امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

۵ کاربرد فولاد در صنعت پزشکی

از فولاد در صنایع مختلف استفاده های زیادی می شود که یکی از این صنایع پزشکی است. در این مبحث قصد داریم به بررسی ۵ کاربرد فولاد در صنعت پزشکی بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

از فلزات برای ساخت بسیاری از وسایل بسیاری استفاده می شود. همچنین کاربرد فولاد در صنعت پزشکی نیز بسیار بالا می باشد. فولادها ویژگی های زیادی دارند که برای استفاده این کاربردها انتخاب مناسبی است. جان انسان اهمیت زیادی دارد که در صورت عدم رعایت برخی شرایط به خطر می افتد. سلامت بیماران و تجهیزاتی که از آن ها برای بیمار استفاده می شود؛ بسیار مهم و قابل توجه است. دستگاه های پزشکی باید مقاوم و با دوام باشند و کیفیت بالایی داشته باشند. همچنین در برابر میکروب ها به خوبی واکنش نشان دهند. با استفاده از فولاد می توان تجهیزات پزشکی را با کیفیت بالایی تولید کرد.

5 کاربرد فولاد در صنعت پزشکی

انواع فولاد در صنعت پزشکی

بهتر است بدانید در صنعت پزشکی از چند فولاد استفاده می شود که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

فولاد ضد زنگ: یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین فولادها برای ساخت وسایل پزشکی فولاد ضد زنگ است. این فولاد در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد. از کاربرد فولاد در صنعت پزشکی می توان به مواردی همچون استفاده برای ساخت برخی از تجهیزات جراحی، تخت بیمارستان و صندلی چرخدار اشاره کرد.

تیتانیوم: این فلز سبک بوده و با محیط زیست سازگار می باشد و به آن آسیبی وارد نمی کند. همچنین مقاومت این فلز در برابر خوردگی بالا است. با توجه به ویژگی های این فلز از آن در ساخت صندلی چرخدار، وسایل جراحی و کاشت استفاده می شود.

مس: نوع دیگر فولاد در صنعت پزشکی مس است. این فلز خاصیت ضد میکروبی دارد و به راحتی تمیز می شود. همچنین مس زنگ زده نمی شود بنابراین میکروب مدت طولانی روی سطوح آن باقی نمی ماند. از این فلز برای ساخت تختهای طبی، کاتتر، سینی، چرخ دستی ابزار، سوزن و سرنگ طبی، پروتز، واکر و ویلچر، ظروف شیمیایی و زباله استفاده می شود.

انواع فولاد در صنعت پزشکی

آشنایی با ۵ کاربرد فولاد در صنعت پزشکی

به طور کلی از فولاد در صنعت پزشکی برای موارد زیر استفاده می شود:

تخت بیمارستان

تخت های بیمارستانی برای انتقال بیماران به مراکز جراحی، اورژانس و… استفاده می شود که تحرک مناسبی را ایجاد می کند تا بیمار اذیت نشود. این تخت ها ویژگی هایی دارند که درد بیمار را تسکین داده و بیمار راحت است. استفاده از فولاد در ساخت این وسیله باعث انعطاف پذیری آن ها می شود. فولادی که در ساخت تخت بیمارستان استفاده می شود از نوع فولاد ضد زنگ بوده و خاصیت ضد باکتری داشته و با محیط زیست سازگاری دارد. این تخت ها خیال بیماران را از نظر نبود عفونت و آلودگی راحت کرده است و می توانند بدون ایجاد مشکلی از آن ها استفاده کنند.

ویلچر

از دیگر کاربرد فولاد در صنعت پزشکی ساخت ویلچر است که یکی از تجهیزات مهم می باشد. بیمارانی که در راه رفتن مشکل دارند برای بهبود وضع زندگی از این وسیله استفاده می کنند.  این صندلی ها بسیاری از نیازهای بیماران را رفع می کند به ویژه کسانی که دارای معلولیت باشند با استفاده از ویلچر می توانند زندگی روزمره خود را طی کنند.

ایمپلنت های ارتوپدی

یکی دیگر از کاربرد فولاد در صنعت پزشکی ایمپلنت های ارتوپدی می باشد. کاشت ارتوپدی وسیله پزشکی است که به عنوان جایگزین شکستگی مفاصل، استخوان ها و غضروف ها استفاده می شود. برخی بیماران احتمال دارد به این وسیله نیاز داشته باشند. فولادهای ضد زنگ به طور گسترده ای در ساخت ایمپلنت ها مورد استفاده قرار می گیرند. این آلیاژ دوام و مقاومت بالایی داشته به طوری که حتی می تواند تا یک دهه دوام داشته باشد. دوام این محصول از نظر اقتصادی برای بیماران مقرون به صرفه است.

ایمپلنت در ارتوپدی

استندهای داخل وریدی

به عنوان یکی دیگر از کاربرد فولاد در صنعت پزشکی می توان به استفاده در ساخت استند داخل وریدی اشاره کرد. برای تولید پایه یا قطب های وریدی از فولاد ضد زنگ استفاده می شود چون برای این کار مناسب است. این وسیله برای نگهداری کیسه ها با مایه و یا دارو در محل مورد استفاده می باشد که در بیمارستان ها و مراکز مراقب یافت می شود. هر پایه چند قلاب در قسمت بالا دارد که کیسه ها از آن آویزان می شود. با این کار مایعات درون کیسه توسط یک لوله به راحتی به داخل رگ بیمار متصل می شود.

ساخت دریچه های قلب مصنوعی

معمولا وقتی دریچه قلب طبیعی دچار آسیب شود؛ از دریچه قلب مصنوعی استفاده می شود. مورد اطمینان ترین دریچه ها آن هایی هستند که از فولاد یا آلیاژهای آن ساخته شده اند. در نتیجه یکی دیگر از کاربرد فولاد در صنعت پزشکی ساخت دریچه های قلب مصنوعی است.

ساخت دریچه های قلب مصنوعی

مزایای استفاده از فولاد در صنعت پزشکی

بهتر است بدانید فولاد در صنعت پزشکی مزایای زیادی دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

فولاد غیر خورنده بوده و قابلیت بازیافت دارد. همچنین در برابر خوردگی و حرارت بالا مقاومت بالایی دارند. از دیگر مزایای استفاده از فولاد در صنعت پزشکی می توان به خاصیت ضد باکتری آن اشاره کرد. با استفاده از فولاد در ساخت وسایل پزشکی می توان خطر عفونت در بیماران را کاهش داد.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی مورد نیاز برای ساخت و ساز می باشد. میلگرد، ورق استبل، ورق فولادی، انواع پروفیل و .. از جمله پرکاربردترین این محصولات به شمار می رود. شما مخاطبین گرامی برای تهیه و خرید این محصولات می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

انواع فولاد مورد استفاده در صنعت پزشکی کدامند؟

مزایای استفاده از فولاد در صنعت پزشکی

فولاد ضد زنگ، مس، تیتانیوم

۵ کاربرد متداول فولاد در صنعت پزشکی کدامند؟

تخت بیمارستان، ویلچر، ایمپلنت ارتوپدی، استند داخل وریدی، ساخت دریچه های قلب مصنوعی

مزایای استفاده از فولاد در صنعت پزشکی را ذکر کنید؟

قابایت بازیافت، مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی، خاصیت ضد باکتری و ضد میکروبی

 

https://ahanhyper.com//?p=70560

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *