امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

استحکام فولاد چقدر است؟

زمانی که فولاد در کاربردهای خاصی استفاده می‌شود؛ پارامترهای همچون استحکام کششی استحکام تسلیم، چقرمگی، سختی و … باید مورد بررسی قرار بگیرد. هر یک از این پارامترها دارای معانی خاصی بوده و در کاربردهای تخصصی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. استحکام از جمله فاکتورهای بسیار مهم است که بیان کننده مشخصات فولاد می باشد. در این مقاله از وبسایت آهن آلات قصد داریم به بررسی پاسخ، سوال استحکام فولاد چقدر است؟ بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی استحکام فولاد

در ابتدا مبحث استحکام فولاد چقدر است؟ لازم است با استحکام فولاد آشنا شوید. میزان تنشی که هر ماده می تواند بدون اینکه دچار شکستگی شود؛ تحمل کند را استحکام فولاد می گویند. بهتر است بدانید که این توانایی های فولاد مشخص خواهند کرد که حداکثر باری که قبل از شکست و تغییر شکل دائمی به قطعه چقدر است. در نظر داشته باشید زمانی که به یک فولاد نیرو وارد شود؛ امکان دارد در نتیجه نیروی وارد شده دچار تغییر شکل شود. اما استحکام فولاد به توانایی آن برای تحمل نیرو می باشد بدون اینکه دچار شکستگی شود.

 

استحکام فولاد

 

 استحکام فولاد برای تحمل بارهای وارد شده قبل از اینکه به نقطه تغییر شکل برسد. بسیاری از مهندسان از پارامترهای همچون تنش تسلیم نیز برای اینکه بخواهند استحکام فولاد را بیان کنند؛ استفاده خواهند کرد. توجه داشته باشید که استحکام فولاد نتیجه ترکیبات شیمیایی آن و همچنین عملیات حرارتی می باشد که بر روی آن انجام خواهد شد. بهتر است بدانید استحکام فولاد انواع مختلفی دارد که می توان به استحکام ضربه، استحکام فشاری، استحکام تسلیم و استحکام نهایی اشاره کرد. در ادامه انواع استحکام را بیان می کنیم.

استحکام کششی

در ادامه مبحث استحکام فولاد چقدر است؟ باید بدانید که یکی از انواع استحکام فولاد؛ استحکام کششی می باشد. حداکثر مقدار کششی که فولاد قبل از اینکه دچار اسیب شود؛می توان به آن اعمال کرد را استحکام کششی می گویند. بهتر است بدانید استحکام معیاری می باشد که نشان دهنده این است که یک فولاد چقدر مقاومت دارد.

 توجه داشته باشید که سه نوع استحکام کششی داریم می توان به استحکام تسلیم، استحکام کششی نهایی و استحکام شکست اشاره کرد. استحکام تسلیم به نقطه‌ای که فولاد شروع به تغییر شکل پلاستیکی می‌کند می‌گویند. کشش نهایی نیز حداکثر تنش می باشد که فولاد بدون شکستگی در برابر آن مقاومت خواهد کرد. همچنین استحکام مختصات مقاومت فولاد در منحنی تنش-کرنش در نقطه شکست را نشان خواهد داد.

استحکام ضربه

در ادامه مبحث استحکام فولاد چقدر است؟ باید بدانید استحکام ضربه مشخص خواهد کرد که فولاد در برابر ضربه یا نیروهای اعمال شده تا چه میزان می‌تواند آن را تحمل کند. توجه داشته باشید که این نوع استحکام معمولاً بر حسب مقدار حداکثر بار ناشی از ضربه و حتی بار برحسب انرژی بیان خواهد شد. استحکام ضربه نشان دهنده سطح انرژی می باشد که فولاد قبل از تغییر شکل جذب خواهد کرد.

استحکام فشاری

همانطور که از نام این استحکام پیداست؛ حداکثر سطح فشاری می باشد که فولاد به راحتی می‌تواند آن را تحمل کند بدون اینکه دچار تغییر شکل و دفرمه شود.

استحکام تسلیم و استحکام نهایی

بهتر است بدانید که استحکام تسلیمی فولاد قبل از تسلیم شدن و تغییر شکل دائمی می تواند آن را تحمل کند. به گونه ای که می توان گفت استحکام کششی نهایی حداقل مقدار تنشی می باشد که فولاد در حین کشش تحمل خواهد کرد که بالاترین مقاومت فولاد در برابر نیروی اعمال شده می باشد. هر دو استحکام تسلیم و کشش نهایی توانایی فولاد در برابر تغییر شکل را نشان خواهند داد.

 

استحکام فولاد چقدر است؟

 

استحکام فولاد چقدر است؟

در پاسخ به سوال استحکام فولاد چقدر است؟ باید بدانید که استحکام فولاد با توجه به عناصری که در آن وجود دارد از جمله کربن، نیکل، سیلیسیم و … متفاوت می باشد. پس زمانی که این سوال بیان می‌شود؛ باید ابتدا نوع فولاد مشخص شود و اینکه درصد عناصر در آن مشخص شود تا بتوان عدد ثابتی را درج کرد. در درجه اول هرچه میزان کربن بیشتر باشد؛ باعث می شود تا استحکام فولاد نیز بیشتر شود. همچنین اضافه کردن نیکل و سیلیسیم نیز بسیار موثر بوده و استحکام فولاد را تغییر خواهد داد.

 بهتر است بدانید در صنایع مختلف از فولاد با توجه به استحکام آن استفاده خواهد شد. معمولاً میزان کربن در فولاد به سه دسته فولاد کربن کم و فولاد با کربن متوسط و فولاد با کربن بالا تقسیم بندی خواهد شد. هر یک از این موارد دارای استحکام خاصی بوده و همچنین در کاربردهای خاصی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر باید برای استحکام، نوع فولاد را مشخص نمایید.

معرفی فروشگاه آهن هایپر

همانطور که می دانید امروزه ساخت و ساز بسیار گسترش پیدا کرده است و به همین خاطر فروشگاه های بسیاری نیز جهت فروش انواع مقاطع فولادی فعالیت دارند. برای اینکه بتوانید محصولات باکیفیتی تهیه کنید؛ باید سعی کنید تا فروشگاه را ابتدا مورد بررسی قرار داده و از کیفیت و مرغوب بودن محصولات ارائه شده اطمینان داشته باشید. به همین خاطر به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم که جهت سفارش این محصولات از فروشگاه تخصصی آهن هایپر اقدام نمایید. این فروشگاه با توجه به سابقه درخشان و همچنین شناخت نیازهای جامعه محصولات با کیفیتی را ارائه می دهد که دغدغه ای بابت کیفیت و مرغوب بودن محصولات نخواهید داشت.

 

استحکام فولاد چقدره

 

برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد می توان به انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها، انواع ورق ها همچون ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق آجدار و ورق روغنی و … اشاره کرد. تمامی این مقاطع در ابعاد و سایزهای مختلفی موجود است که با اطمینان خاطر با توجه به کاربرد مد نظر خود از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ می توانید سفارش دهید و از آن بهره مند شوید.

بهتر است بدانید شما بازدید کنندگان عزیز از سراسر ایران می توانید به صورت آنلاین و اینترنتی جهت سفارش این محصولات اقدام نمایید و نیازی نیست که مسافت طولانی را طی کرده تا به فروشگاه برسید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

چگالی فولاد چقدر است؟

چرا استحکام سازه های فولادی با گذشت زمان کاهش می یابد؟

https://ahanhyper.com//?p=32067

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *