امروز : شنبه 04 می 2024

[smartslider3 slider="2"]
کارخانه فولاد کویر دامغان

کارخانه فولاد کویر دامغان

کارخانه فولاد کویر دامغان یکی از شرکت‌های تولید کننده محصولات فولادی و آهنی است. با ما همراه باشید تا با این شرکت بیشتر آشنا شوید.

درباره کارخانه فولاد کویر دامغان

شرکت فولاد کویر دامغان در سال 89 و به منظور تولید محصولات فولادی و آهن الات با ظرفیت 300 هزار تن در سال و در سه بخش فولاد سازی و احیا و نورد راه اندازی شد. این مجتمع در زمینی به متراژ 120 هکتار در نزدیک دامغان احداث شد.

فولاد کویر دامغان

محصولات کارخانه فولاد کویر دامغان

از جمله مهم‌ترین تولیدات فولاد کویر دامغان شمش فولادی با استاندارد 3 اس پی و 5 اس پی و در سایزهای 130*130 و همچنین 150*150 میلی متر است که به شیوه ریخته گری مداوم در کوره‌های القایی تولید می‌شود. البته این شرکت هم اکنون مشغول به صادرات شمش‌های فولادی خود به کشورهای مجاور خلیج فارس و ترکیه و آذربایجان است.

از دیگر تولیدات جدید این شرکت که به تاز گی راه اندازی شده بخش تولید آهن اسفنجی کم کربن است. که این محصول تولیدی جدید باعث کاهش الایندگی محیط زیست شده و به طور مستقیم از سنگ آهن استفاده می‌کند. که با شروع به کار این بخش حدود 200 نفر مشغول به کار شدند.

کارخانه فولاد کویر دامغان

هم اکنون شرکت فولاد کویر دامغان با فعالیت 300 کارگر موفق به تولید روزانه 150 تن شمش فولادی شده است که این تولید به کارخانه نورد فرستاده می‌شود. از مهم‌ترین قسمت‌های این شرکت واحد ریخته گری است که مجهز به پیشرفته‌ترین وسایل ریخته گری است.  والبته همان طور که گفته شد ایت شرکت اولین تولید کننده آهن اسفنجی با بکارگیری سنگ آهن از سیستم احیای مستقیم به جای گاز بوده است.

محصولات کارخانه فولاد کویر دامغان

شمش فولاد

 در بخش اول راه اندازی این شرکت واحد ذوب و ریخته گری به بهره برداری رسید. این شرکت برای تولید محصولات فولادی خود از دو روش کوره القایی و قوس الکتریکی استفاده می‌کند. البته تولید فولاد هم به روش احیای مستقیم انجام می‌شود.

البته از مهم‌ترین مشکلات این شرکت در منطقه کویری قرار گرفته تامین اب است. برای تولید فولاد در روش احیای مستقیم دو مرحله مهم وجود دارد در مرحله اول مواد معدنی در کوره‌ها به آهن اسفنجی تبدیل می‌شوند و در مرحله دوم این آهن اسفنجی در کوره ذوب می‌شود ودر نهایت شمش به دست می آید.

با استفاده از فروشگاه آهن هایپر به راحتی می توانید از محصولات با کیفیت این کارخانه خرید کنید.

سنگ آهن

از مهم‌ترین مواد معدنی مورد نیاز این شرکت می‌توان به سنگ آهن که باعث احیا شده و به ذوب کمک می‌کند نام برد. که نام این سنگ آهن هماتیت است. که این نوع مناطقی مثل سیرجان و سنندج و بندر عباس موجود است.

دیگر عامل احیا کننده در این شرکت زغال سنگ حرارتی است که در طی عملیات تولید حرارت ایجاد می‌کند. البته برای کمک به این مرحله ذوب از سنگ آهن و دولومیت هم استفاده می‌شود.

شرکت فولاد کویر دامغان از اولین شرکت‌هایی است که از روش اس ال ار ان برای احیا استفاده می‌کند. با به کار گیریاین روش امکان به کار بردن سوخت‌های جامد و انعطاف پذیری و  بی نیازی به مصرف گاز طبیعی و همچنین امکان نصب چند خط تولید وجود دارد.

باید یاداوری کنم که این شرکت از دو کوره القایی در ابتدای کارشروع به فعالیت کرد که ظرفیت هر یک از ان ها حدود 25 تن است واز مواد دست دوم یا همان آهن قراضه استفاده می‌شود. البته این شرکت از ترکیب دو کوره ذوب القایی و قوس الکتریکی هم استفاده می‌کند.

آب مورد نیاز این شرکت حدود یک میلیون متر مکعب است که اساسی‌ترین مشکلات این شرکت است. این شرکت برای جلوگیری اسراف اب یک سیستم چرخشی را به واحد اضافه کرده و از انها اب بازیافت می‌کند.

البته مازاد نیاز خود را از سد دامغان تامین می‌کند. البته جای خوشحالی است که این شرکت در نظردارد در سال 1400 طرح توسعه در واحد ذوب و احیای کارخانه را راه اندازی کند که با ان کار ظرفیت تولید در بخش ذوب به 200 هزار تن و در بخش احیا هم به 200 هزار تن ارتقا پیدا خواهد کرد و همچنین زمینه اشتغال برای 200 نفر دیگر هم محیا خواهد شد.

کارخانه فولاد دامغان

باید دقت کرد ظرفیت قبلی این شرکت در بخش ذوب 3 هزار تن و در بخش احیا 100 هزار تن است. که مواد اولیه موردنیاز خود مانند سنگ آهن و زغال سنگ را از استان سمنان تهیه می‌کنند. از مهم‌ترین مشکلات این شرکت به نقل از مدیر عامل این مجموعه تغییر قوانین در صادرات و عرضه در بورس و بازاریابی و فرو ش محصولات اشاره کرد. فاز دوم شرکت فولاد کویر دامغان در سال 98 به بهره برداری رسید.

با توجه به پروانه این شرکت ظرفیت شمش فولادی حدود 100 هزار تن در سال معرفی شده که این فاز در زمینی به متراژ 100 هکتار احداث شده است. و دارای حدود 503 هزار مترمربع سوله است و پیش بینی می‌شود که حدود 500 نفر مشغول به کار در این شرکت باشند.

 سرمایه مورد نیاز این طرح حدود دو هزار و پانصد میلیار ریال است که توسط سهامداران اصلی و موسسه مالی و اعتباری نور تامین شده است. و این شرکت برای تأمین نیاز آب یک مخزن پنج هزار متر مکعبی بتنی برای ذخیره اب ساخته و برای تامین نیاز گاز یک پست گاز احداث کرده و ساخت یک خط راه آهن با سایت کارخانه و همچنین ساخت انبار دو هزار متری و سوله بیست هزارمتری و ساختمان اداری دو هزار متری احداث کرده اند.

باید اضافه کرد که با افزایش میزان تولید کارخانه به 300 هزار تن مبلغ پنج هزار میلیارد اعتبار هزینه شده است. والبته این شرکت از گازهای گرم خروجی که در طی فرایند تولید آهن اسفنجی ایجاد می‌شود مناسب تولید برق است که دستور کار قرار دارد. شمش فولاد یک قطعه با متریال خالص فولاد که با ریخته گری بدست می آید.

 با وارد شدن این محصول به خط تولید دیگر محصولات تولید می‌شود. به این دلیل به شمش محصول میانی در صنعت فولاد گفته می‌شود. برای تولید شمش ابتدا آهن استخراج شده وبه فولاد خام تبدیل می‌شود و این شمش فولادی در ابعادی است که قابل حمل باشد و این شمش بدست امده ماده اولیه در صنعت فولاد است که در ساخت انواع مقاطع فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شمش فولادی شرکت فولاد دامغان

در مصرف شمش فولاد باید دو نکته را در نظر گرفت ابتدا شکل و اندازه ان است که برای به کار گیری در مرحله بعد باید به ان توجه کرد و نکته دوم نحوه شمش ریزی است که خواص مکانیکی و شیمیای در این مرحله ایجاد می‌شود. شمش که نام علمی ان بیلت است در همه جای جهان تولید و مصرف می‌شود که این نوع شمش به شیوه سی سی ام تولید می‌شود.

 این نوع  از شمش که به طور مستقیم  از قسمت سی سی ام به قسمت نورد می‌رود و بیلت تولید می‌شود. نوع دیگر شمش فابریک است که در سایزهای بزرگ تولید می‌شود و بعد از مرحله نورد با توجه به سایز ان به قسمت مربوطه منتقل می‌شود. نوع دیگر شمش بلوم است که از کنار اسلب‌ها بریده می‌شوند و سایز این نوع شمش بیش از 150 است.  

برای مشاوره و خرید محصولات کارخانه فولاد کویر دامغان با مشاوران خود در آهن هایپر با شماره 72025-021 تماس بگیرید

محصولات کارخانه

لوگو آهن هایپر

قیمت تیرآهن

لوگو آهن هایپر

قیمت میلگرد

گالری تصاویر