امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع فولاد فنر و خواص آن

فولاد آلیاژ پرکاربردی است که عنصر اصلی آن آهن است. شایان ذکر است که فولاد انواع مختلفی دارد. در این مبحث قصد داریم به معرفی انواع فولاد فنر و خواص آن بپردازیم. از شما همراهان عزیز دعوت می شود برای آشنایی بیشتر با این مطلب تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی فولاد فنر

در ابتدای معرفی انواع فولاد فنر و خواص آن باید ذکر شود فولادهای فنر از فولادهای آلیاژی هستند که از عناصری چون‌ منگنز، مولیبدن، سیلیسیم، کروم و وانادیوم استفاده شده است. این فولادها دارای خاصیت ارتجاعی خوبی نسبت به دیگر فولاد ها هستند. عنصر سیلیسیم در فولاد فنر سبب خاصیت الاستیسیته خوب و وجود عنصر کروم در این فولاد استحکام و مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می دهد. فولاد های فنر به دلیل خاصیت ارتجاعی که دارند؛ در بارگذاری های کنترل شده به طور دایم تغییر شکل نداده و به حالت اولیه خود بر می گردند.

 

انواع فولاد فنر

 

آشنایی با انواع فولاد فنر

با توجه به مبحث انواع فولاد فنر و خواص آن باید ذکر شود فولادهای فنر از نظر ترکیب شیمیایی به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

فولاد فنر پر کربن: این فولاد نسبت به دیگر فولادهای فنر ارزان قیمت بوده و در کاربردهایی که نیاز به حرارت و تحمل بار بالا ندارد مورد استفاده قرار می گیرد.

فولاد فنر آلیاژی: این فولاد در مواقعی که در برابر تنش ها و بارگذاری های زیاد به مقاومت نیاز است کاربرد دارد. ولی در برابر حرارت مقاومت زیادی نداشته و کاربرد چندانی هم ندارد.

فولاد فنر زنگ نزن: این نوع از فولاد در برابر خوردگی مقاوم است و تحمل دمای بالای ۲۸۰ درجه سانتی گراد را نیز دارد. در کاربردهایی که نیاز به مقاومت به خوردگی و تحمل دمای بالا نیاز است از این نوع فولاد استفاده می شود.

انواع فولادهای فنر موجود در بازار

فولاد فنر :ck75 با توجه به مبحث انواع فولاد فنر و خواص آن باید ذکر شود فولاد فنر ck75 یکی از فولادهایی است که برای تولید فنر در سطح کیفیتی بالا و با دقت ابعادی به کار می رود.

فولاد فنر :ck67 این فولاد خاصیت ضدسایشی خوبی داشته و استحکام کششی آن نیز مناسب است. از این فنر در نوارهای فولادی نورد سرد شده استفاده می شود. همچنین برای فنرهایی با دقت ابعادی بالا و سطوح کیفیت بالا استفاده می شود.

فولاد فنر 1.8159: از این فولاد در تولید فنرهای تخت، مارپیچ، میله ای تحت پیچش و چند لایه استفاده می شود.

فولاد فنر 1.7103: این فولاد فنری در فنرهای چند لایه و مارپیچ مورد استفاده قرار می گیرد.

فولاد فنر 1.7701: از این نوع فولاد فنر در صنعت خودرو استفاده می شود‌.‌ در قطعات ماشین آلان و موتورها و همچنین فنرهای چرخشی از این فولاد استفاده می شود.

 

انواع فولادهای فنر موجود در بازار

 

فولاد فنر 1.8161: در ادامه معرفی انواع فولاد فنر باید بدانید که فولاد فنر 1.8161 از انواع فولاد فنر است. این فولاد در برابر سایش مقاوم بوده و در چرخ دنده ها و قطعات نیرو محرکه کاربرد دارد.

فولاد فنر 70:cr2  از کاربردهای این فولاد می توان به استفاده در ساخت ساچمه های یاتاق و بلبرینگ ها اشاره کرد.

فولاد فنر 1.7176: این فولاد در برابر خوردگی و سایش مقاومت بالایی دارد. همچنین خاصیت شکل پذیری خوب یکی از ویژگی های این فولاد است. این فولاد خاصیت الاستیسیته داشته و قابلیت تنش پذیرز بالایی هم دارد.

فولاد فنر 1.7117: در مواردی چون فنرهای اتومبیل، ماردون و… از این فولاد استفاده می شود.

کاربرد انواع فولاد فنر

بهتر است بدانید فولاد فنر کاربرد گسترده ای دارد. که در ادامه به آن می پردازیم:

 با توجه به مبحث انواع فولاد فنر و خواص آن باید ذکر شود این فولاد برای ساخت اشیاء مانند فنر، تیغه اره، آنتن و سیستم تعلیق اتومبیل کاربرد دارد. همچنین برای ساخت تجهیزات فرود هواپیماهای کوچک و فنرهای سیم پیچ خودرو به کار می رود.

این مقاطع فولادی پس از ریختگی سخت شده و سرد می شوند تا استحکام تسلیم آنها بهبود یابد. محصولات فولاد فنر معمولاً به صورت سیم کشیده می شوند. لازم به ذکر است که این محصولات بدون اینکه دچار تغییر شکل شوند، به شکل اصلی خود بر می گردند. فولاد فنر معمولاً به عنوان فولاد فنر آنیل شده یاد می شود.

 

کاربرد انواع فولاد فنر

 

خواص انواع فولاد فنر

همان طور که متوجه شدید؛ انواع فولاد فنر خواص زیادی دارند. خواص این فولاد عبارتند از:

فولاد فنر استحکام تسلیمی بالایی دارد و از انعطاف پذیری خوب و مناسبی نیز برخوردار است. از خاصیت دیگر این فولاد می توان به شکل پذیری آن اشاره کرد. همچنین توانایی عملیات حرارتی بعد از شکل پذیری از دیگر خواص این فولاد است. این فولاد با توجه به خصوصیات فیزیکی که دارد کاربرد عمومی دارد.

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

امروزه استفاده از مقاطع فولادی بسیار گسترش پیدا کرده است و به همین خاطر فروشگاه های بسیاری جهت عرضه این محصولات فعالیت دارند. مخاطبان گرامی می توانید جهت تهیه این محصولات از طریق سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. برخی از پرکاربردترین و پر استفاده ترین این محصولات می توان به انواع میلگرد، نبشی، ورق سیاه، تیرآهن نرمال و ورق گالوانیزه و … اشاره کرد.

شما عزیزان برای انتخاب بهتر می توانید با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و مشاوره های لازم را به صورت کاملاً رایگان دریافت نمایید. تمامی محصولات از کیفیت فوق العاده بالایی برخوردار می باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

آشنایی با فولاد فنری

https://ahanhyper.com//?p=39140

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *