امروز : یکشنبه 28 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]
مجتمع فولاد شاهرود

مجتمع فولاد شاهرود

مجتمع فولاد شاهرود در سال 1380 مورد بهره برداری قرار گرفت. در آن زمان اصلی ترین هدف این کارخانه تولید میلگرد مورد نیاز برای صنایع داخل کشور بود. البته با توجه با افزایش توان تولید، امروزه بخشی از محصولات این کارخانه به خارج از کشور نیز صادر می گردد.

مجتمع فولاد شاهرود در 12 کیلومتری جاده شاهرود به سمت دامغان واقع شده است. در حال حاضر انواع ورق های فولادی؛ مصنوعات فلزی و مواردی از این قبیل در کارخانه فوق تولید می گردد. تاجیکستان، پاکستان و افغانستان از جمله کشورهایی می باشند که مشتری برون مرزی محصولات آن هستند.

آشنایی با محصولات مجتمع فولاد شاهرود

آشنایی با محصولات مجتمع فولاد شاهرود:

همانگونه که در بالا نیز توضیح داده شد، میلگرد جز اصلی ترین محصولات و هدف بهره وری اولیه این کارخانه می باشد اما در ادامه با گسترش فعالیت های آن، محصولات دیگری نیز به بازار معرفی گردید که در زیر می توان بخشی از آنها را مشاهده نمود.

  • میلگرد A2

میلگرد A2 از میلگرد های مجتمع فولاد شاهرود، به صورت آجدار و البته پیچ دار می باشند. از لحاظ استحکام دارای مقاومت بالایی هستند و به نسبت ترد هستند. به همین دلیل نیز نمی توان از آن برای عملیات جوشکاری استفاده نمود. بیشترین کاربرد میلگرد A2 این کارخانه برای فعالیت های خاموت زنی در صنایع ساختمان سازی می باشد.

  • میلگرد A3

این نوع از میلگردها نیز به صورت آجدار هستند اما از لحاظ ظاهری دارای شکل هفت و هشت یا جناقی هستند. بیشترین استفاده از میلگرد A3 در ساختمان سازی و مخصوصا عملیات زیرسازی سقف است.

 

مجتمع فولاد شاهرود

 

برای اینکه بتوان این میلگردها را تهیه نمود شش مرحله اساسی زیر باید به صورت پشت سر هم انجام شود:

  • پروسه انبار نمودن شمش:

در این مرحله شمش ها به کمک جرثقیل از انبار بر روی میز شارژ منتقل می شوند. با این کار شارژ کوره ها انجام می شود.

محصولات مجتمع فولاد شاهرود

  • اکسید زدایی شمش

در این مرحله شمش هایی که از کوره خارج شده اند؛ اکسید زدایی می شوند تا پوسته های اکسیدی بر روی آنها قرار نگیرد. در غیر این صورت پروسه نورد با مشکل روبرو می شود.

  • پروسه نورد که به صورت افقی و عمودی انجام می شود

در استندهای مختلف کانتیلور و کارتریجی به صورت افقی و عمودی، پروسه نورد انجام می شود.

  • خنک نمودن محصول تولید شده:

عموما خنک نمودن محصولات به کمک آب انجام می شود. با این کار از لحاظ مکانیکی، محصول ایجاد شده دارای کیفیت بسیار بالاتری می باشد. البته پس از این مرحله تولیدات باید بر روی بسترهای خنک کننده قرار گیرند تا از دمای اولیه زیاد آنها کاسته شود.

  • بسته بندی

پس از اینکه از لحاظ طول و کیفیت، محصولات بررسی شدند، کلاف بندی، گره زنی و بسته بندی آنها انجام می شود.

  • انتقال به انبار یا عرضه به بازار:

در انتها قبل از فروش، می توان میلگردهای تولید شده را به انبار ارسال نمود.

کارخانه مجتمع فولاد شاهرود

بررسی مجتمع فولاد شاهرود:

کارخانه مجتمع فولاد شاهرود در حال حاضر دو نوع میلگرد به صورت میلگرد ساده یا میلگرد آجدار روانه بازار می نماید. این کارخانه می تواند در سال حدود 200 هزار تن میلگرد تولید نماید. البته خط ریخته گری این کارخانه نیز در سال بیش از 100 هزار تن شمش فولاد تولید نموده و به عنوان محصول اولیه سایر کارخانه ها صادر می نماید.

شرکت مجتمع فولاد شاهرود برای فعالیت بهتر نیاز به مواد اولیه و خامی دارد که از سایر شرکت ها همچون فولاد سازان اصفهان، فولاد دامغان، فولاد خراسان و … به آن آورده می شوند.

در حال حاضر در این کارخانه بیش از 200 نفر در حال فعالیت می باشند. البته باید در نظر داشته باشید که این کارخانه نوپا در طول فعالیت خود، توانسته است بارها و بارها فعالیت خود را گسترش دهد. به گونه ای که در سال 96 توانست فاز اول کارخانه ریخته گری خود را بهره برداری نمایید و هم اکنون نیز در حال تاسیس واحد ذوب القایی می باشد.

با توجه به اینکه بخش ها همگی با همت و دانش جوانان ایرانی در حال بهره برداری هستند لذا انتظار می رود که در آینده نزدیک این مورد نیز به مرحله بهره برداری برسد.

بررسی مجتمع فولاد شاهرود

جمع بندی:

برای انجام پروسه تولید، کارخانه مجتمع فولاد شاهرود نیاز به تجهیزات مختلفی دارد که غلتک های راهنما، سیستم آب رسانی، سیستم خنک کننده، تامین برق مورد نیاز، کمپرسور و … تنها بخشی از این موارد می باشند. البته مهمترین عامل در فعالیت کارخانه مذکور تامین گاز مورد نیاز است. زیرا کوره ها در این مجتمع همگی با گاز فعالیت می نمایند.

جالب است که بدانید این کارخانه برای به حداقل رساندن هزینه ها از کارگاه ساخت تجهیزات در محیط کارخانه استفاده می نماید تا هزینه های تولید تجهیزات و قطعات را تا حد زیادی کاهش دهد. از جمله وظایف این کارخانه می توان به رفع عیوب قطعات، ساخت موارد مورد نیاز و کالیبر تراشی غلتک ها اشاره نمود. این کارخانه هم اکنون جز واحد های پویا در صنعت فولاد محسوب می شود.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

محصولات کارخانه

لوگو آهن هایپر

قیمت تیرآهن

لوگو آهن هایپر

قیمت میلگرد

گالری تصاویر