امروز : شنبه 16 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

۴ نوع روش تست لوله

بهتر است بدانید لوله یک سیلندر خالی است که برای انتقال سیالات از آن استفاده می شود. در این مبحث قصد داریم به بررسی ۴ نوع روش تست لوله بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

در ابتدای مبحث ۴ نوع روش تست لوله در ابتدا لازم است اطلاعاتی درباره لوله داشته باشید. لوله ها سیلندرهایی هستند که وظیفه انتقال سیالات را برعهده دارند. لوله های فولادی در همه جا استفاده شده و کاربردهای زیادی دارد. برای اینکه مطمئن شوید لوله ها می توانند تحت سطوح مختلف تنش های محیطی عمل کنند؛ باید بر روی لوله آزمایش هایی انجام شود. اکثر لوله ها در معرض ترک خوردگی، فرسودگی، خوردگی و دیگر عیوب تولید قرار دارند به همین دلیل انجام آزمایش های مختلف بر روی آن بسیار مهم است. آزمایش لوله توسط سازنده و یا تامین کننده شما انجام می گیرد تا مطمئن شوید لوله برای استفاده مورد نظر شما مناسب است.

۴ نوع روش تست لوله

آشنایی با ۴ نوع روش تست لوله

برای اطمینان از عملکرد لوله ها در زمان تنش محیطی آزمایش هایی بر روی آن انجام می شود. در زیر به ۴ نوع روش تست لوله می پردازیم:

تست هیدرواستاتیک

بهتر است بدانید یکی از ۴ نوع روش تست لوله، تست هیدرواستاتیک است. این آزمایش مخرب بوده و برای تعیین ارزیابی ریسک لوله برای شکستگی و نشتی در لوله هایی که برای انتقال سیالات در فشار معینی استفاده می شوند انجام می شوند. این آزمایش ها اغلب بعد از بسته شدن خطوط لوله و تعمیرات انجام می شوند تا تایید شود تجهیزات لوله کشی مناسب برای شرایط خاص است. در این آزمایش مواد را با آب و وکیوم هوای موجود پر کرده و کل سیستم را تا ۱.۵ برابر فشار مجاز تحت فشار قرار می دهند.

مطالق با بازرسی واحد باید چند ساعت یا چند دقیقه در این شرایط نگهداری شود. در طول این مدت بر روی لوله بررسی های بصری انجام می شود که ببیند آیا احتمال نشت و ترک وجود دارد یا ندارد. برای انجام این آزمایشات معمولا از مواد افزودنی به سیال استفاده می کنند و یا به وسیله یک ردیاب منبع دقیق نشت را ردیابی می کنند. در حالی که فشاری دو برابر بار فشار توصیه شده به لوله وارد شود آزمایش هیدرواستاتیک استحکام لوله را در شرایط محیطی ثابت می کند.

بازرسی ذرات مغناطیسی

به عنوان یکی دیگر از ۴ نوع روش تست لوله می توان به بازرسی ذرات مغناطیسی اشاره کرد. این آزمایش غیر مخرب بوده و هدف از انجام آن تشخیص وجود هر گونه نقص خطی در نزدیکی یا روی سطح لوله است. در بازرسی ذرات مغناطیسی فقط شناسایی سطح نقص دارد قطعات و یا کل لوله را از بین نمی برد. با این روش می توان مکانهای مستعد شکستن، اتصالاتی که جوش ضعیف دارند، منافذ و ترک خوردگی را شناسایی کرد.

تست ضربه چارپی

ضربه چارپی لوله از آزمایش های مخرب لوله است که اندازه گیری  سفت و سختی لوله ها با آن انجام می شود. در این آزمایش در یک محیط کنترل شده یک آونگ وزن دار را در جایی از ارتفاع که تاب می خورد قرار می دهند. انجام این تست از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و تولید کنندگان می توانند کیفیت و استحکام محصول خود را مشخص کنند‌

تست اولتراسونیک

تست اولتراسونیک یکی دیگر از ۴ نوع روش تست لوله است. این تست ارتعاش فرکانسی است که حد آن از محدوده قابل شنیدن انسان بالاتر بوده و بیش از ۲۰ کیلوهرتز است. این آزمایش برای تعیین ضخامت دیوار لوله و یا ساختار داخلی آن انجام می شود. یک موج صوتی اولتراسونیک از طریق سطح لوله منتقل شده و اجازه می دهد زمانی که با رسانه دیگری مثل هوا مواجه شد در داخل دیواره های آن انعکساس یابد.

در این مرحله امواج صوتی به جایی که سرعت حرکت اندازه گیری می شود منعکس می شوند. همه این فرآیند به وسیله مبدل های الکترونیکی انجام می شود. با این تست می توان شکستگی ها، فرو رفتگی ها و اجزای متحرک جوش را تعیین کرد. این تست قابل اعتماد است چون زمانی که ضخامت دیوار درست شناسایی شود اطلاعات مفیدی درباره خوردگی و دیگر عیوب به بازرس ارائه می دهد.

آشنایی با روش تست لوله

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی می باشد. این محصولات امروزه در ساخت و ساز بیشترین کاربرد را به همراه دارند. میلگرد، تیرآهن، ورق استیل، ورق فولادی، ورق ابعادی و … از جمله محصولات قابل عرضه توسط این مجموعه می باشد. شما مخاطبان گرامی از سراسر ایران می توانید برای سفارش و خرید این محصولات از طریق فروشگاه آهن هایپر https://ahanhyper.com/  اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

به چه علت بر روی لوله ها آزمایش انجام می شود؟

تست ضربه چهارپی

برای اطمینان از اینکه لوله ها می توانند تحت سطوح مختلف تنش های محیطی عمل کنند.

۴ نوع روش تست لوله را ذکر کنید؟

روش تست لوله

تست هیدرواستاتیک، بازرسی ذرات مغناطیسی، تست ضربه چارپی، تست اولتراسونیک

تست ضربه چارپی را به طور خلاصه شرح دهید؟

برای اندازه گیری سفت و سختی لوله ها استفاده شده در یک محیط کنترل شده در ارتفاع یک آونگ وزن دار را قرار می دهند.

https://ahanhyper.com//?p=70545

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *