امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

۴ سوال در مورد خوردگی لوله فولادی که از پرسیدن آن ها اجتناب دارید

در این مبحث قصد داریم به بررسی ۴ سوال در مورد خوردگی لوله فولادی که از پرسیدن آن ها اجتناب دارید بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

خوردگی لوله فولادی

بهتر است بدانید فولاد وقتی با ماده ی دیگری چون هیدروژن، اکسیژن، جریان الکتریکی و یا باکتری واکنش نشان دهد خورده می شود. وقتی فولاد تحت فشار زیادی قرار گیرد؛ دچار ترک خوردگی و زنگ زدگی می شود. این اتفاق باعث آسیب دیدن لوله شده و باید تعمیر و یا تعویض شود. گاهی اوقات خوردگی لوله می تواند هزینه های زیادی به بار آورد بنابراین بهتر است از آن جلوگیری شود. به طور کلی خوردگی لوله  فولادی یک واکنش شیمیایی است که باعث کاهش قدرت فلزات می شود. عواملی چون رطوبت، اکسیدهای گوگرد، آمونیاک و اکسیدهای هیدروژن بر خوردگی لوله اثر گذار هستند. خوردگی و فرسودگی لوله دوام و عملکرد درست لوله را کاهش می دهد.

خوردگی لوله فولادی

در ادامه به بررسی سوالات پرتکرار در مورد خوردگی لوله فولادی می پردازیم:

آیا قطعات قدیمی ما باعث خوردگی لوله می‌شوند؟

بهتر است بدانید وقتی قطعات فرسوده می شوند؛ در معرض شکستگی، خوردگی و خاموش شدن قرار می گیرند. اگر بتوانید قطعات با عملکرد ضعیف را زود شناسایی کنید کار کردن سیستم‌ راحت و آسان می شود. علائمی وجود دارند که باید به آن ها توجه کرد. این علائم به شرح زیر می باشد:

صدا: اگر صدای خراش یا تق تق شنیده می شود یعنی قطعات فرسوده شده و نیاز است آن ها را ارتقا دهید.

خوردگی قابل مشاهده: اگر در قطعات زنگ زدگی و یا تغییر رنگ ایجاد شود؛ نشانه ای از فرسودگی می باشد.

نشت: در اتصالات رطوبت جمع شده و باعث خوردگی و نشت می شود. بهتر است قبل از نشت و ترکیدن لوله نقاط را بررسی کنید.

خوردگی قابل مشاهده فولاد

آیا خوردگی باعث انسداد می شود؟

دومین سوال مطرح شده در این زمینه این است که آیا خوردگی باعث انسداد می شود؟ در جواب سوال باید بگوییم سیستم لوله کشی گالن های مایع را با سرعت بالا از طریق لوله پمپ می کند که هر نگهداری سبب افزایش فشار می شود. زباله هایی که از خوردگی ایجاد می شوند در داخل لوله بر روی هم انباشته شده و باعث مسدود شدن لوله می شوند. انسداد ایجاد شده هر چند کوچک باعث خرابی لوله می شود. برای جلوگیری از این اتفاق حتما به علائم زیر توجه کنید:

از دست دادن انرژی: اگر کمپرسور یا پمپ ها به شدت کار می کنند می تواند نشان دهنده مسدودی در لوله ها باشد.

فشار پایین: اگر سیستم دچار افت ناگهانی فشار شود یعنی لوله مسدود شده است.

افتادگی لوله ها: اگر لوله ها افتاده شوند؛ به راحتی جمع شده و خورده می شوند. افتادکی نشان دهنده پر شدن لوله با وزن اضافی است که حتما باید از نظر انسداد آن را بررسی کرد.

خوردگی و انسداد لوله فولادی

آیا پشتیبانی فروش لوله از خوردگی جلوگیری می کند؟

سومین سوال مطرح شده در این زمینه این است که آیا پشتیبانی فروش لوله از خوردگی جلوگیری می کند؟ در این قسمت راه های جلوگیری از خوردگی لوله فولادی را ذکر می کنیم:

کاهش تماس فلز با فلز: وقتی یک فلز بر روی فلز دیگری خراشیده شود سطوح آن در معرض مواد خورنده قرار می گیرد. همچنین اگر فلزات غیر مشابه با هم جفت شوند باعث خوردگی آن می شود.

کنترل گرما: زمانی که گرما از لوله خارج شود سبب فرسودگی لوله می شود. پشتیبان های لوله از انتقال حرارت و انبساط حرارت جلوگیری می کند.

کنترل حرکت: نیروی زیادی که از لوله عبور می کند؛ می تواند سبب تکان خوردن و پاره شدن شود. هر اصطکاکی لوله را ضعیف کرده و باعث خورده شدن و ایجاد خراش بر روی آن می شود.

جلوگیری از خوردگی لوله فولادی

آیا لوله های من در معرض یک محیط بسیار خورنده هستند؟

آخرین سوال این است که آیا لوله های من در معرض یک‌ محیط بسیار خورنده هستند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت احتمال زیادی برای آسیب دیدن وجود دارد. اگر تهدیدات محیطی را شناسایی کنید؛ می توانید از این اتفاق جلوگیری کنید. در زیر به برخی از اقلیم هایی که به مراقب زیادی نیاز دارند اشاره شده است:

صنایع دریایی: سیستم های لوله کشی که در دریا کار می کنند؛ در معرض آب و هوای شور دریا هستند. این نمک باعث خوردگی لوله فولادی می شود. می توان لوله هایی که در این محیط ها استفاده می شود؛ را گالوانیزه کرد تا در برابر خوردنده ها محافظت شوند.

مشاغل کثیف: اگر خاک کثیف باشد؛ سرعت خوردگی تا ۱۰ برابر بیشتر می شود. برای جلوگیری از این کار باید با آسانسورهای لوله مانند  از کفشک لوله باکتری را جدا کرد.

سیستم های سرد: در برخی صنایع لوله ها در دمای پایین قرار دارند که خطر سایش و خوردگی آن افزایش می یابد. می توان لوله ها را عایق بندی کرد تا از این اتفاق جلوگیری شود.

سیستم های گرم: در صنایعی که از نور خورشید به طور دائم استفاده می شود؛ لوله ها در گرمای شدیدی قرار می گیرند. بهتر است بدانید خورشید باعث فرسودگی فلز می شود. برای جلوگیری از این اتفاق می توان از پشتیبان لوله مثل پدهای پوشیدنی و کفشک لوله استفاده کرد.

خطر وجود لوله در محیط بسیار خورنده

روش های جلوگیری از خوردگی لوله های فولادی

چندین راه برای جلوگیری از خوردگی لوله فولادی و کند کردن روند آن وجود دارد که در زیر به آن اشاره کرده ایم:

کاهش استفاده از اتصالات فولادی: بهتر است بدانید یکی از روش های جلوگیری از خوردگی کاهش اتصالات فولادی است. هر چقدر اتصالات در مسیر لوله کشی کم باشد سرعت خوردگی کاهش پیدا می کند.

استفاده از لایه های حفاظتی: لایه های زیادی هستند که از خوردگی جلوگیری می کنند که از جمله آن می توان به گالوانیزه کردن و رنگ کردن لوله اشاره کرد. با انجان این کار سرعت خوردگی کم‌ می شود‌.

تمیز نگهداشتن لوله ها: وقتی لوله ها مدام در معرض باکتری و میکروب قرار بگیرند به مرور خورده می شوند‌. برای جلوگیری از این اتفاق می توان از مایعات مهار کننده و یا تصفیه شیمیایی آب استفاده کرد.

مراقبت از لوله ها: از قرار ندادن لوله ها در معرض نور آفتاب از خوردگی لوله فولادی جلوگیری کنید. همچنین آب داغ می تواند باعث زنگ زدن و خورده شدن لوله شود. بنابراین لوله را در این شرایط قرار ندهید.

متوقف کردن تماس فلز روی فلز: تمای فلزات در کنار هم به خوبی عمل نمی کنند؛ بنابراین بهتر است از عایق بندی لوله ها استفاده شود تا اگر کنار هم قرار گرفتند آسیبی به آن ها وارد نشود.

راهکارهای جلوگیری از خوردگی لوله

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

امروزه محصولات فولادی در ساخت و ساز بسیار کاربرد دارند. به همین خاطر فروشگاه های بسیاری جهت فروش و عرضه محصولات فولادی فعالیت دارند. پیشنهاد ما به شما مخاطبان عزیز فروشگاه تخصصی آهن هایپر می باشد. این فروشگاه با توجه به سابقه درخشان همواره در تلاش است تا محصولات با کیفیت بالایی را روانه بازار کند. رخی از محصولات پرکاربرد می توان به میلگرد، تیرآهن، ورق گالوانیزه، ورق ابعادی و … اشاره کرد. برای خرید این محصولات از طریق فروشگاه تخصصی آهن هایپر https://ahanhyper.com/  اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

خوردگی لوله فولادی چیست؟

خوردگی یک واکنش شیمیایی است که قدرت فلز را کاهش می دهد.

علائم انسداد در لوله کدامند؟

از دست دادن انرژی، فشار پایین، افتادگی لوله ها

روش های جلوگیری از خوردگی لوله فولادی کدامند؟

کاهش استفاده از اتصالات فولادی، استفاده از لایه حفاظتی، تمیز نگهداشتن لوله، مراقبت از لوله و متوقف کردن تماس فلز روی فلز

 

لوله های فولادی

https://ahanhyper.com//?p=70341

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *