امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

افزایش مقاومت ساختمان با اعضای خمشی فولادی

مقاومت ساختمان یکی از موارد اصلی است که باید به آن توجه کرد. راه ها و روش هایی برای افزایش این مقاومت وجود دارد که استفاده از اعضای خمشی فولادی یکی از آن ها می باشد. در این مبحث می خواهیم به بررسی افزایش مقاومت ساختمان با اعضای خمشی فولادی بپردازیم. در صورت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با ما همراه باشید.

امروزه ساختمان سازی به طور گسترده ای افزایش یافته است و نسبت به قدیم ساختمان ها از استحکام و مقاومت بیشتری در برابر عواملی چون باد، زلزله و طوفان برخوردارند. مقاوم سازی ساختمان امنیت ساختمان و ساکنان را ارایش داده و احتمال خسارات وارده را کم می کند. برای بالا بردن این مقاومت روش هایی وجود دارد؛ که یکی از این راه ها استفاده از اعضای خمشی یا قاب خمشی است.

قاب خمشی از اعضای تشکیل دهنده سیستم خمشی است که تیرها را به ستون ها متصل می کند. در صورتی که زمان تعبیه این سیستم ها اشتباهی رخ دهد ساختمان دچار خسارت جبران ناپذیری می شود. اکثرا در مناطق زلزله خیز از این سیستم ها استفاده کرده و جلوی خطرات ناشی از آن را می گیرند.

افزایش مقاومت ساختمان با اعضای خمشی فولادی

معرفی اعضای خمشی

در ادامه مبحث افزایش مقاومت ساختمان با اعضای خمشی فولادی باید ذکر شود؛ اعضای خمشی مجموعه ای از اتصالات صلیبی و سخت هستند؛ که سیستم قاب خمشی را به هم متصل می کنند. این اعضا بارهای وارده به ساختمان را کنترل کرده و مانع از تغییر شکل ناگهانی آن می شوند.

سیستم قاب خمشی شامل تیر و ستون است که توسط اعضای خمشی یا اتصالات به هم متصل شده و مقاومت سازه را افزایش می دهند. تیرها از مهم ترین بخش سیستم قاب خمشی هستند که اعضای خمشی آن باید خیلی محکم باشند تا فشارهای وارده را در تمام قسمت ساختمان تقسیم کرده و مقاومت را در برابر بارهای جانبی افزایش دهند.

معرفی اعضای خمشی

انواع سیستم قاب خمشی

بهتر است بدانید سیستم قاب خمشی انواع مختلفی دارد که هر کدام برای کاربردهای گوناگونی استفاده می شوند. این سیستم ها به شرح زیر می باشند:

سیستم قاب خمشی معمولی

اعضای خمشی فولادی این سیستم به صورت ساده بوده و در برابر فشارهایی که به خاطر زلزله وارد می شود تحمل چندانی ندارد‌. برای جاهایی که خطر زلزله در آن ها وجود دارد نباید از این سیستم استفاده کرد؛ چون در آن صورت ساختمان در برابر زلزله و تنش های وارده انعطاف پذیری کمتری دارد. در صورت استفاده از این سیستم در ساختمان سازی دیگر نیازی نیست از مهاربند در ساختمان استفاده شود. اعضای خمشی تیرها در این سیستم از خاصیت کششی کمی برخوردار هستند.

سیستم قاب خمشی متوسط

در این سیستم نسبت به نوع معمولی اعضای آن بیشتر بوده و همچنین مقاومت زیادی در برابر بارهای جانبی ندارد. اعضای خمشی این سیستم تغییر شکل های ارتجاعی زیاد ناشی از زلزله را تحمل نکرده و برای ساختمان های کم ارتفاع و کوچک از این سیستم استفاده می شود.‌

سیستم قاب خمشی ویژه

در ادامه مبحث افزایش مقاومت ساختمان با اعضای خمشی فولادی باید ذکر شود یکی دیگر از انواع سیستم‌ قاب خمشی نوع ویژه آن است. انعطاف پذیری این سیستم بالا بوده و در مناطقی که احتمال وقوع زلزله در آن بیشتر است از آن استفاده می شود‌. مقاومت ساختمان در برابر زلزله با سیستم قاب خمشی ویژه افزایش یافته و به دلیل قدرت دورانی که دارد انعطاف پذیری بالایی در برابر زلزله و طوفان دارد. وقتی ساختمان مجهز به این سیستم‌ در برابر فشار قرار گیرد به جای آنکه شکسته و خرد شود به طور خیلی کم و ناچیز تغییر مکان خواهد داشت.

سیستم قاب خمشی ویژه

مزایای افزایش مقاومت ساختمان با اعضای خمشی فولادی

شایان ذکر است که استفاده از اعضای خمشی مزایایی دارد که شامل موارد زیر است:

مهندسان زمان استفاده از این سیستم می توانند ساختمان را به هر شکلی درآورند. با این سیستم مقاومت ساختمان در برابر زلزله افزایش می یابد. از دیگر مزایای این اعضا می توان به تعمیر به صرفه و اقتصادی آن اشاره کرد. با این سیستم ها می توان در برابر تکان های شدید ساختمان را ارتجاعی و انعطاف پذیر کرد.

محاسبه خمش در تیرها

در ادامه مبحث افزایش مقاومت ساختمان با اعضای خمشی فولادی لازم است بدانید تیرها بخش مهم سیستم قاب خمشی بوده و محاسبه میزان خمش آن از اهمیت زیادی برخوردار است. این محاسبه به دو صورت دستی و نرم افزاری انجام می شود که در زمان انجام آن عوامل زیادی را باید مورد توجه قرار داده و در نظر گرفت.‌

عواملی چون تعداد طبقات، منطقه جغرافیایی، نوع سیستم قاب خمشی، نحوه اتصال تیر به ستون، اندازه و طول تیر و نوع تیره همگی در زمان محاسبه باید در نظر گرفته شوند. میزان این خمش در سیستم قاب خمشی ویژه یا معمولی با هم فرق داشته و طول و شکل تیر بر میزان این خمش موثر است. برای این کار مهندسان فرمول های خاصی را در نظر می گیرند.

محاسبه خمش در تیرها

آشنایی با مجموعه تخصصی آهن هایپر

مجموعه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات و مقاطع فولادی می باشد. میلگرد نیشابور، میلگرد تیکمه تاش، میلگرد ظفربناب از جمله میلگردهای مرغوب موجود در بازار می باشد. برخی دیگر از محصولات فولادی پرکاربرد می توان به سپری، پروفیل، ورق گالوانیزه، ورق فولادی و … اشاره کرد.

شما مخاطبین گرامی برای تهیه و خرید این محصولات به صورت اینترنتی می توانید از طریق فروشگاه تخصصی آهن هایپر https://ahanhyper.com/ اقدام کنید. تمامی محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می شود؛ از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردارند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

از اعضای خمشی چه موقع باید استفاده کرد؟

در ساختمان هایی که در مناطق زلزله خیز هستند از این سیستم استفاده می شود.

انواع سیستم قاب خمشی کدامند؟

سیستم قاب خمشی معمولی، متوسط، ویژه

مزایای استفاده از اعضای خمشی در ساختمان را ذکر کنید؟

مزایای استفاده از اعضای خمشی در ساختمان

مقاومت ساختمان در برابر زلزله، مقرون به صرفه، انعطاف پذیری ساختمان در برابر تکان های شدید

 

https://ahanhyper.com//?p=70854

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *