در زمینه افزایش مقاومت هر نوع سازه، به کار گیری دیوارهای برشی می باشد. این دیوار وظیفه دارد در برابر برش افقی طبقات و لنگر واژگونی ناشی از نیروهای جانبی، مقاومت ویژه ای را از خود ارائه دهد.

سیستم دیوار برشی به طور کلی شامل موارد زیر می باشد:

  • دیوار ورق فولادی
  • دو ستون مرکزی
  • تیرهای افقی به تعداد لازم

مزایای استفاده از دیوار برشی

با اطمینان می توان گفت دیوارهای برشی از مقرون به صرفه ترین روش های مقاوم سازی هر چه بیشتر سازه های فولادی و بتنی است و اگر به درستی انجام پذیرند، مقاومتی دائمی با قابلیت کاهش جا به جایی های جانبی نسبی را ارائه خواهد داد.

البته دیوارهای برشی برای سازه های فولادی به طبع ایده آل تر اند، چرا که ضخامت دیوارهای برشی فولادی از بتنی کمتر بوده و بدین ترتیب، سازه از کاهش بارهایی که بر ستون ها و فوندانسیون سازه وارد می گردد برخوردار خواهد شد.

 

روش های مقاوم سازی ساختمان فولادی و بتنی در برابر زلزله

 

استفاده از بادبند و پانل فلزی در مقاوم سازی سازه

یکی دیگر از روش های ایجاد مقاومت مؤثر در سازه های فلزی یا بتنی، استفاده از بادبند فلزی می باشد که اخیراً به شدت مورد مطالعه و تحسین در سراسر جهان از جمله ژاپن قرار گرفته است. روش های اجرای بادبند و پانل فلزی عبارت اند از:

  • نصب بادبند با استفاده از قاب فلزی مخصوص که به قاب بتن مسلح متصل می گردد
  • نصب بادبند به قاب بتن مسلح بدون استفاده از قاب فلزی مخصوص
  • نصب بادبند به طور مستقیم قاب بتن مسلح به کمک بلت و جوش
  • اتصال بادبند به قاب بتن با استفاده از ملات سیمان و میلگرد (روش غیر مستقیم)

مزایای استفاده از بادبند فلزی

  • عملکرد قوی تر و کنترل و دقت عمل بالاتر در حفاظت از ساختمان فولادی و بتنی
  • برخورداری از خاصیت شکل پذیری که با بالا رفتن وزن ساختمان، از آن کاسته خواهد شد
  • امکان نصب پنجره و هواکش در دهانه های بادبندی شده

قطعات فولادی مقاوم مورد نیاز خود را از آهن هایپر تهیه نمایید

با توجه به این که امروزه اصلی ترین بخش هر سازه ای را فلزات و قطعات فولادی در اشکال و ابعاد متفاوت تشکیل می دهند، تأثیر آن ها در مقاوم سازی ساختمان های فولادی و بتنی بیش از هر مصالح دیگری حس می شود.

بدین ترتیب لازم است فلزات به کار رفته در سازه از بالاترین کیفیت خود برخوردار باشند. یکی از راه های تشخیص قطع فولادی ساختمانی منحصر به فرد به لحاظ کیفیت و کارایی، کارخانه سازنده و فروشگاه توزیع کننده آن می باشد. اگر به دنبال فروشگاهی با سابقه کافی در زمینه عرضه قطعات ساختمانی فولادی با بالاترین استانداردهای کیفیتی و مناسب ترین قیمت می باشید، پیشنهاد می کنیم فروشگاه آهن هایپر را مد نظر قرار دهید.

خدمات مجموعه آهن هایپر به مشتریان خود، بی شک از اصلی ترین عوامل محبوبیت ما به حساب می آید. در حال حاضر نیز امکان بازدید از محصولات فروشگاه ما به همراه مشخصات فنی کامل و قیمت آن ها، بدون نیاز به مراجعه حضوری از طریق وب سایت ما فراهم شده است. در نهایت نیز می توانید از هر کجای کشور، سفارش خود را ثبت نهایی کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

اصول مقاوم سازی ساختمان با سیستم جداسازی لرزه‌ای

میراگر چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=18260

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *