امروز : جمعه 26 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]
کارخانه آهن و فولاد اصفهان

کارخانه آهن و فولاد اصفهان

کارخانه آهن و فولاد اصفهان در سال 1371 به شکل سهامی خاص تأسیس شد و در سال 1372 در زمینه طراحی و ساخت و تولید انواع مصنوعات فلزی و برش‌کاری فلزات و عملیات تجاری و مالی مانند خرید و فروش و صادرات و واردات مربوط به این مورد شروع به کارکرد.

درباره شرکت آهن و فولاد اصفهان

از جمله خدماتی که شرکت آهن و فولاد اصفهان ارائه می‌دهد عبارت است از بازاریابی و فروش به‌طوری‌ که محصولات فولادی را از شرکت‌های فولاد مبارکه و دیگر شرکت‌ها خریدوفروش می‌کند. دیگری حمل‌ونقل ریلی است که با استفاده از راه‌آهن محصولات فولاد مبارکه را به داخل شرکت آهن اصفهان هدایت می‌کند.

برش عرضی یا کویل به شیت از دیگر خدمات این شرکت است. به طوری که کلاف‌های گرم و اسیدشویی شده را از ضخامت 2 الی 16 میلیمتر به ورق‌های تا طول 12 متر تبدیل می‌کند.

 

کارخانه آهن و فولاد اصفهان

 

برش طولی یا نوار بری هم از خدمات این شرکت است که کلاف‌های گرم واسید شویی شده را در ضخامت‌های 2 الی 10 میلیمتر را سبک‌سازی و نوار بری می‌کند. قطعه زنی دیگر خدمت این شرکت است که ورق شیت را به سایزهای کوچک‌تر تبدیل می‌کند و در انتها انبارداری و امانت‌داری تمام محصولات مشتریان را با شیوه‌های استاندارد انجام می‌دهد.

کارخانه آهن و فولاد اصفهان در زمینی به مساحت 22 هکتار راه‌اندازی شده که دارای 13000 متر سالن سرپوشیده و حدود 37000 متر انبار روباز با طرفیت 130000 تن و حدود 1800 متر ساختمان اداری است. از وسایل و تجهیزات این شرکت می‌توان به سه دستگاه جرثقیل دروازه‌ای 32 تنی و جرثقیل‌های سقفی 3 و 5 و 10 و 15 تنی و سه عدد جرثقیل سقفی 25 تنی و یک عدد جرثقیل سقفی 32 تنی است و مجهز به تجهیزات تخلیه و بارگیری و تغییر محور کلاف‌های فولادی است.

این شرکت دارای دو لیفتراک 7 و 32 تنی است و دارای واگن‌های برقی برای انتقال محصولات در بین سال‌ها است. دستگاه اسلیتر یا همان نوار بر که قادر به نواربری ورق‌های گرم و اسیدشویی شده در ضخامت‌های 2 تا 10 میلیمتر و در عرض حداکثر 1700 میلیمتر است و دیگر دستگاه نوار بر که مناسب نواربری ورق های سرد و گالوانیزه و رنگی و اسیدشویی شده با ضخامت 0.3 تا 2 میلیمتر با سرعت 50 متر بر دقیقه و حداکثر عرض آن حدود 1500 میلیمتر است.

دستگاه خط برش عرضی کویل به شیت کلاف‌های گرم و اسیدشویی در ضخامت‌های 2 الی 6 میلیمتر و حداکثر عرض 1600 میلیمتر است. دیگری دستگاه خط برش عرضی ورق‌های سرد گالوانیزه رنگی و قلع اندود با ضخامت 0.15 تا 3 میلیمتر است و همچنین دستگاه خط برش عرضی کلاف‌های گرم در ضخامت 4 الی 10 میلیمتر با تخت کننده 11 غلطک است.

 خط برش عرضی برای تبدیل و برش کلاف‌های گرم فولادی به شیت در ضخامت 2 الی 6 میلیمتر و دستگاه قطعه زن برای تبدیل ورق تخت در عرض 2 متر به قطعه‌های آماده با ضخامت 6 الی 16 میلیمتر است.

واحدهای شرکت آهن و فولاد اصفهان

واحدهای شرکت آهن و فولاد اصفهان

از واحدهای این شرکت می‌توان به واحد انباشت و برداشت مواد خام اشاره کرد. پودر سنگ‌آهن یا همان کنسانتره به‌وسیله خط‌آهن از معادن داخلی مثل گل‌گهر و چادرملو واقع در استان‌های کرمان و یزد به مجتمع منتقل می‌شود و با استفاده از نوار نقاله به بخش انباشت و برداشت منتقل می‌شود.

روش تولید محصولات کارخانه آهن و فولاد اصفهان

ماشین‌های انباشت و برداشت کار انتقال مواد را از نقاله‌ها به دپو و بالعکس انجام می‌دهد. واحد بعدی گندله‌سازی است. پودر اشک در آسیاب‌های گلوله‌ای این واحد به شکل پودر در میاید و بعد از ترکیب با دو درصد اشک در دیسک‌های به شکل گندله‌هایی به قطر 6 تا 18 میلی‌متر در میاید و درجه حرارت حدود 1250 درجه  سانتی‌گراد پخته و سخت می‌شوند.

واحد بعدی آهک سازی است. سنگ‌آهک از معدن حوض ماهی واقع در هفده کیلومتری مجتمع تأمین می‌گردد و در دو کوره پخت دوار افقی با پیش گرم‌کن عمودی در دمای حدود 780 تا 1050 درجه سانتی‌گراد به‌صورت آهک پخته در می‌آید و آهک به‌دست‌آمده در واحدهای فولادسازی و واحدهای بریکت سازی آهن اسفنجی و تصفیه‌خانه‌های آب استفاده می‌شود.

در مرحله بعد پودر سنگ‌آهن به‌صورت گندله پخته شده و وارد کوره احیا از نوع سری 600 میدرکس شده و گاز احیاکننده نیز به داخل کوره دمیده می‌شود و بعد آهک احیا شده به شکل گلوله‌های آهن اسفنجی از کوره‌ها خارج می‌شود.

در مرحله ریخته‌گری کار تبدیل فولاد مذاب به شمش تختال باکیفیت استاندارد با ابعاد موردنیاز مشتریان و تحویل آن به واحد خنک‌سازی و اصلاح شمش می‌باشد. این قسمت دارای پنج ماشین ریخته‌گری دو خطه از نوع قوسی در شعاع 10.5 متر و عمودی قوسی بوده و مشخصات ابعادی محصول تولید شده به این صورت است که عرض تختال تولیدی از 650 میلیمتر تا حداکثر 2000 میلی‌متر و طول تختال در دو مدل تختال بلند و تختال کوتاه و ضخامت آن از 250-220-200 میلیمتر است. در واحد آماده‌سازی تختال کار خنک‌سازی، اصلاح، رفع عیوب، برش طولی و عرضی تختال‌ها انجام می‌شود.

در واحد نورد گرم تختال‌ها بعد از گرم‌شدن تا دمای 1280 درجه سانتی‌گراد در کوره‌های پیش گرم‌کن و پوسته زدایی در نوردهای اولیه و نهایی نورد شده و در آخر ضخامت آن به 16 تا 21 میلیمتر می‌رسد که به شکل کلاف یا همان کویل در می‌آید.

روش تولید محصولات کارخانه آهن و فولاد اصفهان

حدود 75 درصد از کلاف‌ها به قسمت تکمیل نورد گرم منتقل می‌شوند که در این بخش کارها و فعالیت‌هایی نظیر کاهش یافتن وزن کلاف‌ها، بهبود بخشیدن خواص مکانیکی، تسطیق ورق و انجام برش‌های سبک‌وسنگین ورق در طول‌های 1 تا 12 متر انجام می‌شود.

25 درصد باقیمانده این کلاف‌های ورق تولید شده در واحد نورد گرم به نورد سرد منتقل می‌شود تا با انجام مراحل مختلف مثل برطرف‌کردن عیب‌های فیزیکی و روغن‌کاری و تقلیل ضخامت و دادن خواص مکانیکی و متالوژی و پرداخت سطحی قرار می‌گیرد و در قسمت اسیدشویی و نورد تاندم و خط بازپخت خنثی و نورد سخت کردن سطحی و نورد پوسته‌ای و خطوط تصحیح و برش انجام شده و بسته‌بندی می‌شود.

مصرف انرژی الکتریکی این مرکز حدود 1080 مگاوات ساعت برق است که در حدود 300 مگاوات ساعت آن از طریق نیروگاه‌های داخلی مجتمع تأمین می‌شود و بقیه آن از شبکه سراسری به دست میاید و با کمک مرکز توزیع اتوماتیک برق و 28 کیلومتر تونل زیرزمینی به کل مجموعه منتقل می‌شود.

برای مشاوره و خرید محصولات کارخانه آهن و فولاد اصفهان با مشاوران خود در آهن هایپر با شماره 72025-021 تماس بگیرید

 

محصولات کارخانه

لوگو آهن هایپر

قیمت تیرآهن

لوگو آهن هایپر

قیمت میلگرد

گالری تصاویر