امروز : سه‌شنبه 23 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع بتن در ساختمان سازی

بهتر است بدانید که در ساخت و ساز از انواع بتن استفاده می شود که هر یک از آن دارای کاربرد و ویژگی های منحصر به فرد خود می باشد. در این مقاله از سری مقالات وبسایت آهن هایپر تصمیم داریم به معرفی انواع بتن در ساختمان سازی بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع بتن در ساختمان سازی

بتن مقاومت معمولی

یکی از انواع بتن در ساختمان سازی، بتن مقاومت معمولی می باشد که از مخلوط کردن مواد اولیه پایه یعنی آب و سیمان و سنگدانه به دست می‌آید. مقاومت این نوع بتن معمولاً از ۱۰ تا ۴۰ مگاپاسکال در حال تغییر می باشد. دارای زمان گیرایی اولیه تا ۹۰ دقیقه است که این زمان با توجه به خصوصیات مورد استفاده و شرایط مهم آب و هوای محل ساخت و ساز بستگی دارد.

بتن ساده یا غیر مسلح

بهتر است بدانید که در این نوع بتن از میلگرد برای مسلح کردن بتن استفاده نمی‌شود و سیمان، آب، سنگدانه از جمله مهم‌ترین مواد اولیه آن به شمار می‌رود. دانسیته بتن ساده بین 2200 تا 2500 کیلوگرم بر متر مکعب در حال متعدد تغییر می باشد. فشار مقاومت فشاری بتن بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر می باشد. این نوع از بتن معمولی در ساخت پیاده‌روها و ساختمان ها به ویژه در مکان‌هایی که مقاومت کششی کمتری نیاز دارد؛ استفاده خواهد شد. دوام به دست آمده از این روش قابل قبول تا دوام بالا می باشد.

بتن مسلح

یکی دیگر از انواع بتن در ساختمان سازی بتن مسلح می باشد که این نوع بتن برای مقاومت در برابر نیروهای کششی طراحی شده است. به طور کلی بتن مسلح در کشش ضعیف و در فشار بسیار قوی عمل خواهد کرد. به همین خاطر حضور میلگردهای مسلح کننده باعث تعامل بتن در برابر تنش های کششی می شود.

محصول فولادی که برای مقاوم کردن بتن مورد استفاده قرار می گیرد؛ یکی از انواع میلگرد، میله یا به صورت مش بندی است. از الیاژهای متنوع نیز جهت مسلح کردن می‌توان بهره مند شد. بتن مسلح فیبری بتنی می باشد که از الیاف های مختلفی می توان جهت مسلح کردن استفاده کرد.

 

انواع بتن در ساختمان سازی

 

بتن پیش تنیده

از بتن پیش تنیده در بیشتر پروژه‌های بزرگ بتنی استفاده خواهد شد. یک تکنیک می باشد که به میله ها یا تاندون ها قبل از پیاده سازی بتن و تحمل بار واقعی تنش کششی وارد خواهد شد. در حین مخلوط کردن و جایگذاری و همچنین ریختن بتن پیش تنیده شده با دقت و محکم قرار داده خواهد شد و هر عضو بتنی در هر سلول ها نگه داشته می‌شود.

زمانی که بتن بگیرد و مقاوم شود؛ عضو سازه ها تحت فشار قرار خواهد گرفت. با استفاده از پیش تنیدگی قسمت پایین یا تار پایینی عضو بتواند در برابر بارهای کششی از مقاومت بالایی برخوردار خواهد شد.

بتن پیش ساخته

انواع مختلف المان های سازه ای در کارخانه ساخته می شود و در زمان ساخت به محل مورد نظر انتقال داده خواهد شد. بلوک های بتنی، دیوارهای پیش ساخته و ستون ها برخی از این موارد می باشد. سرعت بالای ساخت و ساز برای استفاده از این نوع بتن از جمله مزایای بسیار ویژه به شمار می رود.

بتن سبک

بتنی که دانسیته آن کمتر از 1920 کیلوگرم بر متر باشد؛ به آن بتن سبک می گویند. استفاده از سنگدانه سبک باعث به دست آوردن بتن مسلح می شود. سنگدانه‌ها مهمترین المان در بتن ها هستند؛ چراکه با دانسیته به صورت مستقیم رابطه دارد. برای پوشش محافظ سازه های فولادی و همچنین ساخت پل‌های دال بلند از این نوع بتن بیشتر استفاده خواهد شد.

از دیگر انواع بتن ساخت و ساز می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بتن هوادهی شده
  • بتن با دانسیته بالا
  • بتن آماده مخلوط
  • بتن پلیمری
  • بتن مقاومت بالا
  • بتن دوام بالا
  • بتن خود تحکیم
  • بتن شاتکریت
  • بتن متخلخل
  • بتن وکیوم شده
  • بتن چاپی
  • بتن آهکی
  • بتن آسفالتی
  • بتن غلتکی
  • بتن زودگیر
  • بتن شیشه ای

 

انواع بتن در ساختمان سازی

 

انواع بتن ساختمانی

حال که انواع بتن در ساختمان سازی را بیان کردیم؛ بهتر است بدانید که هر یک از این بتن ها در موارد خاصی کاربرد دارد و لازم است که با توجه به کاربرد مدنظر خود نوع مناسب آن را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که مهندسین و ناظرین نوع بتن مناسب را با توجه به شرایط جغرافیایی و محل سازه انتخاب خواهند کرد و لازم است که با دقت کافی و آگاهی این کار را انجام دهند.

انواع بتن در ایران

توجه داشته باشید که در ایران نیز از انواع بتن در ساختمان سازی استفاده می شود. اما نکته مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که با توجه به اینکه کشور ایران زلزله خیز می باشد؛ بیشتر از انواع بتن های استفاده می شود که در آن از میلگرد استفاده شده باشد تا مقاومت ساختمان افزایش پیدا کند. در زمان ساخت و ساز می توانید با در نظر گرفتن شرایط روش مناسبی را انتخاب نمایید. تنها در این صورت ایمنی ساختمان افزایش پیدا خواهد کرد.

 

انواع بتن در ساختمان سازی

 

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات آهنی و فولادی جهت ساخت و ساز می باشد. همانطور که ذکر شد در اکثر بتن ها از میلگرد استفاده می شود که لازم است برای این موارد از میلگرد با کیفیت بهره مند شوید. به شما مخاطبین گرامی پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه میلگرد حتما سعی کنید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید و این محصولات را با کیفیت بالا تهیه کرده و در کاربردهای مدنظر خود از آن استفاده کنید.

در صورتی که اطلاعات لازم درباره این محصولات نداشته باشید؛ کافیست از طریق شماره های ذکر شده با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید و مشاوره های لازم را به صورت کاملاً رایگان دریافت نمایید. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد؛ می توان به انواع ورق فولادی، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق ابعادی، نبشی، تیرآهن نرمال، هاش و … اشاره کرد. شما مخاطبین گرامی از سراسر ایران می توانید برای سفارش این مقاطع اقدام نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

همه چیز درباره بتن سبک

افزایش استحکام بتن

انواع بتن آرمه

انواع بتن

https://ahanhyper.com//?p=38580

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *