امروز : دوشنبه 22 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه اجرای تاسیسات برقی ساختمان به صورت اصولی

نحوه اجرای تاسیسات برقی ساختمان به صورت اصولی

نحوه اجرای تاسیسات برقی ساختمان نقش مهمی در استفاده از امکانات و تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی دارد. بنابراین عملیات برقی ساختمان باید به صورت ایمن و اصولی انجام شود تا نیاز ساکنان آن به خوبی برآورده شود. با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله داریم شما را با یکی از مهمترین مباحث ساختمان به عبارتی تاسیسات برقی ساختمان و نحوه اجرای آن آشنا کنیم.

تاسیسات برقی ساختمان چیست؟

به طور کلی تاسیسات برقی ساختمان به مجموعه‌ای از تجهیزات الکتریکی گفته می‌شود که وظیفه تامین برق ساختمان را برعهده دارد. به عبارتی دیگر، تاسیسات برقی ساختمان شامل طراحی و پياده‌سازي سیستم‌های سیم کشی منازل مسکونی، مراکز صنعتی و تجاری می‌شود که در مرحله اول نور و روشنایی ساختمان مورد نظر را تامین می‌کند. همچنین زمینه استفاده از سایر تجهیزات الکتریکی ساختمان اعم از سیستم تهویه مطبوع، تلفن، آنتن مرکزی، سیستم اعلام اطفاء حریق، منبع تغذیه اضطراری، سیستم دوربین مدار بسته، دزدگیر، آسانسور، پارکینگ ریموت‌دار و غیره را فراهم می‌سازد.

بر این اساس طراحی برق ساختمان باید با رعایت اصول ایمنی خاص توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود تا امنیت ساکنان در بالاترین حد تامین شود.

 

تاسیسات برقی ساختمان چیست؟

 

اهمیت اجرای تاسیسات برقی در ساختمان

تأسیسات برقی در فرایند اجرای پروژه‌های عمرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند، چرا که بهره‌برداری از تاسیسات مکانیکی ساختمان در گرو سیستم برق کشی است. در واقع نحوه اجرای تاسیسات برقی ساختمان نقشی مهمی در امکان استفاده از تمام وسایل الکتریکی به منظور تامین آسایش و راحتی ساکنان آن دارد.

از طرفی دیگر تامین نور و روشنایی محیط زندگی یا محل کسب و کار در تاریکی شب، یکی دیگر از دستاوردهای تاسیسات برقی برای ساختمان‌ها است که باید به صورت اصولی اجرا شود. بر این اساس همزمان با آغاز فرایند ساخت و ساز، زیرسازی و بنایی ساختمان، عملیات برق کشی نیز شروع می‌شود تا امکانات پروژه‌ مورد نظر همزمان تکمیل شود.

مراحل و نحوه اجرای تاسیسات برقی ساختمان

اجرای تاسیسات برقی شامل سه مرحله اصلی است که شامل ایجاد شیار روی دیوارها جهت نصب قوطی کلید و پریزها و لوله برق کشی، سیم کشی و کابل کشی، نصب کلید و پریزها و نصب تجهیزات و روشنایی‌ها می‌شود. در ادامه روند اجرای این مراحل را شرح خواهیم داد.

1.       ایجاد شیار روی دیوار، سقف یا کف جهت عبور لوله‌ها و سیم کشی

به منظور ایجاد محلی برای عبور لوله‌های برق و نصب کلید و پریز روشنایی، لازم است که شیارهایی روی دیوار ایجاد شود. البته علاوه بر دیوار، روی بخش‌های از سقف و کف ساختمان نیز باید عمل شیارزنی به منظور عبور لوله خروطی انجام شود. البته محل شیارها قبل از شروع زیرسازی ساختمان و همزمان با طراحی تاسیسات برقی تعیین می‌شود تا کارها همزمان پیش برود.

2.      نصب کلید و پریزها

در این مرحله بعد از لوله‌گذاری و نصب قوطی کلید و پریزها، جعبه تقسیم، محل روشنایی‌ها و غیره با استفاده از گچ و سایر مصالح ساختمانی، سطح شیارها پوشیده می‌شود تا متناسب با سایر اجزای دیوار صاف و یکدست شود. لازم به ذکر است، مرحله کاشی کاری و سرامیک کاری نیز بعد از نصب کلید و پریزها انجام می‌شود تا منافذ احتمالی به خوبی پوشش داده شود.

3.     نصب تجهیزات و روشنایی‌ها

آخرین مرحله از نحوه اجرای تاسیسات برقی ساختمان مربوط به نصب تجهیزات و روشنایی می‌شود. در این مرحله باید فیوزهای تابلو برق طبق نقشه اصلی اجرا شود و سیستم برق برای بررسی و تست تمام کلید پریزها انجام می‌شود تا از ایمنی و سلامت کار اطمینان حاصل شود. به تابلو برق تجهیزات مختلفی اعم از سیم، کابل، کلیدهای قطع و وصل مدار، انواع کنتاکتور و رله‌ها و غیره نصب می‌شود.

 

نحوه اجرای تاسیسات برقی ساختمان

 

مهم‌ترین نکات در نحوه اجرای تاسیسات برقی ساختمان

  • تمام لوازم، تجهیزات مورد استفاده در تاسیسات برقی ساختمان‌ها باید بنابر استانداردهای معتبر اجرا و نصب شوند.
  • بین دیوارها و کاشی و نصب لوله‌های برق باید فاصله استاندارد رعایت شود.
  • تابلوی برق ساختمان باید در فاصله مشخصی و در بهترین موقعیت نصب شود تا دسترسی به آن آسان باشد.
  • هنگام کاشی کاری و گچ‌کاری باید مراقبت باشید که به لوله‌های برق ضربه وارد نشود یا اینکه مصالح ساختمانی و ملات وارد آنها نشود.
  • تعداد خم‌ها باید در یک مسیر مناسب به تعداد استاندارد با زاویه 90 درجه ایجاد شود تا فنر و سیم‌ها به خوبی از آنها رد شوند.
  • بعد از قرارگیری لوله‌های خرطومی درون شیارها باید با سیم مفتولی گالوانیزه بسته شوند.
  • سیم کشی و لوله کشی برق در سقف‌های کاذب باید بعد از کلاف کشی انجام شود.
  • برای محافظت از لوله‌های برق در مقابل ضربات که از کف ساختمان عبور داده شده‌اند، باید از ماهیچه بتنی استفاده شود.
  • پس از نصب کلید و پریزها حتما نسبت به تست آنها بپردازید تا از وصل بودن برق اطمینان حاصل کنید.
  • حتما تمام اتصالات زانویی لوله‌ها را با چسب به هم وصل کنید.
  • برای ایجاد شیار روی دیوارها حتما از شیارزنی برقی استفاده کنید.

اجرای تاسیسات برقی ساختمان

جمع‌بندی

تاسیسات الکتریکی یا برقی یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های هر ساختمانی است که بسته به نوع کاربری ساختمان اعم از مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی اداری، درمانی و آموزشی بسیار متفاوت اجرا می‌شود. بنابراین تاسیسات برقی نقش مهمی در افزایش ایمنی و امنیت ساختمان و ساکنان آن دارد. با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله درباره نحوه اجرای تاسیسات برقی ساختمان به صورت اصولی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم، امیدواریم مباحث گفته شده نظر شما را جلب کند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

https://ahanhyper.com//?p=70313

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *