امروز : جمعه 26 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]
کارخانه مهیار اردبیل

کارخانه مهیار اردبیل

شرکت مهیار اردبیل در سال ۱۳۸۴ در شهرک صنعتی نوده واقع در استان اردبیل تأسیس گردید. ظرفیت تولیدی این مجموعه صنعتی ۳۰۰ هزار تن درسال است و انواع مقاطع فولادی مانند میلگرد ساده، میلگرد آجدار، شمش فولادی،  نبشی، تسمه و… را تولید و به بازار آهن عرضه می‌کند. مدیر عامل فعلی کارخانه مهیار اردبیل جناب آقای تقی بهرامی نوشهر است.

این کارخانه در بدو تأسیس فعالیت‌هایی همچون گالوانیزه نمودن ورق‌های روغنی و سیاه را به انجام رساند و در ادامه تولید لوله‌‌های گالوانیزه، پروفیل‌های صنعتی و مبلی را بر عهده گرفت.

 

کارخانه فولاد مهیار

 

اهداف کارخانه مهیار اردبیل

مجموعه صنعتی مهیار اردبیل نیز همانند سایر کارخانه‌های فولادسازی اهدافی را مد نظر دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • رساندن ظرفیت تولیدی به ۵۰۰ هزار تن در سال
  • احداث خط ذوب و ریخته‌گری
  • توسعه مجموعه مهیار اردبیل

 

محصولات مهیار اردبیل

 نام دیگر میلگردهای A2 ، آج 340 می‌باشد که دارای آج‌های مارپیچ مانند و فنری است. میلگردهای A3  با نام آج 400 شناخته می‌شوند که آج‌های جناغی دارند.

توجه داشته باشید که جوشکاری به صورت معمول روی میلگردهایی با گریدA2 انجام نمی‌شود و این توجه روی میلگردهای گرید A3 پررنگ تراست و به هیچ عنوان نمی‌توان روی این نوع میلگردها جوشکاری انجام داد.

 

محصولات مهیار اردبیل

 

به دلیل شباهت‌هایی که میلگرد A2 و A3  از نظر ظاهری با یکدیگر دارند، تشخیص تفاوت‌های این دو میلگرد بسیار سخت است. مطابق با استانداردهایی که میلگردهای اجدار A2, A3 ساخته می‌شوند، آج‌های متفاوتی دارند.

در داخل کشور تولید کنندگان میلگرد خطوط نوردی قدیمی دارند. از تفاوت‌های این دو میلگرد می‌توان به میزان استحکام آن اشاره کرد. برای تأیین نمودن و سنجش استحکام هر میلگرد باید ازمون‌های مکانیکی روی آن‌ها انجام شود.

 میلگرد نرمال طول کمتر از ۱۲ متر دارد، در مصارف خاص به کار می‌رود، جنس فولادی دارد و به صورت معمول به شکل اج دار و مارپیچ، اج دار جناغی، آج‌دار مرکب تولید می‌شوند.  میلگرد نرمال کاربردهای فراوانی دارد. برای مثال استفاده در بتن ریزی کف سازه‌ها، استفاده به عنوان میلگرد حرارتی، استفاده در صنایع فنر زنی و…

 میلگرد نرمال با سایر میلگردها تفاوت‌هایی دارد.  به دلیل استفاده در مصارف خاص، نام این میلگرد، نرمال نام دارد و در سایر موارد مانند بقیه میلگردها عمل می‌کند.

تمام میلگردها به جز میلگرد A4 آجدار مرکب 500S باید در خمش سرد تا 180 درجه خم شود و در خمش مجدد باید تا 90 درجه خمش را انجام داد. برای میلگرد A4 خمش سرد تنها تا 90 درجه انجام می‌گیرد و در آخر بدنه میلگرد کنترل خواهد شد که ترک خوردگی روی آن به وجود نیامده باشد. پس از انجام آزمایش خمش بهترین میلگرد برای ساختمان‌سازی، میلگردی است که مطابق استاندارد، دچار شکستگی و یا ترک‌خوردگی نشده باشد.لازم به ذکر است میلگردهای ساده مهیار اردبیل به صورت معمول در مصارف صنعتی به کار برده می‌شوند. توجه کنید عملیات خم و بازخم روی میلگردهای این مجموعه صنعتی، بدون محدویت شکل می‌گیرد.

 

محصولات مهیار اردبیل

 

برای تشخیص دادن میلگرد مناسب برای ساختمان‌سازی، مطمئن‌ترین راه ارسال نمونه به آزمایشگاه و آزمایش تنش-کرنش است. زیرا احتمال دارد با بازدید چشمی نتوان به غیراستاندارد بودن میلگرد پی برد. وظیفه مهندسان ناظر این است که بدون استثنا از بار تحویلی نمونه‌برداری کنند.

انتخاب میلگرد بسیار مهم بوده زیرا میلگرد باعث استحکام و استقامت ساختمان می‌گردد. امروزه آیین‌نامه‌ها و استاندارهای مختلفی برای تولید این مقاطع فولادی وجود دارد. شناخت ویژگی‌های میلگردهای فولادی شما را در خرید یک محصول مناسب همیاری خواهد کرد.

شمش‌های فولادی حاصل فرایند ذوب قراضه و آهن اسفنجی می‌باشند که در کوره‌های القائی و ریخته‌گری مداوم تولید می‌شوند. همچنین از این شمش‌های فولادی به عنوان ماده اولیه بسیاری از کارخانه‌های فولادسازی استفاده می‌گردد. همان طور که می‌دانید؛ شمش‌های فولادی در تولید میلگرد، نبشی و ناودانی و سایر قطعات فولادی کاربرد دارند.

یکی از دسته‌بندی‌های شمش‌های فولادی براساس میزان درصد کربن آن است. بنابراین شمش‌های فولادی به دو دسته sp3 و sp5 تقسیم می‌شوند. مطابق با آنچه که توضیح دادیم هر یک از این نوع شمش‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

شمش فولادی 5sp: همان‌طور که می‌دانید برای ساخته و تولید میلگردهای آجدار و ساده به شمش فولادی نیاز است.  این مجموعه شمش‌ها را در ابعاد ۱۲۰*۱۲۰ و ۱۵۰*۱۵۰ میلی متر تولید می‌کند. عملیات نورد که جهت ساخت شمش‌ها به کار می‌رود با توجه به ابعاد و سایز شمش‌ها در ۳ یا ۵ مرحله انجام می‌شود.

این شمش‌ها در حالت تک شاخه، دو شاخه و چهار شاخه ساخته می‌شوند. شمش‌های تک شاخه در سایزهای بین ۱۸ تا ۳۲ تولید و به بازار عرضه می‌گردند. شمش‌های دوشاخه در سایزهای ۱۶،۱۲،۴ تولید می‌شوند و چهار شاخه ابعاد ۸ و ۱۰ متری دارد.

ورق سیاه که محصول خروجی نورد گرم است سطح نسبتا خشنی دارد. ضخامت ماده در نورد گرم از 25 به 6 میلی متر کم می‌شود. تلرانس‌های ابعادی ورق سیاه زیاد دقیق نیست.

ورق‌هایی که با نورد سرد تولید می‌شوند یعنی ورق‌عای روغنی تلرانس‌های کمتری دارند و ضخامت آن‌ها در مقایسه با ورق سیاه کم است.  سایز ورق‌های سیاه تا 200 میکرومتر و فویل آلمینیوم آن به 8 میکرو متر می‌رسد. به صورت معمول فویل آلمینیوم با استفاده از یک قفسه کاهش ضخامت پیدا می‌کند. در اغلب کارخانجات فولادسازی برای ساخت ورق‌هایی با ضخامت بین 1.8 تا 4 میلی متر از 5 قفسه کاری بهره می‌گیرند.

 

مزایا و معایب ورق‌ها

 

مزایا و معایب ورق‌ها

 محصولات نورد سرد از لحاظ ابعاد و اندازه  در مقایسه با نورد گرم از دقت بیشتری برخوردار هستند. لازم به ذکر است اشکال ورق‌های گالوانیزه محدود بوده و به اشکالی همچون مدور، مربع و مسط تغییر پیدا می‌کنند.

قابلیت انعطاف پذیری ورق گرم نسبت به سرد بیشتر است و این امر تا حدی است که می‌توانند ورق‌ها را به اشکال مختلف تبدیل کنند.

 

تفاوت کیفیت ورق سیاه و روغنی

روش‌های تولیدی نورد گرم،  محصولاتی با مرغوبیت و کیفیت بالا تولید می‌کنند. روش‌های تولیدی در فرایند نورد گرم، تکامل یافته  بوده و قیمتی ارزان‌تر از ورق سرد دارند. دستگاه‌هایی که با آن ورق سیاه تولید می‌کنند، بسیار گران است. به همین جهت در استانداردها و شکل‌های مشخصی تهیه می‌شوند و متقاضیان زیادی در سراسر کشور دارند.

 

قیمت محصولات مهیار اردبیل و نوسانات ارزی

با توجه به نوسانات ارزی در سال‌های اخیر، قیمت محصولات فولادی مهیار اردبیل  اعم از شمش‌های فولادی نیز تغییراتی داشته است. عوامل متعددی روی قیمت نهایی شمش فولادی تأثیر می‌گذارد که می‌توان به مواد اولیه مورد نیاز، کیفیت محصول، هزینه ساخت و تجهیزات به کار رفته، شرکت سازنده و.. اشاره کرد.

برای مشاوره و خرید محصولات کارخانه مهیار اردبیل با مشاوران خود در آهن هایپر با شماره 72025-021 تماس بگیرید

محصولات کارخانه

لوگو آهن هایپر

قیمت تیرآهن

لوگو آهن هایپر

قیمت میلگرد

گالری تصاویر