امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع فولاد st

توجه داشته باشید که فولاد و آلیاژهای آن در صنایع مختلف کاربرد های ویژه ای دارند. بهتر است در نظر داشته باشید که ۹۹ درصد آلیاژهای صنعتی معمولاً بر پایه فولاد می باشد. فولاد ساختمانی به طور کلی ۹۵ درصد کل سهم فولاد های مورد استفاده در جهان را شامل خواهد بود. توسط معیارهای مختلفی می توان انواع فولاد st  و آلیاژهای آن را دسته بندی کرد. براساس کاربرد آن ها در صنعت می توان به فولادهای ابزار، فولاد زنگ نزن، فولادهای خوش تراش، فولادهای فنر و … اشاره کرد.

 فولادی ساختمانی که به آن نرم نیز می‌گویند از جمله فولادهای ساده کربنی می باشند که در ساخت و ساز بیشترین کاربرد را به همراه دارد. توجه داشته باشید که خواص فیزیکی و مکانیکی مناسب و همچنین جوشکاری و برشکاری ساده، قیمت به صرفه و هزینه کم شکلی و … از عواملی است که بهترین گزینه برای ساختمان سازی و همچنین صنایع خودروسازی کشتی سازی و معادن شده است. در این مقاله از وبسایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی انواع فولاد st  بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی انواع فولاد st

همانطور که ذکر شد انواع فولادst  در بازار موجود است که هر یک دارای ویژگی ها و کاربرد و مزایای مختلفی می باشد. در ادامه برخی از انواع این نوع فولاد را برای شما عزیزان شرح می دهیم.

 

خرید انواع فولاد st

 

فولاد ST37

بهتر است بدانید فولاد پرکاربرد و مشهور ST37 از جمله انواع فولاد st می باشد که دسته از فولادهای ساختمانی یا فولاد نرم می باشد که زیرمجموعه فولادهای غیر آلیاژی نیز محسوب خواهد شد. توجه داشته باشید که این آلیاژ فولاد با توجه به ترکیب شیمیایی در زمره فولاد های نرم یعنی کم کربن می باشد که دارای درصد کربن کمتر ۰.۲۵ درصد است. یکی از شکل های این نوع فولاد در حالت ورق سیاه می باشد.

 در نظر داشته باشید که قیمت ورق سیاه ST37 به عواملی همچون وزن، ابعاد و … وابسته می‌باشد. طبق استاندارد DIN 17006 نامگذاری این نوع فولاد را انجام داده عددی که پس از حروف ST بیان می شود؛ پایه فولاد بودن آلیاژ را نشان خواهد داد. بهتر است بدانید استحکام کششی نهایی فولاد حدود ۳۷ کیلو گرم بر میلی متر مربع می باشد. همچنین شایان ذکر است که در استاندارد تولید این فولاد برخی از پسوندها و پیشوندها در نامگذاری فولاد بیان می شود که نشان دهنده روش تولید یا بهینه سازی فولاد می باشد.

 با توجه به مبحث انواع فولاد st باید بدانید که با توجه به اینکه این فولاد جزء آلیاژهای کم کربن می باشد باعث ایجاد خواص شکل پذیری سرد و همچنین جوشکاری و برشکاری عالی خواهد بود. همانطور که می دانید فولادهای بسیار سخت دارای انعطاف پذیری کمی بوده و بررسی امکان دارد خواص مکانیکی و فیزیکی فولاد ST37 می توان به این موارد اشاره کرد که استحکام کششی نهایی این فولاد به طور طبیعی ۳۷ کیلوگرم بر میلیمتر مربع برابر با ۳۶۲ مگاپاسکال می باشد.

 از جمله عواملی که استحکام و خواص آن فولاد می تواند تغییر دهند؛ می توان به عملیات فولاد سازی، عملیات حرارتی و سخت کاری سطحی اشاره کرد. از جمله کاربردهای این فولاد می توان به استفاده از آن به صورت ورق، به صورت میلگرد، نبشی، لوله و … اشاره کرد.

ورق فولاد ST52

یکی دیگر از انواع فولاد st می توان به فولاد ST52 اشاره کرد. این فولاد را به اسم منگنز کم کربن نیز می شناسند که از جمله فولادهای کم کربن به شمار می روند که دارای کاربرد صنعتی در دسته فولادهای ساختمانی قرار خواهند داد. در نظر داشته باشید که این نوع فولاد نیز طبق استاندارد DIN 17006 تولید و عرضه شده است. عددی که پس از حروف ST بیان می شود؛ نشان دهنده تنش تسلیم این ورق های فولاد می باشد که در این فولاد تقریباً برابر ۵۲۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

 توجه داشته باشید که این فولاد رده بندی کیفیت در گرید 1 تا 3 نام گذاری می شود که در گرید ۳ بیشترین کاربرد را به همراه دارد. در بیشتر مواقع پس از اسم این فولاد حرف n قرار داده می شود که به معنی نرمالیزه شدن آن می باشد.

توجه داشته باشید که چقرمگی با میزان جذب انرژی تعیین فولاد مطلوب می باشد و خواص جوشکاری مناسبی را به همراه دارد. به گونه‌ای که می‌توان گفت در این نوع فولاد در عملیات جوشکاری حوزه سازه های ساختمانی نیازی به پیش گرم و پس گرم ندارد.

در ادامه مبحث انواع فولاد st باید ذکر کنیم که با توجه به اینکه جوشکاری این فولاد آسان است؛ پس از عملیات جوشکاری از استحکام و چقرمگی مناسبی برخوردار می باشد. این جنس اغلب خوردگی یکنواخت در فولادهای ساختمانی اتفاق می‌افتد. در صورتی که از فولاد زنگ نزن استفاده می شود؛ سازه به خاطر مشکل خوردگی موضعی دچار تخریب ناگهانی خواهد شد. توجه داشته باشید که شکل پذیری مطلوب و استحکام بالا از جمله خواص بسیار مهم این نوع فولاد به شمار می رود.

 همچنین این نوع فولاد در دماهای بالا و پایین عملکرد بسیار عالی را به همراه دارد. از خواص مکانیکی و فیزیکی فولاد ST52 که از جمله انواع فولادst  به شمار می رود. می توان به عنصر فسفر در ترکیب شیمیایی اشاره کرد که باعث ایجاد خاصیت ماشینکاری و براده برداری و استحکام در دمای بالا خواهد شد. همچنین گوگرد در این فولاد وجود دارد باعث افزایش خاصیت ماشینکاری می شود.

 

قیمت ورق فولاد ST52

 

 عنصر سیلیسیم نیز در استحکام تسلیم و شخصیت ارتجاعی آن را افزایش خواهد داد. از دیگر عناصر می توان به منگنز اشاره کرد که سختی، سختی پذیری، نقطه تسلیم و استحکام نهایی فولاد را افزایش خواهد داد. توجه داشته باشید که فولاد ST52 کاربردهای بسیاری دارد که می توان به کاربرد این فولاد به صورت نبشی، لوله، ورق، میلگرد و … اشاره کرد.

از دیگر انواع فولاد st می توان به فولاد ST44 و فولاد ST60 اشاره کرد. در نظر داشته باشید که هر یک از انواع این فولادها در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای خواص و ویژگی های منحصر به فردی نیز می باشد. با توجه به کاربرد مد نظر خود باید بتوانید نوع مناسب آن را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید.

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و همچنین آهن آلات می باشد. برخی از این محصولات می توان به انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها و … اشاره کرد. تمامی این مقاطع در فروشگاه تخصصی آهن هایپر موجود می باشد که با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید نوع مناسب آن را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  تهیه نمایید. کیفیت بالا، قیمت مناسب، مرغوب بودن محصولات و … از جمله مزایای محصولات این مجموعه به شمار می رود.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط :

تفاوت فولاد st37 با فولاد st52

https://ahanhyper.com//?p=31610

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *