امروز : پنج‌شنبه 18 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

معرفی صفر تا صد با طبقه بندی آلیاژ ها

آلیاژ چیست ؟

آلیاژ یکی از موادی می باشد که از ترکیب یک و یا دو عنصر در کنار یکدیگر تولید و طراحی می‌ گردد. یکی از موادی که برای تولید آلیاژ باید وجود داشته باشد فلز است. اجزای هر یک از آلیاژ ها را نمی توانید با استفاده از وسیله فیزیکی از یکدیگر جدا کنید.

طبقه ‌بندی آلیاژ ها به گونه ای می باشد که هر یک از آنها را در دسته بندی مشخص شده‌ ای قرار می ‌دهند و خصوصیات شان را بیان می‌ کنند. به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که آلیاژ به معنی ترکیب کردن می باشد. زمان تهیه کردن یک آلیاژ اتم های متنوعی به یکدیگر پیوند می خورند.

در برخی از مواقع ترکیب و پیوند این اتم ها به صورت کامل انجام می ‌شود و در برخی از مواقع تنها برخی از اجزای اتم ها با یکدیگر ترکیب می گردند. شما باید به خوبی بدانید که بیشتر از ۹۰ درصد آلیاژ ها فلز می باشد که با ذوب شدن به یک آلیاژ مشخص شده تبدیل می گردد.

آلیاژ به طور معمول خواص متنوعی از عناصر تشکیل دهنده را در درون خودش دارد. شما اگر به خوبی در مورد طبقه ‌بندی آلیاژ ها اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشید می توانید از آنها استفاده بهینه ای در صنعت نمایید.

سختی و مقاومت آلیاژ در برابر خوردگی بسیار بالا می باشد و همچنین در برابر حرارت هم مقاومت خوبی از خود نشان می‌ دهد. در دسته بندی آلیاژها دو دسته آهنی و غیر آهنی وجود دارد که در ادامه آن ها را به طور کامل معرفی می ‌کنیم.طبقه ‌بندی آلیاژ ها

معرفی طبقه ‌بندی آلیاژ ها

در مورد طبقه ‌بندی آلیاژ ها به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که آنها را به دو دسته تقسیم بندی می کنند. یکی از آنها آهنی و دیگری غیر آهنی می باشد. هر یک از این طبقه بندی ها دارای ویژگی ها ومشخصات خاصی می باشند که عبارت هستند از :

  1. آلیاژهای غیر آهنی :

یکی از مواد اصلی آلیاژها فلز می باشد که به عنوان یک فلز غیر آهنی شناخته می ‌شود. برنج، مفرغ و بسیاری دیگر از آلیاژ ها هستند که از آنها به عنوان آلیاژهای غیرآهنی نام می ‌برند. امروزه بسیاری از وسایل فلزی که شما در صنایع متنوع از آنها استفاده می کنید با استفاده از آلیاژ هایی مانند مفرغ، برنج و مس تولید و طراحی شده اند.

در واقع شما باید به خوبی بدانید که در کمتر مواقعی امکان دارد که از فلزات به شکل خالص استفاده شود. هر یک از فلزات را به صورت ترکیبی با یکدیگر مورد استفاده قرار می ‌دهند و مواد زیادی را با استفاده از فلز خالص تولید نمی کنند.

یکی از مهمترین ویژگی هایی که فلزات دارند این است که با بسیاری از فلزات دیگر ترکیب می شوند. عملیات مذاب فلزات با یکدیگر موجب می گردد که آلیاژ متنوعی تولید شود. هر یک از ترکیبات محلولی و جامدی که از مذاب فلزات به دست می‌ آید آلیاژ شناخته می ‌شود.

آلیاژها به طور معمول یکی از بهترین متریال هایی هستند که مفیدتر از مواد اولیه تشکیل دهنده شان می باشند. همین امر موجب شده است که بسیاری از افراد از آلیاژهای غیر آهنی در صنایع متنوع خود استفاده کنند. برخی از مهمترین آلیاژهای غیر آهنی که در صنعت استفاده گسترده ای دارند که عبارت هستند از :

– طلا و نقره از جمله مهمترین فلزاتی به شمار می ‌روند که در دسته بندی آلیاژهای غیرآهنی شناخته می ‌شوند. افزایش طلا و نقره نه تنها از جلوه آنها نمی کاهد بلکه موجب می ‌شود که آلیاژهای غیر آهنی در برابر سایش نیز مقاوم تر شوند.

طلا و نقره به طور معمول با مس ترکیب می شوند و آلیاژ مناسبی را تشکیل می‌ دهند. عیار طلا نشان دهنده مقدار فلزی می باشد که به آلیاژهای غیرآهنی اضافه شده است.

– ورشو از دیگر فلزاتی می باشد که به عنوان یکی از مهمترین فلزات غیرآهنی شناخته می‌ شود.

–  آلومینیوم یکی دیگر از فلزاتی به شمار می ‌رود که آن را به عنوان فلز سبک در طبقه بندی آلیاژ ها می ‌شناسند. به همین دلیل برای ساخت هواپیماها، فضاپیماها و وسایل نقلیه از این فلز استفاده زیادی می‌ کنند. با ترکیب آلیاژ آلومینیوم با دیگر فلزات باید بدانید که آلیاژهای غیرآهنی تولید می شوند.

آلیاژهای غیر آهنی

  1. آلیاژهای آهنی :

یکی از مهمترین موادی که در آلیاژهای آهنی مورد استفاده قرار می ‌گیرد فلز می باشد. بنابر میزان کربن ترکیب شده درون آلیاژهای آهنی باید به خوبی بدانید که آنها را به دو دسته فولاد و چدن تقسیم بندی می نمایند.

هر یک از انواع فلزات که نام بردیم دارای ویژگی ‌های مشخص شده هستند که ویژگی ‌های آنها عبارت هستند از :

– فولاد به عنوان یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده آلیاژهای آهنی به شمار می ‌رود که در طبقه بندی آلیاژ ها اهمیت بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است.

– چدن از دیگر آلیاژهای به کار برده شده درون آلیاژهای آهنی است که درصد کربن آن بیشتر از دیگر فلزات می باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

سوپر آلیاژها

معرفی صفر تا صد با طبقه بندی آلیاژ ها

آلیاژ (Alloy) و ترکیبات آن

 

https://ahanhyper.com//?p=7881

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *