امروز : شنبه 13 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

خم کاری لوله فولادی و نکات مهم درباره آن

بهتر است بدانید لوله های فولادی از پرکاربردترین مقاطع هستند که در صنایع مختلف کاربرد دارند‌. در این مبحث قصد داریم به بررسی خم کاری لوله فولادی و نکات مهم درباره آن بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

لوله های فولادی از مقاطع پرکاربرد فولادی هستند که برای انتقال مایعات، گاز و سیالات مختلف به کار می رود. شایان ذکر است که این لوله ها در انواع مختلف وجود دارند. گاهی برای استفاده آسان تر از این لوله ها باید آن ها را مقداری خم کرد. خم کاری لوله فولادی براساس قواعدی و به صورت دائمی و با روش های مختلف انجام می شود.

در گذشته با استفاده از یک اهرم و به صورت دستی این خمیدگی را ایجاد می کردند که در ایجاد زاویه دقت بسیار پایینی داشت. امروزه با پیشرفت تکنولوژی خم‌کاری لوله ها با استفاده از دستگاه انجام می شود. معمولا برای لوله هایی که سطح مقطع آن ها گرد و دایره ای شکل است از خم کاری استفاده می شود. ظرفیت لوله در خم کاری آن بسیار حائز اهمیت است.‌

خم کاری لوله فولادی

انواع روش های خم کاری لوله فولادی

فرآیند خم کاری لوله فولادی از سه طریق انجام می شود. در زیر به بررسی آن ها می پردازیم:

روش گرم خم کاری لوله فولادی

در این روش خم کاری لوله فولادی قسمتی از لوله را که باید خم شود؛ حرارت می دهند که این کار در ساختار کریستالی لوله تغییراتی ایجاد می کند که محصول را نرم کرده و برای خم کردن آماده می کند. برای خم کردن قطعات بزرگ و با ضخامت زیاد، مواردی که نیاز به ایجاد زاویه زیاد دارند و لوله هایی که شکنندگی بالایی دارند از این روش استفاده می شود‌.

بهتر است بدانید برای لوله ها و مواردی را که می توان با روش سرد خم کرد این روش اصلا توصیه نمی شود. در این روش از سوخت های مصنوعی استفاده می شود. هزینه استفاده از این روش زیاد بوده و مصرف انرژی در آن بالا است و همچنین در سطح داخلی قطعه امکان ایجاد چین وجود دارد. به علت دلایل ذکر شده از این روش فقط در موارد خاص استفاده می شود.

روش سرد خم‌ کاری لوله فولادی

بهتر است بدانید این روش در انواع مختلف اجرا می شود‌. در این روش بدون گرم کردن میله فرآیند با شیوه خاصی انجام می شود. در ادامه انواع روش های سرد خم‌ کاری لوله فولادی را بررسی می کنیم:

روش خم کاری با پرسی: در این روش قطعه بین دو غلتک قرار گرفته و با فشار جک خم می شود‌.

خم کاری کششی: در این روش خم کاری لوله فولادی قالب ثابت و حرکت نمی کند و فرم دهی کششی انجام می شود. از این روش برای خم کردن انواع پروفیل نیز استفاده می شود.

خم کاری فشاری: در این روش خم کاری لوله فولادی روش خم کاری فشاری است. در این روش میله ها را بین سه قالب فشار، گیره و خم ثابت قرار می دهند. قالب خم در قالب فشار قرار گرفته و با وارد کردن فشار مکانیکی میله را خم می کنند.

خم کاری غلتکی: از دیگر روش های خم کاری لوله فولادی روش خم کاری غلتکی است. در این روش لوله فولادی بین سه غلتک متحر قراد گرفته و با توجه به شکل مورد نیاز خم می شود‌.

خم‌کاری کششی_ چرخشی

از روش های دیگر خم کاری لوله فولادی روش کششی_ چرخشی می باشد. در این روش لوله را در ۴ قالب مختلف گذاشته و با استفاده از یک مندرل آن را داخل قالب فشار می دهند.

روش خم کاری القایی

از کم هزینه ترین و بهترین روش های خم کاری لوله فولادی روش القایی است. از این روش برای لوله های درزدار و بدون درز و لوله هایی که شعاع خم کاری بزرگ و قطر بالا دارند استفاده می شود‌. در روش القایی لوله فولادی در یک کویل القایی قرار گرفته و با وارد شدن جریان الکتریسیته به صورت موضعی گرم شده و بدون فسار زیاد خم می شود.

در آخر با استفاده از آب سرد و یا عبور لوله از جریان هوای خنک لوله خنک می شود. این روش هزینه کمی داشته و آلودگی ایجاد نمی کند. همچنین در لوله ها با زاویه تند خم ایجاد می کند بدون آن که تغییر شکل پیدا کنند. همچنین در این روش سرعت و بازدهی بالا بوده و به جوشکاری نیاز نیست.

روش سرد خم‌ کاری لوله فولادی

اجزای دستگاه خم کاری لوله فولادی

دستگاه خم کاری لوله فولادی اجزای مختلفی دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شوید:

قالب والیپر

موقع خم کردن لوله ها در فرآیند خم کاری لوله فولادی به یک قالب دیگر به نام وایپر نیاز است. با استفاده از این قالب می توان از چروک شدن لوله در زمان خم کاری جلوگیری کرد. در زمان استفاده از وایپر مندرل درون لوله قرار گرفته و سطح خارجی آن با وایپر پوشش داده می شود. این روند سبب جلوگیری از ایجاد هر گونه چروک در زمان خم‌ کاری می شود. معمولا در ساخت این قالب ها از آلیاژ آلومینیوم و برنز و استیل ضد زنگ استفاده می شود.

مندرل

مندرل از مهم ترین تجهیزات در فرآیند خم کاری لوله فولادی است؛ چون از ایجاد هر چروک در داخل و خارج لوله جلوگیری می کند. لازم به ذکر است که استفاده از این قطعه امکان دارد باعث نازک شدن دیواره خارجی لوله ها شود به همین دلیل در صورت نیاز از آن استفاده می شود. جنس این قطعه مثل جنس قالب والیپر است.

قالب گیره

در دستگاه خم کاری لوله فولادی برای نگه داشتن فلز در زمان استفاده از قالب خم از قالب گیره استفاده می شود. در زمان استفاده از این قالب لوله ثابت و بدون حرکت می ماند چون در داخل این گیره ها شیارهایی وجود دارد که از سر خوردن و غلتیدن میله جلوگیری می کند. برای ساخت این قالب از فولادهای کم کربن که در برابر سایش مقاوم هستند استفاده می شود.

قالب فشار

یکی دیگر از اجزای دستگاه خم کاری لوله فولادی قالب فشار است. این قالب به میله فشار وارد کرده و مانع غلطیدن آن می شود. به طور کلی این قالب یک نیرو در جهت مخالف قالب خم به میله وارد می کند. این قالب ها به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می شوند.

قالب خم

از دیگر اجزای دستگاه خم کاری لوله فولادی قالب خم است. از طریق قطر روی قالب خم شعاع خم مورد نظر بر روی لوله انجام‌ می شود. این قالب از دو گیره و یک قالب فرم ساخته شده است. امکان دارد این دو بخش مجزا تولید شوند و در ادامه با جوشکاری و یا پیچ و مهره به هم‌ وصل شوند و یا ممکن است از ابتدا به صورت یکپارچه تولید شوند.

دستگاه خم کاری لوله فولادی

خرید لوله فولادی از آهن هایپر

شما مخاطبان گرامی برای تهیه و خرید لوله فولادی از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ می توانید اقدام نمائید. برخی دیگر از محصولات فولادی که توسط این مجموعه عرضه می شود؛ می توان به ورق استیل، ورق فولادی، ناودانی، نبشی و … اشاره کرد. این محصولات در انواع و ابعاد مختلفی موجود می باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

خم‌کاری لوله فولادی چیست؟

گاهی نیاز است برای استفاده از لوله ها آن ها را با روش های مختلفی خم کرد که به این فرآیند خم کاری لوله فولادی گویند.

انواع روش های خم کاری لوله فولادی کدامند؟

روش گرم، روش سرد، روش القایی

اجزای دستگاه خم کاری لوله فولادی را نام ببرید؟

اجزای دستگاه خم کاری لوله فولادی

مندرل، قالب وایپر، قالب گیره؟ قالب فشار، قالب خم

https://ahanhyper.com//?p=71667

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *