امروز : دوشنبه 22 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

اشتباهات رایج در ساخت و ساز

همان طور که می دانید امروزه ساخت و ساز بسیار گسترش پیدا کرده است. برای اینکه ساخت و ساز مناسب و ایمنی داشته باشید؛ باید شرایط استاندارد و قوانین خاصی را رعایت نمایید. در نظر داشته باشید که اجرای پروژه های استاندارد و قانونی با توجه به یکسری از اقدامات انجام خواهد شد. در صورتی که رعایت نشوند؛ امکان دارد عواقب جبران ناپذیری همچون فرو ریختن ساختمان در اثر زلزله و آتش سوزی را به همراه داشته باشد.

در این مقاله از سری مقالات وبسایت آهن هایپر تصمیم گرفتیم تا شما مخاطبین گرامی را با اشتباهات رایج در ساخت و ساز آشنا کنیم. اطلاعاتی را در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار می دهیم که عدم رعایت هر یک امکان دارد؛ حوادث جبران ناپذیر را به همراه داشته باشد.

اشتباهات رایج در ساخت و ساز

آشنایی با اشتباهات رایج در ساخت و ساز

دقت در انتخاب پیمانکار و اطلاعات کافی از حجم بتن

از جمله اقدامات بسیار مهم و حیاتی در پروژه های ساخت و ساز، انتخاب پیمانکار مناسب می باشد. با توجه به اطلاعات کافی در مورد ساخت و ساز همچون حجم بتن مورد نیاز برای پروژه به راحتی می تواند پروژه نظارت داشت تا نتیجه بدون عیب و نقص انجام شود. داشتن اطلاعات کافی از حجم بتن مورد نیاز برای ساخت و ساز از جمله اشتباهات رایج در ساخت و ساز می باشد که برخی از پیمانکاران به خاطر مسائل مالی پروژه امکان دارد؛ کوتاهی کنند.

شایان ذکر است اگر حجم بتن از حداقل کمتر باشد؛ باعث خواهد شد تا استحکام سازه کاهش پیدا کند. همچنین اگر حجم بتن از مقدار حداکثر بیشتر شود؛ باعث می شود تا وزن سازه افزایش پیدا کرده و حجم سازه را نیز افزایش خواهد داد. پیمانکار آگاه و مناسب باید اطلاعاتی در مورد بتن ریزی داشته باشد.

برخی از این اطلاعات می توان به تعیین حجم بتن مورد نیاز با توجه به استانداردها، عدم استفاده از بتن مانده به قسمت های ساختمان، کاهش حجم و استفاده از میلگرد اضافه باعث عدم تعادل استحکام و وزن سازه می شود، تعیین حجم بطور دقیق توسط شرکت مهندسی و … اشاره کرد. تمام این سوالات را باید پیمانکاران صورت مسلط بدانند.

رعایت نسبت آب به سیمان در سازه بتن

بهتر است بدانید که نوع سیمان با توجه به مواد اولیه تشکیل دهنده آن ها متفاوت می باشد که برای کاربری های مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سیمان با توجه به ویژگی ها تعیین خواهد شد که در کجا استفاده شود. برخی از انواع سیمان ها در برابر نمک مقاوم بوده که از آن در پالایشگاه ها و مناطق کویری استفاده خواهد شد. برخی دیگر به خاطر سولفاته شدن در آن ها برای بنادر و مناطق نزدیک دریا استفاده خواهد شد.

برای اینکه بتوانید انتخاب نوع سیمان در ساخت و ساز را به درستی انجام دهید؛ باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. از جمله این نکات می توان به شناسایی نوع و گونه سیمان با توجه به کاربرد آن و عدم استفاده از سیمان مورد استفاده در سد سازی برای ساختمان سازی و … اشاره کرد. همچنین در پروژه ها به خاطر مسائل مالی نباید از سیمان بی کیفیت استفاده شود. هماهنگی با شرکت تولید کننده بتن آماده در انتخاب نوع سیمان مناسب با پروژه انجام شود.

 محاسبه اشتباه میزان آب و سیمان

استفاده از حجم محاسبه میلگرد در سازه

از جمله اشتباهات رایج در ساخت و ساز حجم مناسب میلگرد می باشد. استفاده از میلگرد، تعیین نوع میلگرد مناسب برای پروژه و همچنین تعیین مقدار حجم میلگرد مورد استفاده باعث استحکام و مقاومت ساختمان خواهد شد. در صورتی که از میلگرد استفاده نشود؛ برای کاهش بار مالی و میزان سازه بزرگ باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری می شود. در صورتی حجم مناسب میلگرد کاهش پیدا کند؛ باعث وارد شدن صدمه به استحکام سازه خواهد شد.

برای اینکه حجم مناسب میلگرد را محاسبه کنید؛ باید نکات مهمی را توجه داشته باشید. از جمله این نکات تعیین دقیق حجم میلگرد مورد استفاده برای هر بخش سازه خواهد بود. همچنین باید نوع میلگرد را با توجه به قطر و وزن آن به درستی انتخاب نمایید. جلوگیری از کاهش حجم و عدم جایگزین بتن به جای میلگرد و آرماتور از نظر حجم استفاده و همچنین کاهش احتمالی آن و … از دیگر نکات بسیار مهم و الزامی می باشد.

استفاده نامناسب و غیر استاندارد میلگرد

بهتر است بدانید در برخی از پروژه های ساختمانی پیمانکار و صاحب پروژه به درستی و با توجه به استاندارد از میلگرد ها به اندازه کافی استفاده می کنند. از جمله اشتباهات رایج در ساخت و ساز در این حالت اتفاق می‌افتد؛ که استفاده نامناسب، قرار گرفتن میلگرد ها در جای نامناسب باشد. در واقع می توان ذکر کرد بتن ایمنی و قرار گرفتن در یک سازه با توجه به استاندارد مشخص انجام خواهد شد که این استانداردها به صورت غیر قابل تغییر می باشد. عدم رعایت این استانداردهای رابطه مستقیمی با کاهش استحکام سازه خواهد داشت.

میلگرد غیر استاندارد

عدم رعایت نکات بتن ریزی استاندارد

در نظر داشته باشید که انتخاب یک پیمانکار با تجربه و موثر در این مرحله بسیار مورد نیاز می باشد. در صورتی که انجام بتن ریزی به شرایط محیطی و هرگونه کم کاری انجام نشود؛ باعث کاهش استاندارد های سازه و در نتیجه کاهش استقامت سازه خواهد شد. بتن ریزی در این مرحله باید با نظارت مهندس ناظر یا پیمانکار انجام شود. برای جلوگیری از هرگونه مشکل در حین کار باید در تمامی لحظات مهندس ناظر حضور داشته باشد و نکات مهم را مد نظر قرار دهند.

از جمله نکات مهم می‌توان به این موارد اشاره کرد که باید کنترل و اجرای استاندارد بتن ریزی و بررسی آن از لحاظ ارتفاع به درستی انجام شود. همچنین برای اجرای فرآیند انتقال بتن از وسایل و دستگاه های مناسب بهره مند شود. بهتر است بدانید که اجرای بتن ریزی و زمان آن باید با توجه به شرایط آب و هوای منطقه انجام شود. با توجه به اینکه در زمان بتن ریزی حفره های در بدنه بتن ایجاد می‌شود؛ باید از دستگاه‌های مجهز همچون ویبراتور حتماً استفاده شود.

آشنایی با فروشگاه آهن هایپر

همان طور که می دانید ساخت و ساز امروزه بسیار رواج پیدا کرده است و از محصولات فولادی در ساخت بسیار استفاده می شود. کیفیت این محصولات از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است که باید سعی کنید از فروشگاه های معتبر برای تهیه انواع محصولات مورد نیاز اقدام نمایید. پیشنهاد ما به شما عزیزان فروشگاه تخصصی آهن هایپر می باشد. برخی از این محصولات پرکاربرد در ساخت و ساز می توان به میلگرد، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق ابعادی، تیرآهن و … اشاره کرد. شما مخاطبان عزیز می توانید جهت سفارش این محصولات از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

رعایت نسبت آب به سیمان در سازه بتن به چه صورت می باشد؟

استفاده از مقدار مشخص آب باید با توجه به نوع و مقدار سیمان استفاده شده در بتن تعیین شود.

در مناطق کویری و پالایشگاه ها از چه نوع سیمانی استفاده می شود؟

در مناطق کویری و پالایشگاه‌ها از سیمان مقاوم در برابر نمک استفاده می شود.

به چه صورت می توان جهت خرید محصولات مورد نیاز برای ساخت و ساز اقدام کرد؟

نحوه خرید مصالح ساختمانی

از طریق فروشگاه تخصصی آهن هایپر https://ahanhyper.com/ می توانید برای خرید محصولات مورد نیاز برای ساخت و ساز اقدام نمایید.

https://ahanhyper.com//?p=70831

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *