امروز : پنج‌شنبه 18 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آشنایی با فولاد تریپ

فولاد تریپ در واقع یک نوع آلیاژ فولادی است که استحکام بسیار بالایی دارد. این نوع فولاد معمولا در صنایعی مانند خودروسازی مورد استفاده است. واژه تریپ در واقع مخفف Transformation Induced Plasticity است که نشان بر تغییر فاز و همچنین بخش های دیگر در این نوع ماده دارد. در این مقاله می خواهیم برای شما فولاد تریپ را به صورت کامل بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

اثر تریپ به چه معناست؟

آنچه که باید بدانید این است که اثر تریپ در واقع به معنای تشکیل مارتنزیت بر اثر انواع مختلف شکل دهی آن است.  لازم است که در این بین به تمامی اعمالی که شامل تنش در این زمینه می شود و در نهایت منجر به شکل گیری این محصول خواهد شد دقت داشته باشید چرا که در واقع حالت دوم باعث می شود که شکل این نوع از سازه ها به آن صورت که هست درست شود.

می توان اینطور گفت که زمانی که آستنیت در دمایی بالاتر از MS قرار خواهد گرفت تغییر فرم خواهد داد و تبدیل به مارتنزیت خواهد شد. البته می توان اینطور گفت که این تبدیل زمانی اتفاق می افتد که یک میزان تنش یا کرنش بحرانی در این زمینه ایجاد می شود و به محض اینکه این بخش به سیستم بحرانی برسد، این ماده سرشار از کربن های نیمه پایدار می شود و شروع به تغییر شکل می کند.

در نتیجه این امر می توان گفت که فولاد تریپ در واقع توسط یک تغییر شکل در این زمینه به شکل پلاستیک سخت می شود. اثری که در این زمینه ایجاد می شود به این معنی است که تبدیل آستنیت به مارتنزیت به طور موضعی باعث سخت شدن فولاد خواهد شد و اگر این اثر در تمامی فولاد هم ایجاد شود باعث سخت شدن آن می شود. حالا اگر تمامی این اتفاقات و مواردی که گفته شد در فولاد اتفاق بیفتد، در نهایت شما یک فولاد با نرخ بالای کرنش خواهید داشت که باعث می شود که سختی این مصالح تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که میزان رخ دادن این تغییرات در فولادهای تریپ تا حد زیادی به عنصر اصلی در آن ها بستگی دارد. به خصوص اینطور گفته می شود که افزودن سیلیکون در این زمینه باعث افزایش سختی خواهد شد که فولاد در نهایت به یک محلول جامد دار تبدیل می شود.

کاربرد فولاد تریپ

جزئیات تولید فولاد تریپ

آنچه که باید بدانید این است که ابتدا باید تکلیف را با این فولاد تریپ مشخص کنیم. شاید بهترین تعبیری که به زبان فارسی بتوان برای این نوع سازه ها گفت این است که این محصولات باعث تغییر حالت خواهند شد. در این جا منظور از تریپ این است که این مواد باعث بهبود تغییر رفتار در زمینه انواع فولاد خواهند شد. در واقع در اثر تغییر حالت در این زمینه، یک سری نیروهای مکانیکی هم ایجاد خواهد شد که به شما کمک می کند استحکام این سازه را افزایش دهید.

مواد اصلی در ساختار فولاد تریپ شامل پنج دسته از آستنیت است که در فاز اولیه جاسازی شده است. البته جزئیات دیگری هم در آن ها وجود دارد که شامل موادی مانند بینیت و مارتزین خواهد شد که در مقادیر مختلف تولید می شوند. اعمالی که در شرایط ایزوترمال روی این نوع سازه ها ایجاد می شود در واقع باعث می شود که ساختارهای بینیت در فولاد تریپ به اندازه مورد نیاز دسته بندی شود. حضور آستنیت های باقی مانده در ساختارهایی که به ساختار نهایی معروف هستند نیز نیازمند حجم هایی بزرگ می باشند که در نتیجه مقادیر بالایی از کربن و همچنین سیلیسیم توسط آن ها تولید می شود.

عملیات حرارتی که برای فولاد تریپ مورد نیاز است چگونه انجام می شود؟

شما می توانید فولاد تریپ را به آسانی از طریق نورد سرد یا گرم با استحکام های مختلف تولید کنید. اما این نکته چه اهمیت ویژه ای در زمینه تولید این نوع فولادها دارد؟

برای اینکه بتوانید یک فولاد مستحکم و داکتیل تولید کنید در واقع باید فرآیند آنیل را انجام دهید تا فاز مطلوب را در این زمینه داشته باشید. دقت کنید که ساخت فولاد تریپ به همین آسانی هم نخواهد بود و رسیدن به فاز مطلوب در واقع در این زمینه ضروری است. در طی عملیات های حرارتی شما می توانید این محصولات را به دمای مورد نظر برسانید.

آستین در واقع در یک فاز جامد با دمای بالا تولید می شود که فقط در شرایط تعادل در دماهای بالاتر از 727 درجه سیلیسیوس خواهد بود. شما می توانید دو مسیر را برای تولید فولاد تریپ انتخاب کنید و بهترین محصول را داشته باشید. این موضوع هم بسیار مهم است که تمامی تحولاتی که در این نوع فولاد انجام می شود را بررسی کنید. دقت داشته باشید که امروزه می توانید به آسانی فولاد تریپ را به صورت آماده خریداری کنید و آن را مورد استفاده قرار دهید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

لیست فولادهای ایران

https://ahanhyper.com//?p=9880

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *