امروز : شنبه 20 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

اهداف آنادایز کردن آلومینیوم و مراحل آن

توجه داشته باشید پدیده خوردگی فلزات در محصولات و سازه های فلزی از معضلات می‌باشد که باعث می‌شود تا مقاومت فلزات از بین برود. همچنین سلامتی انسان به خطر بیفتد و باعث نابودی محیط زیست خواهد شد.

خسارت ناشی از خوردگی در صنعت باعث ایجاد صدماتی مثل از بین رفتن استحکام و مقاومت مکانیکی، ترک‌خوردن، عدم انعطاف پذیری و گسستن فلزات و … خواهد شد استفاده از روش‌های پیشگیری خوردگی می تواند تا حد زیادی از این آسیب ها جلوگیری کند. همانطور که می دانید آلومینیوم یکی از پرکاربرد ترین و پرمصرف ترین فلزات می باشد که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

روش آنالیز کردن الومینیوم از جمله راه هایی می باشد که برای جلوگیری از خوردگی فلز می توان از استفاده کرد و از ایجاد ضایعات خسارت‌های وارده جلوگیری خواهد شد.

در این مطلب از وب سایت قصد داریم شما را با اهداف آنادایز کردن آلومینیوم و مراحل آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

آنادایز کردن آلومینیوم

باتوجه به اهداف آنادایز کردن آلومینیوم و مراحل آن قصد داریم که شما را با خود آنادایز آلومینیوم آشنا کنیم. آنادایز کردن در واقع روشی است که در آن ضخامت لایه سطحی پوششی آلومینیومی تقویت شده و گاهی چندین برابر لایه اصلی می‌شود که باعث می شود تا خواص این آلومینیوم در برابر خوردگی به خوبی حفظ شود.

 

آنادایز کردن آلومینیوم

 

این عملیات باعث می شود تا یک لایه اکسیدی بر روی سطح آلومینیوم تشکیل شود و در برابر خوردگی از آن جلوگیری می کند. توجه داشته باشید که همچنین این لایه باعث افزایش مقاومت استحکام و افزایش زیبایی سطحی آلومینیوم نیز خواهد شد.

مهمترین اهداف آنادایز کردن آلومینیوم

در ادامه مبحث اهداف آنادایز کردن آلومینیوم و مراحل آن باید ذکر کنیم که آنادایز کردن آلومینیوم باعث افزایش طول عمر و جلوگیری از خوردگی تجهیزات صنعتی می شود. همچنین خسارت حاصل از خوردگی را بسیار کاهش خواهد داد. فلز آلومینیوم در حالت طبیعی نسبت به خوردگی بسیار مقاوم می باشد. اما لایه محافظ فلز بسیار نازک بوده و با خراش از بین خواهد رفت.

 بنابراین آنادایز کردن آن می تواند دوام و مقاومت آلومینیوم را به خوبی افزایش دهد. آلومینیوم آنادایز شده معمولاً از ورق های آلومینیومی بدون پوشش از قیمت بالاتری برخوردار می باشد.

اما بهتر است بدانید که خرید ورق آلومینیوم آنادایز شده به خاطر داشتن عمر مفید بیشتر و ماندگاری طولانی تر دارای صرفه اقتصادی بیشتری می باشد.

در ادامه برخی از اهداف آنادایز کردن آلومینیوم را ذکر می کنیم.

 

مهمترین اهداف آنادایز کردن آلومینیوم

 

  1. آنادایز کردن باعث ایجاد سطح فعال فلز برای چسبیدن بهتر رنگ ها شده و قدرت چسبندگی رنگ با آلومینیوم افزایش پیدا کند.
  2. تخلخل بالا در لایه ایجاد شده و توسط روش آنادایز باعث افزایش قابلیت آبکاری قطعات خواهد شد.
  3. آلومینیوم آنادایز شده از ظاهری درخشان برخوردار است که باعث افزایش زیبایی در دکوراسیون می شود .
  4. لایه ایجاد شده در برابر ولتاژ های بسیار بالا را مثل عایق عمل می‌کند و باعث عایق شدن فلز می شود.

عملیات قبل از آنادایز کردن آلومینیوم

در ادامه مبحث اهداف آنادایز کردن آلومینیوم و مراحل آن قصد داریم عملیاتی که باید قبل از انادایز کردن انجام دهید را برای شما ذکر کنیم.

  • آماده کردن سطح فلز: در این مرحله برای یکدست سازی سطح آنادایز شده و از بین بردن ناصافی ها سطح فلز انجام خواهد شد.
  • آنیل کردن آلومینیوم: مرحله بعد آنلیل کردن می باشد ساخت ریز دانه‌ها و همچنین کاهش فشار و تنش در سطح فلز خواهد شد.
  • چربی زدایی قلیایی یا برقی: در این مرحله ناخالصی های صنعتی از بین رفته معمولاً با استفاده از محلول هایی مثل استون و اتانول و با استفاده از امواج فراصوتی این کار انجام خواهد شد.
  • پولیش کردن: از روش های مثل الکترو شیمیایی و مکانیکی می توانید جهت پولیش کردن اقدام کنید که در مورد فلز آلومینیوم از دستگاه الکتروپولیش استفاده خواهد شد.
  • اسید شوی: اسید شویی جهت از بین بردن ناخالصی ها در اجسام کوچک انجام خواهد شد.

 

عملیات آنادایز کردن آلومینیوم

 

عملیات آنادایز کردن آلومینیوم

در ادامه مبحث اهداف آنادایز کردن آلومینیوم و مراحل آن باید ذکر کنیم که انجام آنادایز کردن نیازمند تجهیزاتی می باشد که برای انجام این کار ضروری و مهم است. از این تجهیزات می‌توان به تانکی اشاره کرد که عملیات آندایزینگ درون آن انجام پذیر است. این تانک باید مقاومت بالایی نسبت به خوردگی با اسید به ویژه اسید سولفوریک داشته باشد.

 این پوشش مقاوم می تواند شامل موارد چوب، سرب، پلاستیک، آجرهای ضد اسید و … باشد. از دیگر تجهیزات لازم برای این عملیات کاتدیست که می توان از موادی مثل گرافیک سرب و آلیاژ آلومینیوم استفاده کرد. علاوه بر این همزن های مکانیکی و لوله های باز و حرکات نوسانی از تجهیزاتی می‌باشد که باید حفظ یکنواختی دمای داخل تانک به کار می روند.

 بهتر است بدانید که برای انجام عملیات آنادایز می‌بایست از الکترولیت های اسید سولفوریک، اسید اگزالیک و اسید کرومیک پایه ترکیبی از این اسیدها استفاده نمایید. در این حالت فلز درون محلول الکترولیت قرار می گیرد و انرژی الکتریکی آن را داده شده باعث می‌شود تا یک لایه اکسید آلومینیوم روی فلز ایجاد شود.

عملیات پس از آنادایز کردن آلومینیوم

با توجه به اهداف آنادایز کردن آلومینیوم و مراحل آن باید ذکر کنیم که عملیاتی که پس از آنادایز کردن باید انجام دهید شامل سه مرحله رنگ کاری، سیل کاری و خشک کردن می باشد. در ادامه شرح می دهیم.

  • رنگ کاری: عملیات آماده کردن باعث بالا رفتن قدرت چسبندگی رنگ به فلز شده و اگر این عملیات به عنوان پایه رنگ انجام شود و پس از آن فلز باید رنگ کاری شود.
  • سیل کاری: در عملیات آنادایز کردن معمولاً یک پوشش اکسیدی ایجاد خواهد شد که دارای تخلخل بالایی است و روغن یا گرد و خاک و … را به خوبی جذب خواهد کرد. بنابراین پس از عملیات آنادایز کردن لایه اکسیدی توسط آب بخار آب و یا محلول ۵ درصد دی پتاسیم کرومات آب بندی خواهد شد.
  • خشک کردن: محصول ایجاد شده پس از انجام عملیات توسط دستگاه های مخصوص خشک خواهد شد.

 

نحوه آنادایز کردن آلومینیوم

 

در این مقاله برای شما عزیزان اهداف آنادایز کردن آلومینیوم و مراحل آن را بیان کردیم. تا در مواقع لزوم از آن بهره مند شوید. مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله ورق آلومینیومی، ورق های گالوانیزه، انواع ناودانی، انواع تیرآهن، نبشی، ورق های رنگی، ورق سیاه و … می باشد. شما می توانید این محصولات را با کیفیت بالا از طریق وب سایت https://ahanhyper.com تهیه نمایید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر  با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

چرا آهن برخلاف آلومینیوم دچار خوردگی می شود؟

فرآیند آندایزینگ (آندش) چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=24088

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *