امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

آهن در صنایع دستی چه نقشی دارد؟

در بین انواع هنرها معمولاً صنایع دستی با توجه به ماهیت فعالیت اتکا به منابع داخلی و همچنین برخورداری از مواد اولیه و نیروی انسانی بومی نقش بسزایی در رشد اقتصادی و همچنین تولید ناخالص داخلی دارد. صنایع دستی با توجه به تفاوت های مختلف و انواع هنرهای دستی و …. در رده های مختلف دسته بندی شده اند.

برخی از آن ها جزء فلزکاری، صنایع دستی فلزی و .. با آن قرار می گیرند که بر روی فلزات و آلیاژها ساخت اشیا و منبت کاری و … از این جمله می باشند. البته بهتر است بدانید برخی از آن ها تلفیقی از فلزات و مواد دیگر می باشند.

 به عنوان مثال ملیله کاری هایی می باشند که از مفتول های طلایی، نقره ای و آلیاژهای مختلف به شکل فنری در می‌آیند و از آن برای تزیین سطح پارچه استفاده می شود. می توان گفت معرق‌کاری نیز نوعی اثر هنری می باشد که تکه های چوب فلز، پارچه، کاشی و … در اشکال مختلف زیبایی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و باعث می‌شود تا محصولات با کیفیت و زیبایی را درست کنند.

آهن در صنایع دستی چه نقشی دارد؟

صنایع فلزی معمولاً از قدیم در اقتصاد هنر کشور تاثیرگذار می‌باشد که این صنایع از جمله فلزکاری، طلا مسروقه و … جایگاه ارزشمندی دارد. بهتر است بدانید شهر اصفهان به عنوان مهد صنایع دستی فلزکاری در ایران به شمار می‌رود. امروزه از فلزات مختلف معمولاً در ساخت صنایع دستی فلزی استفاده می کنند. این صنعت و هنر توسط گردشگران و .. روح تازه‌ای در خصوص گردشگری ایجاد کرده است.

 به طور کلی می‌توان گفت فلزکاری و هنر تزیین و شکل دهی فلزات برای ساخت اشیای تزیینی و کاربردی توانست در بازه‌ای خاص به صورت حجمی و مسطح می باشد. برای ساخت و تزیین آثار تاریخی و صنایع دستی در رشته های مختلف معمولا از فلز استفاده می شود. با توجه به نوع کاربرد شکل ظاهری روش ساخت و … تنوع بسیار بالایی دارد.

 

کاربرد آهن در صنایع دستی

 

انواع هنرهای فلزی

توجه داشته باشید معمولاً هنرهای فلزی در رابطه با فلزات مختلف در تنوع بالایی وجود دارند. این هنرهای فلزی در انواع مختلف قابل تقسیم بندی می باشند که در ادامه ذکر می کنیم.

تقسیم بندی هنر های فلزی از نظر نوع

هنر های فلزی معمولا از نظر ظاهری به چند دسته تقسیم بندی می شوند. مانند: حکاکی، چکش کاری، انواع قلم زنی، ملیله کاری، میناکاری، طلاکوبی روی، فولاد، فیروزه کوبی، مس کوبی، نقره کوبی، قفل سازی، اسلحه سر و گردن زیورآلات و زینت‌آلات فلزی ساخت ضریح و …

تقسیم بندی هنر های فلزی از نظر کاربرد

معمولاً تقسیم بندی هنر های فلزی از نظر کاربرد به سه دسته تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

  1. اشیای فلزی کاربردی مثل ادوات فلزی یراق آلات اسب
  2. ظروف فلزی تزیینی مثل تابلوهای قلم زنی زیورآلات و غیره
  3. ظروف فلزی کاربردی- تزیینی مانند ظروف ملیله قندیل های مشبک و غیره

به عقیده کارشناسان معمولا 7 نوع صنایع دستی ایران در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است. این هفت مورد عبارتند از: فرش های دستباف، ظروف مسی و شیشه ای، سرامیک و سفال معرق و میناکاری، زیورآلات باستانی، قلاب دوزی و سرمه دوزی باستانی. رابطه مستقیمی با صنایع دستی فلزی دارد.

 برخی از صنایع فلزی وجود دارند که در بین مردم به عنوان لوازم آشپزخانه، تزیینات در منزل و محل کار و … از استقبال بالایی برخوردار شده است. از جمله این صنایع دستی می‌توان به چاقو سازی، طلاکوبی و … اشاره کرد. البته در نظر داشته باشید برخی از صنایع فلزی پر کاربرد با جذاب ایرانی در داخل و خارج از کشور کاربرد فراوانی دارند مانند طلا، نقره، مس و فولاد.

 

کاربرد مس در صنایع دستی

 

کاربرد مس در صنایع دستی

توجه داشته باشید مس از جمله اولین فلزهایی می باشد که توسط انسان یافت شد و اولین فلزکاران نیز از کشور ایران می باشند. بهتر است بدانید در این زمینه در قالب اشیا و ظروف مسی در سال و هنر قلمزنی بر روی ظروف مس رونق دارد. امروزه اشیاء مسی برای دکوراسیون و … از جذابیت زیادی برخوردار است.

ظروف مسی فواید بسیاری دارد از جمله اینکه برای سلامتی انسان بسیار موثر می باشد. همچنین از زیبایی و جذابیت بالایی برخوردار است. همچنین ظروف مسی نشکن می باشند. امروزه ظروف مسی در بین خانواده‌های ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و کاربردهای فراوانی دارند. شهرهای کاشان، اصفهان، شیراز، کرمان و زنجان از جمله شهرهایی می باشند که اقدام به ساخت و تولید انواع ظروف مسی کرده‌اند و محصولات باکیفیتی را ارائه می دهند.

یکی از راه های تشخیص ظروف مسی از ظروف تقلبی استفاده از آهنربا می باشد. معمولاً ظروف مس مانند طلا به آهنربا جذب نمی شود و اگر از آهن به جای مس استفاده شده باشد فقط روکش آن مسی باشد به راحتی می توانید تشخیص دهید.

زیورآلات یا نقره نما

توجه داشته باشید زیور آلات های مختلفی از طلا و نقره، فیروزه و … تولید و عرضه می شود. در طرح های مختلف و متنوع مورد استفاده قرار می گیرد. به صورتی که از این زیور لات ها و نحوه طراحی و شکل دهی به فلزات گرانب ها تبدیل به صنایع دستی می شوند. در این زمینه معمولا وسایل با ارزش و پر کاربرد در صنایع دستی می باشد که مثل طلا و مس در طبیعت صورت خالص پیدا خواهد شد.

 اما بهتر است بدانید بیشترین مقدار آن از سنگ معدن قابل استخراج می باشد. در نقره سازی می توان از خمکاری با استفاده از قالب ریخته گری و … استفاده کرد. نقره قدمت دیرینه دارد با توجه به ویژگی های بسیاری که دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و امروزه از آن استقبال بالایی شده است.

 مانند برخورداری از خاصیت ضربه پذیری، چکش‌کاری و اکسید شدن در برابر جریان هوا و .. که باعث شد است از استقبال فراوانی برخوردار شود. البته در نظر داشته باشید محصولات نقره نما معمولاً دارای زیبایی و درخشندگی بسیار عالی می باشند.

 

انواع هنرهای فلزی

 

توجه داشته باشید آهن از جمله فلزات پرکاربرد و پرمصرف در تمامی صنایع از جمله صنایع دستی می باشد. شما می توانید جهت تهیه آن اقدام نمایید. البته در نظر داشته باشید که شما باید در هنگام خرید سعی کنید محصول باکیفیتی را تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید و انواع محصولات فولادی دیگری همچون میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … به وب سایت https://ahanhyper.com/ مراجعه نمایید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره نیز از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

حضور آهن در صنعت ورزش

https://ahanhyper.com//?p=16907

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *