امروز : دوشنبه 22 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

در ساخت فولاد زنگ نزن کدام ماده استفاده نمی شود؟

همانطور که می دانید امروزه فولاد پرکاربرد ترین و پر استفاده ترین فلزات شناخته شده است و در انواع مختلف موجود می باشد. یکی از پرکاربردترین انواع فولاد؛ فولاد زنگ نزن یا همان استنلس استیل می باشد که در برابر خوردگی و زنگ زدگی از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. در این مطلب از وبسایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی مبحث در ساخت فولاد زنگ نزن کدام ماده استفاده نمی شود؟ بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی فولاد زنگ نزن

در ابتدا مبحث در ساخت فولاد زنگ نزن کدام ماده استفاده نمی شود؟ لازم است که با خود فولاد زنگ نزن آشنا شوید. فولاد ضد زنگ یا همان فولاد استنلس استیل دارای مقدار زیادی کروم می باشد. میزان کروم که در این فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ حدود ۱۱ درصد است که این درصد باعث می‌شود تا فولاد در برابر خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار شود. با اضافه کردن عناصر دیگری همچون مولیبدن، نیکل مقاومت آن در برابر خوردگی و همچنین در برابر حرارت افزایش پیدا خواهد کرد.

برای اینکه این نوع فولاد در برابر خوردگی و زنگ زدگی به خوبی عمل کند؛ نباید مقدار کروم از ۱۱ درصد کمتر شود. این درصد از مقدار کروم باعث ایجاد خاصیت ضد زنگ می شود. به طور کلی می‌توان گفت کروم از جمله عناصری می باشد که باعث تقویت مقاومت فولاد در برابر زنگ زدگی و خوردگی می شود. البته بهتر است بدانید علاوه بر کروم از عناصر دیگری همچون نیکل و مولیبدن جهت ایجاد انعطاف و همچنین افزایش فرم پذیری در فولاد ضد زنگ استفاده خواهد شد.

 

معرفی فولاد زنگ نزن

 

از چه ماده ای در فولاد ضد زنگ استفاده می شود؟

همانطور که ذکر شد فولاد ضد زنگ از جمله پر کاربرد ترین و پر استفاده ترین مقاطع فولادی می باشد که در کاربرد های بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد که دارای حدود ۱۱ درصد کروم می باشد. البته بهتر است بدانید علاوه بر کروم عناصر دیگری همچون نیکل، مولیبدن، کربن و منگنز، نیتروژن، گوگرد، سیلیکون و … مورد استفاده قرار می گیرد.

اما در پاسخ به سوال در ساخت فولاد زنگ نزن کدام ماده استفاده نمی شود؟ باید ذکر کنیم که ماده مس در فولاد ضد زنگ مورد استفاده نمی گیرد. به این دلیل که مس باعث می شود تا در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت آن از بین برود به همین خاطر در زمان ساخت فولاد ضد زنگ عنصر مس را حذف خواهند کرد. در این صورت محصول نهایی فاقد ماده مس باشد.

مهمترین دلایل اضافه کردن فلزات به فولاد ضد زنگ

در پاسخ به سوال در ساخت فولاد زنگ نزن کدام ماده استفاده نمی شود؟ حال که متوجه شدید؛ در ساخت این نوع فولاد از ماده مس استفاده نمی شود؛ باید بدانید که عناصر دیگری به خاطر دلایل ویژه ای به این نوع فولاد اضافه می‌شود که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جهت افزایش مقاومت در برابر خوردگی
  • جهت افزایش مقاومت در برابر درجه حرارت بالا
  • جهت مقاومت در برابر دمای پایین
  • جهت قدرت بهبود یافته
  • جهت قابلیت جوشکاری بهبود یافته
  • شکل پذیری بهبود یافته
  • کنترل مغناطیسی و …

 بهتر است بدانید فولاد ضد زنگ به خاطر مقاومت در برابر خوردگی عالی، مقاومت بالا و ظاهر زیبا در کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

از چه ماده ای در فولاد ضد زنگ استفاده می شود؟

 

در ساخت فولاد زنگ نزن کدام ماده وجود ندارد

همانطور که ذکر شد فولاد زنگ نزن یا همان استنلس استیل از جمله انواع فولاد می‌باشد که کاربرد بسیاری در صنایع مختلفی دارد. توجه داشته باشید که این فولاد با توجه به این که در ساخت آن از عنصر مس استفاده نشده است؛ در برابر خوردگی و زنگ زدگی از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. به همین خاطر در مناطقی که مستعد خوردگی و زنگ زدگی می باشد؛ بیشترین کاربرد را به همراه دارد.

در نظر داشته باشید که این فولاد نباید در تماس با فولادهای کربنی یا سایر فولاد زنگ زننده قرار بگیرد چرا که در این صورت دچار زنگ زدگی خواهد شد.

کاربرد فولاد ضد زنگ

در ادامه مبحث در ساخت فولاد زنگ نزن کدام ماده استفاده نمی شود؟ قصد داریم کاربرد فولاد ضد زنگ را بیان کنیم. بهتر است بدانید که فولاد ضد زنگ ماده‌ای همه کاره می باشد. برای اولین بار این فولاد برای استفاده در ساخت کارد و چنگال مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به مقاومت در برابر خوردگی بسیار سریع به صنایع شیمیایی راه پیدا کرد. در نظر داشته باشید که امروزه مقاومت در برابر خوردگی بسیار مهم و حیاتی می باشد.

فولادهای ضد زنگ را به صورت کویل، شیت، لوله و سیم می توان استفاده کرد. برخی از کاربردهای آن عبارتند از:

  • استفاده در ساخت وسایل آشپزخانه همچون سینک ظرفشویی، کارد و چنگال، وسایل آشپزی
  • استفاده در ساخت ابزار جراحی و تجهیزات پزشکی همچون کارهای جراحی، تاج موقت
  • استفاده در معماری پل ها همچون بناها و مجسمه ها، سقف های فرودگاه و …
  • استفاده در بدنه خودرو، هواپیما، تریلی و …

کاربرد فولاد ضد زنگ

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد که این قطعه فولادی جز پرکاربردترین و پر استفاده ترین محصولات و مصالح در ساخت و ساز می باشد. شما بازدید کنندگان عزیز می توانید تمامی مقاطع فولادی مورد نیاز جهت ساخت و ساز و صنایع دیگر را از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ تهیه نمایید.

در نظر داشته باشید که این مجموعه همواره در تلاش است تا قیمت ورق فولادی، قیمت میلگرد، قیمت آهن آلات، قیمت ورق سیاه، قیمت ورق گالوانیزه و … را به صورت به روز و آنلاین در وبسایت درج کند. شما عزیزان به راحتی می توانید جهت بررسی آن اقدام نمایید تا بتوانید با توجه به مکان و کاربرد مدنظر خود محصول مناسبی را تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره از طریق شماره های ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و اطلاعات لازم را به صورت کاملاً رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

مضرات گوگرد در فولاد

مضرات فسفر در فولاد

https://ahanhyper.com//?p=32924

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *