امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تنش در اتصالات تیرآهن از نوع پیچی

تنش در اتصالات تیرآهن از نوع پیچی

با توجه به افزایش رفت و آمد و افزایش جمعیت نیاز به ساختمان و سازه های بزرگ روز به روز در حال افزایش می باشد. زمین های ساختمانی در مراکز شهر های بزرگ جمع و جور شد و قیمت آن نیز بسیار افزایش پیدا کرد. در این زمان ساختمان های بلند مرتبه از جمله مدلی برای طراحی سازه ها تبدیل شده است.

استفاده از سازه های چند طبقه کامپوزیتی همچون ستون های فولادی، تیرآهن های فولادی و اسکلت های بتنی تقویت شده امروزه بسیار ضروری می باشد. توجه داشته باشید که ساختار های کامپوزیتی چند طبقه برای انواع ساختمان ها همچون اداری، بانک، ساختمان های صنعتی، ساختمان‌های عمومی، پارکینگ چند طبقه و … مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم به اتصالات تیرآهن از نوع پیچی بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

ایمنی و عملکرد توسط کنترل، سختی، قدرت و انعطاف پذیری در طراحی ساختار سازه های چند طبقه بیشتر از طریق اتصالات عناصر تحت بارگذاری افقی در الویت سازه ها می باشد. توجه داشته باشید که رفتار اتصالات تیرآهن به ستون در سازه های چند طبقه اصول کلی می باشد که باید رابطه مستقیم و وابسته به رفتار عناصر اصلی سازنده اصلی آن ها در نظر گرفته شود. به طور کلی می توان ذکر است که تیرآهن ها، ستون ها و عناصر ارتباطی آن ها به گونه ای می باشد که سازه های چند طبقه عمل می کند.

ناگفته نماند که رفتار اتصالات تیرآهن از نوع پیچی به ستون در سازه های چند طبقه به راه حل ساخت آن وابسته است. برخی از راه های ساختمان با جلوگیری از اتلاف انرژی به راحتی می توان کنترل کرد؛ یعنی می توانند توسط توزیع و تغییر شکل در بخش های عناصر ساختمان چند طبقه کنترل شود. راه حل ساخت اتصال به طور مستقیم بر ظاهر مفصل های پلاستیکی در برخی از بخش‌های اجزا بسیار تاثیر گذار می باشد.

 

تنش در اتصالات تیرآهن

 

اتصالات پیچی

جهت اتصال تیرآهن به ستون، دیوار و دیگر المان های فلزی از اتصالات پیچی استفاده خواهد شد. این اتصالات کم هزینه و ساده در پروژه‌های عمرانی مختلف همچون پل سازی و ساختمان سازی قابلیت استفاده را دارند. توجه داشته باشید که این اتصالات از جنس آلیاژهای فولاد کم کربن و کربن متوسط تولید خواهد شد.

به طور کلی می توان ذکر کرد که اتصالات پیچی به پیچ های می گویند که دارای قابلیت تحمل تنش های برشی باشند. به صورت میانگین استحکام نهایی تا ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع خواهد بود. از ویژگی های مهم که باعث می شود تا از این اتصالات برای تیرآهن ها استفاده کرد؛ وزن کم پیچ می باشد.

لازم است بدانید که امکان تولید در ابعاد مختلف وجود دارد. به گونه ای که می توان ذکر کرد پیچ‌های معمولی در قطری در حدود ۱۲ تا ۳۶ میلیمتر از جنس فولاد کم کربن خواهد بود. پیچ های مقاوم با قطری در حدود ۱۲ تا ۳۸ میلیمتر از فولاد کربن متوسط می باشند.

توجه داشته باشید که تفاوت میان کاربرد این پیچ ها بستگی به پارامترهای مختلفی دارد. به طور مثال باید ذکر کنیم که اگر شرایط اصطکاکی باشد و تحت بارگذاری های شدید باید از پیچ های مقاوم استفاده نمایید. برای انتخاب هر یک از این اتصالات باید نوع بارگذاری؛ محاسبات و دسترسی به اتصالات را در نظر بگیرید.

 

انواع اتصالات در تیرآهن به روش پیچی

 

انواع اتصالات در تیرآهن به روش پیچی

اتصالات تیرآهن در سازه های فولادی از نوع پیچی باید از دیدگاه مکانیکی بررسی شده و سپس نوع آن ها انتخاب شود. باید بدانید که این اتصالات نیرو های فشاری را منتقل نخواهند کرد. همچنین تحت فشار تنش پیچی زیاد امکان دارد؛ با شکست برشی روبرو شوند. تحت تنش های خمشی و کششی هم امکان شکست و تغییر شکل پلاستیکی وجود خواهد داشت. سپس باید با توجه به شرایط بارگذاری و سایز تیرآهن آن را بتوانید به خوبی انتخاب نمایید. برخی از انواع اتصالات تیرآهن از نوع پیچی به شرح زیر می باشد.

اتصالات پیچی غیر اصطکاکی

بهتر است بدانید اتصالات در دو شرایط اصطکاکی و غیر اصطکاکی بررسی خواهند شد. در صورتی که میزان لرزش کم باشد؛ از اتصال اتکایی غیر اصطکاکی استفاده خواهد شد. توسط اعمال نیروی کششی در این اتصالات صفحات اتصال به پیچ ها تکیه خواهند کرد. در این نوع اتصال بدنه پیچ با جداره سوراخ شده و لهیدگی اتفاق خواهد افتاد. این اتصالات توان تحمل حالت های استاتیکی را بیشتر از شرایط دینامیکی خواهند داشت. به طور مثال می توان ذکر کرد که این اتفاق در شرایطی که زلزله باشد؛ مقاومت کمی از خود نشان می دهد.

اتصالات پیچی اصطکاکی

از دیگر انواع اتصالات در شرایط تحت اصطکاک استفاده خواهد شد. توسط پیچاندن مهره اتصال تنش بیشتری بر روی ورق اتصال اعمال می شود. در نظر داشته باشید که این عمل باعث می شود تا در لرزشی به این ورق های اتصال و بدنه پیچ ایجاد نشود. اگر در این اتصالات نیرو از حدی بیشتر شود؛ عملکرد اتصال اتکایی را به همراه دارد.

 

اتصالات پیچی اصطکاکی

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر از جمله فروشگاه های تخصصی و شناخته شده می باشد که جهت فروش و عرضه انواع محصولات فولادی فعالیت دارد. برخی از پرکاربردترین این محصولات می توان به ورق سیاه، تیرآهن نرمال و ورق گالوانیزه، انواع نبشی، هاش، پروفیل و … اشاره کرد که در ابعاد و سایز های مختلفی موجود می باشند.

مخاطبین گرامی برای تهیه و سفارش محصولات می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. برای انتخاب بهتر پیشنهاد می کنیم با کارشناسان مجموعه تخصصی آهن هایپر در تماس باشید و اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=71282

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *