امروز : دوشنبه 22 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

دستگاه هوا برش چیست؟

برای برشکاری مقاطع فلزی روش های زیادی وجود دارد که هر کدام ویژگی هایی دارند. یکی از این روش ها برشکاری هوا برش است که با دستگاه مخصوص انجام می شود. در این مبحث قصد داریم به بررسی دستگاه هوا برش بپردازیم. در ادامه مطلب می توانید با ما همراه بوده و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

دستگاه هوا برش

دستگاه هوا برش یکی از دستگاه های برش CNC است که از روش های قدیمی برای برش مقاطع فولادی به شمار می رود. این دستگاه یک فرآیند برش حرارتی محسوب شده و برای انجام آن از سوخت و اکسیژن استفاده می شود. برای مقاطع فلزی که ضخامت آن حدود ۰.۵ الی ۲۵ میلی متر است؛ می توان برشکاری هوا برش را استفاده کرد.

دستگاه هوا برش

انواع دستگاه هوا برش

بهتر است بدانید دستگاه هوا برش به دو روش کار خود را انجام می دهد که در زیر آن را بررسی می کنیم:

دستگاه هوا برش دستی: در ساخت این دستگاه معمولا از برنج استفاده شده و تجهیزات آن از نوع با کیفیت و مرغوب هستند. این وسیله به سیستم برش هواکار متصل شده و می تواند برش هایی به عمق ۱۰۰ میلی متر ایجاد کند. این دستگاه به صورت دستی استفاده شده و باید در زمان کار ایمنی به طور کامل رعایت شود.

دستگاه هوا برش برقی: این دستگاه هوا برش نسبت به نوع دستی دقت بیشتری داشته و برش های دقیق تری را ایجاد می کند‌.‌ این دستگاه قابل حمل بوده و بر روی ریل با طول های متفاوت به حرکت در می آید که به همین دلیل به برش ریلی نیز معروف است. طول این ریل به اندازه قطعه بستگی داشته و امکان حرکت به عقب و جلو را دارد. این دستگاه پرگار مخصوصی دارد که به کمک آن قطعات دیسکی شکل و فلنج را تولید می کند.‌ ولتاژ دستگاه هنگام کار ۱۱۰ الی ۲۲۰ ولت بوده و برش های ایجاد شده در این روش به صورت اریب، صاف و گرد هستند.

انواع دستگاه هوا برش

تجهیزات دستگاه هوا برش

لازم است بدانید دستگاه هوا برش دارای تجهیزات مختلفی است که شامل موارد زیر است:

رگلاتور: از این قطعه برای تنظیم و کنترل فشار گازها در دستگاه استفاده می شود.

شلنگ های گاز: از این شلنگ ها برای منتقل کردن گاز از یک نقطه به نقطه ای دیگر استفاده می شود. این محصول قطر بالایی دارد و در برابر نشتی گاز و صدمات وارده مقاومت زیادی دارد. معمولا شلنگ های این دستگاه به صورت دوتایی هستند.

شیر یک طرفه: یکی دیگر از تجهیزات دستگاه هوا برش شیر یک طرفه است که فقط از یک طرف جریان سیال را انتقال می دهد. در دستگاه هوا برش از گاز استیلن استفاده می شود که گازی است که قابلیت اشتعال و انفجار دارد.‌ توصیه می شود با توجه به قابلیت اشتعال آن باید از یک باز دارنده انفجار در آن استفاده کرد.

مشعل: مشعل در یک فضای ایمن با ترکیب کردن سوخت و هوا انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل می کند. در نتیجه این احتراق مقدار گاز تولید شده و انرژی آن به دو روش جا به جایی و تشعشع به محیط منتقل می شوند‌. وظیفه این قطعه ایجاد گرمایش در دستگاه است.

مشعل برش: برای برش بخش مشخصی از مقاطع فلزی از مشعل برش استفاده می شود. توسط حرارت شعله قسمتی از مقطع فلزی را گرم کرده و بعد از آنکه دما افزایش یافت اپراتور دستگیره مورد نظر را که برای دمیدن اکسیژن است را فشار می دهد‌. بعد از آن اکسیژن با فلز داغ واکنش اکسید را تشکیل داده و باعث تولید گرما و حرارت می شود. این گرمای تولید شده باعث پیوسته شدن عملیات برشکاری شده و در نتیجه توسط شعله برش قطعه برش داده می شود.

تجهیزات دستگاه هوا برش

انواع شعله دستگاه هوا برش

دستگاه هوا برش از شعله هایی استفاده می کند که به شرح زیر است:

شعله با مقدار گاز بیشتر: در این شعله مقدار استیلن موجود در مخلوط از اکسیژن بیشتر است. این شعله دارای سه ناحیه مخروط داخلی به رنگ آبی، مخروط میانی به رنگ سفید و شعله خارجی به رنگ آبی کم رنگ است.

شعله خنثی: وقتی مقدار گاز اکسیژن و استیلن مخلوط حجمی خارج شده با هم برابر باشد؛ این شعله ایجاد می شود. این شعله تغییری در ترکیب قطعه اصلی ایجاد نکرده به همین دلیل برای برش بیشتر مقاطع فلزی مورد استفاده می باشد. این شعله دستگاه هوا برش خود به دو دسته منطقه داخلی و خارجی تقسیم می شود. منطقه داخلی آن مخروطی به رنگ سفید است که نوک آن گرد و صاف است. در شعله خارجی آن نیز گاز استیلن و گاز اکسیژن با هم سوخته و رنگ آن آبی بوده و گوشه های شعله ارغوانی کم رنگ است.

شعله اکساینده: هنگامی که گاز اکسیژن از گاز مخلوط بیشتر باشد؛ این شعله ایجاد می شود که شباهت زیادی به شعله خنثی دارد. مخروط داخلی این شعله کوتاه و کمی نوک تیز بوده و رنگ آن ارغوانی کم رنگ است.

انواع شعله دستگاه هوا برش

نحوه برش با دستگاه هوا برش

در این دستگاه از ترکیب گاز سوخت و اکسیژن برای گرم کردن فلز تا رسیدن به دمای اشتعال استفاده می شود. این دما ۷۰۰ الی ۹۰۰ درجه سانتی گراد بوده ولی از نقطه ذوب آن بسیار کمتر است. سپس به منطقه پیش گرم کننده یک جریان از اکسیژن خالص هدایت شده و در این بخش بین اکسیژن و فلز واکنش شیمیایی گرماده رخ داده و اکسید آهن تولید می شود. جریان اکسید آهن و اکسیژن سرباره را به بیرون برده و بدین گونه جریان اکسیژن ماده را سوراخ کرده و در ادامه فرآیند اکسیداسیون برش خوردن ماده اتفاق می افتد.

شرط استفاده از دستگاه هوا برش

برای استفاده از دستگاه هوا برش باید پنج شرط اساسی را رعایت کرد که به شرح زیر می باشد:

  • دمای احتراق باید از نقطه ذوب پایین تر باشد و اگر غیر این باشد مواد قبل از برش ذوب می شوند.
  • نقطه ذوب اکسید از ماده اطراف کمتر باشد تا بتوان آن را به صورت مکانیکی و به وسیله جت اکسیژن به جریان آورده و بیرون کرد.
  • موادی که حاصل از واکنش گاز است باید کم باشد و برای حفظ دمای احتراق فلز باید کافی باشد‌.
  • بین جت اکسیژن و فلز باید واکنش اکسیداسیون کافی باشد تا دمای احتراق حفظ شود.
  • باید به شعله پودر تزریق شود تا یک سرباره مایع ایجاد شود که دارای نقطه ذوب پایینی است.

خرید مقاطع فولادی از آهن هایپر

شما مخاطبین گرامی جهت خرید مقاطع فولادی می توانید از طریق فروشگاه تخصصی آهن هایپر به آدرس https://ahanhyper.com/ اقدام کنید. پروفیل، تیرآهن، ناودانی و نبشی و … از جمله این مقاطع می باشند. برای انتخاب بهتر با توجه به کاربرد مدنظر خود با کارشناسان خبره مجموعه تخصصی آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

انواع دستگاه هوا برش کدامند؟

دستگاه هوا برش دستی و برقی

رگلاتور در دستگاه هوا برش چه وظیفه ای دارد؟

رگلاتور برای تنظیم و کنترل فشار گازها در دستگاه استفاده می شود.

شعله اکساینده چه موقع ایجاد می شود؟

شعله اکساینده

وقتی گاز اکسیژن از گاز مخلوط بیشتر باشد این شعله ایجاد می شود.

https://ahanhyper.com//?p=71703

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *