امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد

ورق های فولادی امروزه در صنایع مختلف از جمله صنعت ساخت و ساز و همچنین صنایع نفت و گاز و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

ورق فولاد نورد گرم

بهتر است بدانید نوردکاری گرم می باشد که شامل فولاد در دمای بسیار بالا حتی بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد می باشد. زمانی که فولاد در دمای بالاتر از دمای تبلور مجدد قرار بگیرد شکل‌دهی آن بسیار آسان و راحت خواهد شد.

توجه داشته باشید از آنجایی که ورق فولاد نورد گرم بدون هیچگونه تاخیر در فرایند پرداخت تولید شود. دمای تبلور مجدد نیازی ندارد. به همین خاطر از فولاد نورد سرد ارزان‌تر و از قیمت پایین تری برخوردار می باشد. زمانی که فولاد سرد شود منقبض شده و به همین خاطر در مقایسه با محصول نهایی فولاد نورد سرد نسبت به اندازه و شکل آن کنترل کمتری وجود دارد.

کاربرد فولاد نورد گرم

بهتر است بدانید محصولات نورد گرم به میله‌های فولادی نورد گرم در جوشکاری و همچنین مشاغل فنی برای ساخت راه‌آهن و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید ورق فولاد نورد گرم در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرند که تولرانس و شکل های کاملاً دقیق مورد نیاز باشد. علاوه بر این از این ورق ها می‌توان در تولید لوله ها، پروفیل ها و بسیاری دیگر از مقاطع فولادی استفاده کرد.

 

تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد

 

ورق فولاد نورد سرد

ورق فولاد نورد سرد معمولاً همان فولاد نورد گرم می باشد که فرایند پرداخت طولانی تری را نسبت به آن را پشت سر خواهد گذاشت. در این فرآیند فولاد سرد شده خروجی نورد گرم در طی فرآیندی در دمای محیط کاری نورد کاری خواهد شد که باعث می‌شود تا فولادی با تولرانس عبادی دقیق و همچنین کیفیت صنعتی بهتر تولید شود.

به عنوان مثال می‌توان از محصولات میلگردی گفت که از عبارت پرداخت کاری سرد استفاده می‌کند. شامل کشش سرد، نورد چرخشی، سمباده زنی، پولیش کاری و … می شود. بهتر است بدانید این فرآیند منجر به ایجاد نقاط تسلیم بالا تر شده و مزایایی را به همراه دارد. یکی از مزایای آن این است که پولیش کاری باعث بهبود پوشش سطحی خواهد شد.

همچنین سمباده زنی باعث کاهش اندازه اصلی محدوده تراز می‌شود. یکی دیگر از مزایای آن نیز نورد چرخشی باعث برطرف کردن عیب های سطحی محصولات فولادی خواهد شد.

نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که تمام محصولات نورد سرد از پوشش سطحی بهتری برخوردار می باشد که در مقایسه با محصولات نورد گرم تولرانس و استقامت بهتری را به همراه دارد. همچنین کار با میله های نورد سرد نسبت به نورد گرم تا حدودی سخت تر و دشوارتر می باشد چرا که دارای کربن بیشتری می باشد.

کاربرد فولاد نورد سرد

در هر پروژه ای که تلورانس، کیفیت صنعتی و استقامت مهم باشد از ورق های فولادی نورد سرد استفاده می شود.

تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد

  • تفاوت در تولید

در ادامه مبحث تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد باید ذکر کنیم که مهم ترین تفاوت آن ها در تولید می باشد. فرآیند نورد گرم معمولاً در دما بالا انجام خواهد شد و اما در فرایند نورد سرد نیازی به حرارت و دمای بالا نیست و در دمای اتاق تولید خواهند شد.

  • تفاوت در کاربرد

ورق فولادی نورد گرم و نورد سرد کاربرد آن ها در صنایع مختلف می باشد. فقط به خاطر طولانی شدن در ضخامت ورق های نورد سرد بیشتر در ساخت محصولاتی مثل میله، مفتول، تسمه و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما ورق های نورد گرم در محصولات غول پیکر مثل واگن‌های قطارها، ریل ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید این ورق ها معمولاً در انواع و ابعاد و ضخامت های مختلفی تولید و روانه بازار می شود که باید نوع مناسب آن را انتخاب و به کار ببرید.

  • تفاوت در ویژگی و ابعاد

بهتر است بدانید یکی دیگر از تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد؛ تفاوت در ویژگی ها و ابعاد می باشد. ورق های نورد سرد نسبت به دیگر ورق ها دارای سطح صاف و براق تری می باشد. به همین خاطر از آن ها در مواردی که ظاهر مناسب مورد نظر است مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً دارای ابعاد و سایز دقیق تر و مرغوب تری می‌باشد.

بهتر است بدانید ورق های نورد گرم معمولاً دارای انعطاف پذیری بالایی می باشند و فرم دهی آن ها نیز آسان تر خواهد بود. سایز این ورق در حدود ۱۲۵ سانتی متر و به شکل مربع تولید خواهد شد. در حالی که ورق نورد گرم در بیشترین سایز تولید می‌شود و به شکل رول و در ابعاد فابریک تولید و روانه بازار خواهد شد.

 

تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد

 

از دیگر تفاوت‌های ورق نورد گرم و نورد سرد می توان به تفاوت در قیمت اشاره کرد. ورق های نورد گرم معمولاً از قیمت کمتری نسبت به ورق نورد سرد برخوردار می باشد. همچنین بهتر است بدانید ورق نورد گرم معمولاً دارای سطحی کدر می باشند.

در حالی که ورق های نورد سرد از سطحی براق و تمیز برخوردار است. همچنین قابلیت تولید در ابعاد بزرگتر را دارند. در صورتی که ورق های نورد سرد در ابعاد کمتر تولید و روانه ی بازار خواهد شد

توجه داشته باشید ورق هایی که توسط نورد گرم و نورد سرد تولید و روانه بازار می شوند کاربردهای مختلفی دارند. با توجه به کاربرد بسیار این ورق ها مجموعه های بسیاری هستند که جهت فروش آن اقدام می کنند.

مجموعه آهن هایپر از جمله فروشگاه های معتبر و شناخته شده می باشد که جهت عرضه و ارائه انواع ورق های نورد گرم و نورد سرد اقدام می‌کند. شما بازدیدکنندگان گرامی می توانید با اطمینان خاطر این ورق ها را تهیه کرده و از آن در کاربردهای مختلف بهره مند شوید.

نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که شما بازدید کنندگان گرامی در هر مرحله‌ای از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید می توانید با کارشناسان آهن هایپر در تماس بوده و به صورت کاملا رایگان اطلاعات لازم را دریافت نمایید. تا بتوانید محصول مناسبی را تهیه کرده و در کاربرد مد نظر خود از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

آشنایی با نورد کاری فولاد

https://ahanhyper.com//?p=18988

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *