امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع لوله کشی ساختمان

انواع لوله کشی ساختمان

تاسیسات ساختمانی از اجزای اصلی آن به شمار می رود. سپردن آن به افراد ماهر و متبحر بسیار حائز اهمیت می باشد. در این مبحث قصد داریم به بررسی انواع لوله کشی ساختمان بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

لوله ها یک بخش اساسی از هر سازه و صنعتی هستند. لوله کشی ساختمان از الزامات هر ساختمانی به شمار می رود‌ و بدون آن نمی توان ساختمانی را اجرا کرد. لوله کشی کاری تخصصی است و باید توسط فرد متخصص انجام شود. لوله‌کشی به نصب لوله‌های فلزی، سیمانی و پلاستیکی گفته می شود که برای انتقال آب، گاز، جامدات و مایعات استفاده می شود‌.

در گذشته برای لوله کشی ساختمان ها از لوله های سربی استفاده می شد؛ ولی امروزه از لوله های غیر سربی استفاده می شود.‌ اخیرا از لوله های پلی پروپیلن برای لوله کشی در منازل استفاده می شود.

 

انواع لوله کشی ساختمان

 

انواع لوله کشی ساختمان

شاید برای شما جالب باشد بدانید که لوله کشی ساختمان انواع مختلف دارد که هر کدام دارای مزایا و کاربردی هستند. در ادامه به بررسی انواع لوله کشی ساختمان می پردازیم:

لوله کشی آب

لوله کشی آب در گذشته معمولا به صورت روکار بوده و با استفاده از لوله های فلزی انجام می شد. امروزه لوله کشی آب به صورت توکار انجام می شود که از فرسودگی، اکسیداسیون و زنگ زدگی آن جلوگیری شود. با توکار کردن لوله کشی مشکلاتی چون نشت آب اتفاق نیفتاده و دیگر نیاز به ترمیم آن نیست.

لوله کشی فاضلاب

فاضلاب به دو دسته سبک و سنگین دسته بندی می شود. نوع لوله کشی ساختمان برای لوله های فاضلاب متفاوت است. فاضلاب های کف سرویس بهداشتی منازل از فاضلاب های سبک می باشد. برای فاضلاب های سنگین از لوله های شیب دار و قطر بیشتر استفاده می شود. لوله کشی فاضلاب به انواع مختلفی چون پلیکا، چدنی و پوش فیت تقسیم می شود. هر کدام از این لوله ها مزایای خاصی داشته و برای کاربردی استفاده می شوند.

لوله کشی گاز

لوله کشی گاز حساس ترین انواع لوله کشی ساختمان است و باید با دقت بالا انجام شود‌. این لوله کشی به دو روش روکار و توکار انجام می شود. با استفاده از لوله کشی گاز می توان از گاز طبیعی استفاده کرد.‌ با توجه به شرایط آب و هوای منطقه می توان از لوله های فولادی یا غیر فولادی برای این کار استفاده کرد. متداول ترین لوله کشی گاز به روش توکار بوده که در آن از لوله های فولادی یا فلزی استفاده می شود.

لوله کشی برق

برای عدم ارتباط سیم های برق با مصالح ساختمانی از لوله کشی برق استفاده می شود که از پوسیدگی سیم ها نیز جلوگیری می کند. لوله کشی برق از خراشیده شدن سیم ها، جرقه زدن و آتش سوزی جلوگیری می کند. برای لوله کشی برق از لوله هایی چون فلزی، خرطومی پلاستیکی و پلی اتیلن استفاده می شود‌. حتما توجه کنید که لوله کشی ساختمان باید براساس نقشه و توسط فرد متخصص انجام شود تا مشکلی ایجاد نشود.

لوله کشی آب باران

برای جمع آوری و هدایت آب باران از لوله کشی آب باران استفاده می شود. این نوع لوله کشی ساختمان باید جوری تعبیه شوند که آب باران را درون چاه ها هدایت کند.

لوله کشی پکیج و شوفاژ

یکی دیگر از انواع لوله کشی ساختمان، لوله کشی پکیج و شوفاژ می باشد. لوله کشی پکیج سه دسته مختلط، معکوس و برگشت مستقیم می باشد. نکته مهم در این لوله کشی انتخاب درست مسیر حرکت لوله ها است. با این کار به بهبود گرمایش محیط کمک شده و دسترسی به لوله ها برای تعمیرات آسان می شود.

 

کاربرد لوله کشی ساختمان

 

کاربرد لوله کشی ساختمان

بهتر است بدانید انواع لوله کشی ساختمان کاربردهای زیادی دارد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

معمولا لوله کشی در بیرون و داخل ساختمان انجام می شود. از لوله کشی برای کارهای زیادی در ساختمان استفاده می شود. از جمله آن ها می توان به لوله کشی برای گاز، برق و انواع لوله کشی های فاضلاب اشاره کرد. از لوله کشی ساختمان برای سرویس بهداشتی و حمام استفاده می شود. همچنین برای فضاهایی چون آشپزخانه و موتورخانه نیز از لوله کشی استفاده می شود. از کاربردهای دیگر لوله کشی ساختمان می توان به جداسازی و تامین آب سرد و گرم منزل اشاره کرد.

نکات مهم قبل از لوله کشی ساختمان

قبل از لوله کشی ساختمان باید نکاتی رعایت شود که در زیر به این نکات مهم و ضروری اشاره شده است:

قبل از اجرای لوله کشی ساختمان باید مسیر عبور لوله ها را با رشته های دیگری چون برقی و مکانیکی مطابقت داد تا مشکلی ایجاد نشود. امکان دارد بر حسب بعضی شرایط نقشه و طرح ها تغییر کند که در این مواقع مجری وظیفه دارد قبل از شروع کار مواردی چون سرگیر نبودن لوله ها، باز شدن کامل درها و پنجره ها و عدم تداخل لوله کشی های مختلف را کنترل کند.

از نکات مهم دیگر از قبل از شروع لوله کشی ساختمان رعایت فاصله مناسب لوله است. حداقل فاصله بین لوله و سطوح خارجی باید ۲۴ میلی متر باشد‌. همچنین لوله های آب باران را نباید در قسمت های بتنی ساختمان دفن کرد.

 

نکات مهم قبل از لوله کشی ساختمان

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر در زمینه فروش و عرضه انواع محصولات فولادی فعالیت دارد. برخی از این محصولات فولادی می توان به انواع تیرآهن، انواع نبشی، تیرآهن نرمال و … اشاره کرد. از سراسر ایران می توانید جهت خرید انواع محصولات فولادی در ابعاد مختلف از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/  اقدام کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70557

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *