امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

در مورد اسید شویی و روغن کاری بیشتر بدانیم

فرآیندهای مختلفی بر روی فلزات انجام می شود که از جمله آن می توان به اسید شویی و روغن کاری اشاره کرد. در این مبحث قصد داریم به بررسی در مورد اسید شویی و روغن کاری بیشتر بدانیم بپردازیم. می توانید برای آشنایی بیشتر با این فرآیندها با ما همراه باشید.

آشنایی با اسید شویی

اسید شوی فرآیندی است که اغلب بعد از شکل گیری فلز انجام می شود. در این روش سطح فلز را به اسیدی به نام مایع اسید شویی آغشته می کنند. اسیدی که در این عملیات استفاده می شود بستگی به جنس فلز دارد ولی برای آلیاژهای فولادی زیادی از هیدروکلریک اسید استفاده می شود.‌ اگر فلزات در برابر اسید مقاوم باشند باید از اسید قوی تری استفاده کرد و یا اینکه فرآیند را در دو مرحله انجام داد.

آشنایی با اسید شویی

روش انجام اسید شویی

ابتدا قبل از شروع عملیات باید با یک محلول فلز شسته شود تا آلودگی، ضایعات و ذرات روی آن حذف شوند‌. بعد از آن فلر را در حمامی از مایع اسید شویی قرار می دهند و بلافاصله بعد از آنکه فلز در مایع غوطه ور شد ناخالصی هایی که در سطح فلز هستند از بین می روند. سپس باید مدت مشخصی فلز در همان مایع بماند و سپس خارج شود. اگر مایع اسیدی که استفاده می شود مناسب باشد و زمانی که فلز در آن می ماند هم درست باشد ناخالصی ها کاملا پاک می شوند. بعد از آنکه فلز را خارج کردید باید آن را شسته و آماده روغن کاری کرد.

آشنایی با روغن کاری

روغن کاری یک فرآیند است که بلافاصله بعد از اسید شویی روی فلز انجام می شود تا از اکسیداسیون آن جلوگیری کند. بعد از آنکه اسید شویی بر روی فلز انجام شود سطح آن در معرض هوا قرار گرفته و موجب خوردگی در آن می شود‌. با انجام فرآیند روغن کاری بر روی فلز می توان برای زمان طولانی از خوردگی آن جلوگیری کرد. لازم به ذکر است که در بعضی مراحل ساخت برای انجام بعضی فرآیندها باید این پوشش روغنی از سطح فلز پاک شود ولی تا وقتی که زمان آن نرسیده این کار را انجام ندهید.

آشنایی با روغن کاری

فلزاتی که اسید شویی و روغن کاری می شوند

اغلب تمامی آلیاژهای فولادی به اسید شویی و روغن کاری نیاز دارند. فرآیند روغن کاری بعد از‌ اسید شویی انجام می شود. بیشترین آلیاژهایی که این فرآیندها بر روی آن ها اعمال می شود عبارتند از:

فولادهای ضد زنگ از آلیاژهایی هستند که عملیات بر روی آن انجام می شود. برای موثر بودن این عملیات ها بر روی فولاد باید از اسیدهای قوی استفاده شود. مس از دیگر فلزاتی است که این فرآیندها بر روی آن انجام می شود‌. این کار از لایه سبز زنگ اکسید روی مس جلوگیری می کند. آلومینیوم آلیاژی است که در بعضی مواقع اسید شویی و روغن کاری می شوند. به عنوان دیگر فلزاتی که این عملیات بر آن ها انجام می شود می توان به برنج و برنز اشاره کرد.

دلایل انجام اسید شویی و روغن کاری

با استفاده از فرآیند اسید شویی آلودگی های سطحی فلز حذف می شوند. اگر این آلودگی ها از بین نروند در فرآیند ساخت و پوشش دهی فلز اختلال ایجاد می کنند‌. همچنین اگر سطح آلوده باشد برای جوشکاری نیز مشکل ایجاد شده و باعث تاثیر بر جوش می شود. از دلایل دیگر برای انجام این فرآیندها رنگ پذیری خوب فلز است. اگر این فرآیند بر روی فلز انجام نشود سطح فلز بعد از رنگ کردن پوسته شده و باعث می شود رنگ به فلز نچسبد. همچنین در این مواقع رنگ به صورت لایه لایه می شود‌.

بین ساخت فلز و استفاده از آن مدت زمان زیادی می گذرد به همین دلیل بر روی آن روغن کاری انجام می شود. در صورت عدم انجام این فرآیند ظاهر فلز تغییر کرده و نمی تواند در فرآیندهای بعدی حضور داشته باشد. معمولا این دو فرآیند بعد از شکل دهی و در فرآیند نورد انجام می شوند چون در این مراحل فلز دیگر با دیگر تجهیزات و غلتک های آلوده تماس نخواهد داشت.

دلایل اسید شویی و روغن کاری

نکات مهم در انجام اسید شویی و روغن کاری

وقتی که می خواهید عملیات اسید شویی و روغن کاری را شروع کنید؛ ابتدا باید تجهیزات ایمنی را فراهم کرد. استفاده از تجهیزاتی چون دستکش لاستیکی، نقاب صورت و لباس لاستیکی ضروری می باشد و ایمنی کار را بالا می برد. همچنین بر روی حوضچه اسید شویی باید روکش کشیده شود چون در این محیط هایی که این عملیات ها انجام می شوند گازهای سمی و مضر وجود دارد. همچنین باید محیط تهویه کافی داشته باشد تا در تنفس اختلال ایجاد نکند. از نکات مهم دیگر در این فرآیندها این است که پرسنل حتما باید آموزش های لازم را ببینند تا در صورت بروز هر اتفاقی بتوانند آن را مدیریت کنند.

نکات مهم در انجام اسید شویی و روغن کاری

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی در سایز های مختلف می باشد. ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق فولادی و .. برخی از محصولاتی می باشند؛ که توسط این مجموعه به فروش می رسند. جهت سفارش از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

اسید شویی چیست؟

اسید شویی فرآیندی است که بعد از شکل گیری فلز انجام شده و در آن سطح فلز را به مایع اسید شویی آغشته می کنند.

روغن کاری چیست؟

روغن کاری یک فرآیند است که بعد از اسید شویی انجام شده و از اکسیداسیون فلز جلوگیری می کند.

بر روی چه فلزاتی اسید شویی و روغن کاری انجام می شود؟

مس، فولاد ضد زنگ، برنج، برنز

https://ahanhyper.com//?p=71679

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *