امروز : سه‌شنبه 16 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

بررسی صفر تا صد ترکیبات شیمیایی و خواص آهن

آهن آلات شاید در گذشته به عنوان پرکاربردترین فلزات در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گرفتند، اما با پیشرفت تکنولوژی و صنایع و پدید آمدن جایگزین های مناسب تر به لحاظ ساختار و کیفیت، روز به روز جایگاه پیشین خود را از دست دادند.

زمانی فلز آهن، به عنوان ماده اولیه بسیاری از صنایع همچون خودروسازی، ظرف و ظروف سازی، کارخانجات تولید لوازم خانگی و… به حساب می آمد، اما با به وجود آمدن فولادها که از هر لحاظ نسبت به آهن آلات برتری دارند، امروزه آلیاژهای آهنی در برخی صنایع کاربرد دارند.

برای مثال از چدن همچنان در ساخت قطعات خودرو همچون سرسیلندر، بلوک سیلندر و جعبه دنده گیربکس و از آهن فرفژه در تولید لوازم دکوراسیون داخلی خانه استفاده می شود.

با این حال قصد داریم تا در ادامه این مطلب، به بررسی صفر تا صد ترکیبات شیمیایی آهن و خواص آن به صورت مفید و مختصر بپردازیم. ممکن است جزو آن دسته از افرادی باشید که هنوز هم آهن را با فولاد و دیگر فلزات اشتباه می گیرند. پس بهتر است تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

خواص فلز آهن

 

ترکیبات شیمیایی و خواص آهن

آهن آلات در هر شکل و اندازه ای، از خصوصیاتی که در ادامه هر یک را معرفی و تشریح نموده ایم، مستثنی نمی باشند. برخی از این خواص بسیار کارآمد و برخی دیگر، استفاده از این فلز را به چالش تبدیل نموده اند. البته می توان با راهکارهایی همچون ترکیب این فلز با دیگر فلزات، خاصیت های منفی آن را تا حد امکان کاهش داد.

  1. فراوان بودن: جالب است بدانید آهن به عنوان دهمین فلز فراوان در دنیا شناخته می شود، چرا که غلظت این فلز در لایه های مختلف کره زمین، پنج درصد پوسته خارجی و درصد بالایی از لایه های داخلی و هسته می باشد.
  2. وسیع بودن دامنه کاربرد: آلیاژهای آهنی به دلیل آسان و کم هزینه بودن فرآیند تولیدشان، همچنان بیش از 90 درصد از تناوب فلزی تولید شده در سراسر جهان را تشکیل می دهند. می توان گفت آهن به لطف استحکام بالای خود، هیچگاه در صنایع تولیدی مختلف کنار گذاشته نخواهد شد.
  3. استحکام بی نظیر: همانطور که در مورد قبلی نیز اشاره نمودیم، مقاومت فشاری این فلز بسیار کم نظیر است و امروزه در بسیاری از صنایع همچون خودروسازی، لوازم خانگی، میخ و پیچ سازی و حتی سلاح سازی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. استخراج آسان و کم هزینه: فرآیند استخراج این فلز از آن جهت که بخش عظیمی از لایه های کره زمین را تشکیل می دهد، نسبت به دیگر فلزها بی دغدغه تر و ارزان تر می باشد. جالب است بدانید، در سال بیش از 500 میلیون تن آهن (800 به همراه بازیافت) آهن در دنیا در انواع و اشکال مختلف تولید می شود.

 

بررسی صفر تا صد ترکیبات شیمیایی و خواص آهن

 

  1. واکنش پذیری آسان و سریع: یکی از نقاط ضعف فلز آهن، خاصیت واکنش پذیری سریع آن با عوامل فرسایشی همچون رطوبت است. خوشبختانه فلز آهن تنها با تماس اکسیژن زنگ نخواهد زد، اما با این حال به آسانی در اسیدهای رقیق نیز حل خواهد شد.
  2. قیمت ارزان: طبیعتاً وجود آهن به مقدار زیاد و دسترسی آسان به آن، بر کاهش قیمت آن نیز تأثیر خواهد گذاشت. امروزه آهن آلات ساختمانی، از مناسب ترین قطعات به منظور ساخت و ساز به لحاظ کاربردی و اقتصادی می باشند.
  3. آلیاژ پذیری: این فلز در عین واکنش پذیری بالای شیمیایی خود (فلز فعال)، به خوبی با فولاد و دیگر فلزها ترکیب شده و تشکیل آلیاژ مقاوم در برابر انواع خوردگی، زنگ زدگی و فشارهای مکانیکی خواهد داد.
  4. قابلیت بازیافت سریع و آسان: یکی دیگر از اصلی ترین دلایل محبوبیت فلز آهن طی قرن ها استفاده از آن، این است که می توان آن را به آسانی بازیافت کرده و مجدد مورد استفاده قرار داد.
  5. قابلیت رسانایی الکتریسیته: به گفته دانشمندان، 90 درصد هسته زمین از آهن تشکیل شده است! حال به خوبی می توان نتیجه گرفت که میدان مغناطیسی این فلز به شدت بالاست و در صورت مجاورت، می تواند آهن آلات دیگر را نیز دارای میدان مغناطیسی قوی نماید.

آهن در بدن انسان!

ترکیبات آهن در سراسر جهان به اشکال مختلف، خارق العاده است! حتماً شنیده اید که آهن در بدن ما موجودات زنده نیز یافت می شود. آیا می دانستید بخش اساسی هموگلوبین خون ما نیز از آهن تشکیل شده است و در اصل عامل اصلی رنگ قرمز خون ما وجود آهن است؟!

در واقع حتی غذایی که نوش جان می کنیم همچون گوشت، سبزیجات و منابع عظیم کربوهیدرات همچون سیب زمینی، حامل مقادیر خاصی از آهن می باشند. البته جالب است بدانید بدن انسان آهن گوشت را بهتر از سبزیجات جذب خود می کند.

 

خواص فلز آهن

 

آهن هایپر، برترین مرکز عرضه آهن آلات صنعتی و ساختمانی

در صورت نیاز به هرگونه قطعات آهنی و فولادی صنعتی و ساختمانی با بالاترین کیفی تو کارایی، می توانید به فروشگاه معتبر آهن آلات که بیش از دو دهه در زمینه عرضه این قطعات به طور مستقیم در سراسر کشور فعالیت داشته است، از طریق وب سایت ما یا به صورت حضوری سری بزنید.

امکان استعلام موجودی و قیمت محصولات به منظور سهولت هم میهنانمان و ثبت سفارش در هر کجای کشور از طریق سایت فراهم شده است. همچنین می توانید مقالات این سایت را نیز جهت بالا بردن اطلاعات خود نسبت به این قطعات پرکاربرد در صنایع دنیای امروز، مطالعه نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

بررسی خواص مکانیکی آهن

https://ahanhyper.com//?p=18247

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *