امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع بتن پاشی

بتن پاشی فرآیندی می باشد که بتن یا ملات با فشار و سرعت بالا بر روی سطح پوشیده خواهد شد. یک لایه متحرک خودنگهدار و باربر ایجاد می شود که این نوع بتن خود در انواع مختلف موجود بوده و در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه انوع بتن پاشی را شرح خواهیم داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع بتن با ما همراه باشید.

آشنایی با بتن پاشی

در ابتدای مبحث انواع بتن پاشی لازم است که با بتن پاشی آشنا شوید. در نظر داشته باشید که بتن پاشی به نام بتن شاتکریت نیز شناخته می باشد. در این فرایند مخلوط بتن به صورت اسپری شده به محل مورد نظر پاشیده خواهد شد که هدف از این کار این است که محصول نهایی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و همچنین نفوذپذیری کمی داشته باشد.

از ویژگی های این نوع بتن می توان به شکل پذیری بالای آن اشاره کرد. به طور کلی می‌توان گفت بتن پاشی یا همان بتن شاتکریت یک روش جهت اجرای سازه های بتنی می باشد که در برخی از عملیات اجرایی همچون اجرای پوشش و تونل ها عملیات ترمیمی و اجراء سازه های جدار نازک مشکل و پر هزینه مورد استفاده قرار می گیرد.

در نظر داشته باشید که استفاده از این نوع بتن نیازمند وسایل و تجهیزات خاص بوده و همچنین کارگران که از این نوع بتن استفاده می‌کنند؛ باید تجربه و مهارت بالایی داشته باشند. در نظر داشته باشید که نیازی به قالب بندی در این نوع بتن ندارید. البته محدودیت‌هایی در اندازه سنگدانه ها وجود دارد.

به عبارتی می توان ذکر کرد که اگر حداکثر اندازه سنگدانه ها از یک سانتیمتر کوچکتر باشد؛ گانایت می گویند که نیاز به عملیات بتن پاشی بوده و اگر بزرگتر باشد؛ شاتکریت می گویند.

 

انواع بتن پاشی

 

انواع بتن پاشی

بهتر است بدانید که انواع بتن پاشی را از نظر روش اختلاط می توان به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد که عبارتند از:

  • بتن پاشی خشک
  • بتن پاشی مرطوب یا تر

نحوه اجرای بتن پاشی خشک

یکی از انواع بتن پاشی، بتن پاشی خشک می باشد که در این روش ابتدا مواد یعنی مخلوط مثل سنگ و سیمان به صورت خشک و با درصد بسیار کمی آب توسط کمپرسور مخلوط خواهد شد. قبل از اینکه از نازل خارج شود؛ به مواد آب اضافه می‌کند که در این روش بر خلاف روش مخلوط تر در انتهای مسیر و قبل از اینکه از نازل خارج شود؛ آب اضافه می‌شود. به این خاطر در این روش معمولا از سنگدانه های درشت استفاده نخواهد شد.

بنابراین باید در نظر داشته باشید که این نوع بتن از مقاومت فشاری کمتری برخوردار است. به خاطر اینکه در مرحله آخر آب به مخلوط اضافه می شود؛ امکان دارد به همه دانه ها و مخلوط آب کافی نرسد که در نتیجه باعث می شود عملیات هیدراته شدن به درستی انجام نشود. از این روش تنها برای روکش و همچنین کارهای تعمیراتی که ضخامت آن کمتر از ۱۰ سانتی متر باشد؛ استفاده خواهد شد.

 

اجرای بتن پاشی خشک

 

نحوه اجرای بتن پاشی تر یا مرطوب

یکی دیگر از انواع بتن پاشی، بتن تر یا مرطوب می باشد که در این روش معمولاً به درون پمپ شاتکریت ریخته خواهد شد که پس از انتقال توسط لوله به سطح کار پاشیده می شود. در نظر داشته باشید در مکان‌ها و کاربردهایی که نیاز به مقاومت فشاری بالایی باشد؛ از مخلوط تر استفاده می شود. بهتر است بدانید که در شاتکریت امکان اجرای دیواره بتنی با ضخامت ۵۰ سانتی متر و به ضخامت ۲۰ سانتیمتر در یک مرحله امکان پذیر خواهد بود.

مزایای بتن پاشی تر

همانطور که ذکر شد بتن پاشی تریا مرطوب از جمله بهترین و مناسب ترین انواع بتن پاشی می باشد که از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است. همچنین در نظر داشته باشید که این نوع بتن مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به برخی از آن اشاره می کنیم.

  • دارای آب بندی مناسب
  • امکان تولید گرد و غبار کمتر
  • دارای پرتی کمتر در حین کار
  • دارای چسبندگی بهتر به میلگرد
  • سرعت اجرایی بیشتری نسبت به فرآیند خشک
  • دقت بالا در زمان اختلاط به خاطر مکانیزه شدن
  • دارای قابلیت افزایش ضخامت لوله های بتنی در محیط های خورنده
  • دارای امکانات با شکل منحنی یا غیر منظم و …

کاربرد بتن پاشی

کاربرد بتن پاشی

بهتر است بدانید که انواع بتن پاشی یا شاتکریت به روشی جهت پاشیدن بتن بر روی سطوح می گویند که در آن بتن یا ملات بتنی به شکل فشاری و به دو شکل تر و خشک پاشیده خواهد شد. در کاربردهای فراوانی از این نوع بتن استفاده می شود که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  1. در سازه های بتنی عظیم که نیاز به ترمیم داشته و با تکنولوژی بتن پاشیده قابل تعمیر و بازسازی خواهد بود. همچون تقویت ستون ها و سازه های هنری و پوشش های محافظتی که نیاز به تقویت دارند؛ از این نوع بتن استفاده خواهد شد.
  2. استفاده در دیواره های نگهدارنده مخازن و سازه های بتن عظیمی که با داشتن شکل های هندسی متنوع وجود دارند.
  3. استفاده در عملیات عمرانی همچون معادن و ذخایر زیرزمینی همچون احداث تونل، چاه و …
  4. استفاده در اجرای پروژه های محافظتی در سطوح شیبدار
  5. استفاده در دیوارهای حائل و تونل ها
  6. استفاده در استخر های بتنی برای پرورش ماهی و مصارف عمومی در این زمینه و …

کاربرد بتن پاشی

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع آهن آلات ساختمانی می باشد. همانطور که می دانید بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا در تمامی زمینه‌ها همچون عمران، ساختمان سازی و … بخشی از چرخه بزرگ تولید و پیشرفت می باشد. همانطور که ذکر شد بتن پاشی شاتکریت در حوزه ساخت و ساز جهت افزایش سرعت و کیفیت کار کمک‌های بسیاری کرده است. در نظر داشته باشید که در این نوع بتن از میلگردهای دیگر استفاده می شود. که باید سعی کنید نوع میلگرد باکیفیتی را تهیه کنید.

پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که از طریق فروشگاه آهن هایپر تمامی مقاطع فولادی مورد نیاز خود را تهیه کنید؛ چرا که این مجموعه با توجه به سابقه درخشانی که دارد همواره در تلاش است تا محصولات با کیفیت و مرغوبی را روانه بازار کند. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می‌شود؛ می‌توان به انواع تیرآهن، نبشی، میلگرد ظفر بناب، میلگرد نیشابور،  ورق ابعادی، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق قطعات و … اشاره کرد.

همچنین در نظر داشته باشید که شما مخاطبان عزیز می توانید قیمت روز آهن آلات و … را نیز در وبسایت https://ahanhyper.com مشاهده نمایید و بررسی کنید تا بتوانید از محصولات مناسب و با کیفیتی را تهیه کنید. از سراسر ایران با اطمینان خاطر جهت سفارش این مقاطع فولادی در ابعاد و انواع مختلف اقدام نمایید. در صورت نیاز به مشاوره های بیشتر نیز با کارشناسان فروش در تماس باشید تا بتوانید با توجه به کاربرد مدنظر خود نوع محصول مناسبی را انتخاب و خریداری نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

ضوابط کاشت میلگرد در بتن چیست؟

مشخصات فنی و کاربرد انواع بتن خود ترمیم شده

https://ahanhyper.com//?p=37835

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *