امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

۴ روش مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

اتفاقات زیادی ممکن است باعث تخریب یک ساختمان شوند که یکی از آن ها زلزله است. باید ساختمان را در برابر این بلایای طبیعی ایمن کرد تا آسیب کمی ببیند. در این مبحث قصد داریم به بررسی ۴ روش مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

زلزله یکی از نیروهای زمینی است که امواج آن مخرب بوده و می تواند بسیاری از ساختمان ها را خراب کند. این نیروی مخرب علاوه بر تخریب ساختمان ها ممکن است خطرات جانی نیز به بار آورد که جبران ناپذیر می باشد‌. امروزه با توجه به اهمیت این موضوع در سازه ها به این مورد توجه زیادی شده است و تمامی مهندسین فعال در این حوزه در تلاشند؛ مقاومت سازه ها را افزایش دهند. با این کار می توان تا حدود زیادی خسارات مالی و جانی را کاهش داده و در هزینه ها صرفه جویی کرد.

۴ روش مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

چگونگی تخریب ساختمان با زلزله

وقتی زلزله اتفاق می افتد؛ امواج در جهات مختلف و در تمام سطح زمین ضربه های مختلفی را با فواصل کوتاه وارد می کنند. در صورتی که ساختمان آماده مقابله با نیروهای عمودی ناشی از وزن باشد؛ نمی تواند این نیروی ساطع شده افقی را تحمل کند. این بار کف ها، تیرها، ستون ها و دیوارهایی که کنار هم قرار دارند؛ را به ارتعاش درمی آورد. در حرکت بین پایین و بالای ساختمان تفاوت به وجود آمده و فشار شدیدی بر سازه وارد کرده که در نتیجه آن ساختمان تخریب و فرو می ریزد. در نتیجه می توان گفت مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله در این موارد بسیار کمک کننده است.

آشنایی با ۴ روش مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

بهتر است بدانید مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله به چند روش انجام می شود. هر یک از روش های مختلف آن باید با توجه به محل و موقعیت جغرافیایی انتخاب شود. در زیر به ۴ روش رایج آن اشاره کرده ایم:

مقاوم سازی ساختمان با استفاده از ژاکت بتنی

این روش اجزای ضعیف سازه بتنی چون فونداسیون، تیر، ستون و … را مقاوم سازی می کند. با این روش می توان ظرفیت باربری ساختمان را در برابر نیروهای جانبی و افقی چون زلزله بالا برد.

مقاوم سازی ساختمان با استفاده از دیوار برشی

دیوارهای برشی را با بادبندها محکم می کنند تا در برابر نیروهای افقی وارده به خاطر زلزله مقاومت داشته باشد. این بادبندها که به مهاربند معروف هستند در دو صورت عمودی یا افقی و در اشکال هندسی مختلف استفاده می شوند تا مقاومت سازه را در برابر نیروهای افقی و جانبی افزایش دهند.

مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله با روش frp

از ساده ترین روش های مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله روش frp یا سیستم های پلیمری تقویت شده با الیاف است. این روش نوین بوده و علی رغم وزن کمی که دارد؛ از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. در صنایعی چون خودروسازی، هوا فضا و عمرانی که نیاز به استحکام بالا و وزن کمی دارند؛ از این مورد استفاده می شود. این روش با توجه به اینکه ضعف های روش های قبلی را پوشش می دهد؛ به عنوان رایج ترین این موارد به حساب می آید.

مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله با جداساز لرزه ای

از روش های نوین مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله استفاده از جداساز لرزه ای است. با این کار می توان تاثیر ارتعاشات ناشی از زلزله را بر روی ساختمان کنترل کرد. این روش بدین گونه است که ساختمان بر روی یک سیستم جداساز لرزه ای ساخته شده که نیروی افقی وارده به خاطر زلزله را کاهش می دهد. جداساز انواع مختلفی دارد که با توجه به نیاز می توان از آن استفاده کرد.

مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله با جداساز لرزه ای

عوامل موثر در انتخاب روش مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

با توجه به عوامل زیر باید روش مناسب برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله را انتخاب کرد:

  • زمان مورد نیاز برای مقاوم سازی ساختمان
  • هزینه های مربوطه
  • مدت زمان و میزان اختلال در حین افزایش مقاومت ساختمان
  • نظر کارفرما در مورد انتخاب روش اصولی و منطقی
  • شدت نیروهای جانبی وارده به ساختمان
  • نوع و میزان مواد استفاده شده

فواید مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله با توجه به فوایدی که دارد؛ توصیه می شود. در زیر با مواردی از این فواید اشاره شده است:

اولین و بزرگترین فایده مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله جلوگیری از خطرات جانی و مالی است. همچنین با این کار می توان عمر سازه را افزایش داده و مقاومت آن را در برابر نیروهای وارده افزایش داد. با این کار می توان جلوی خسارات وارده را گرفت که سبب کاهش هزینه ها شده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.

فواید مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

امروزه ساخت و ساز با محصولات و مقاطع فولادی انجام می شود. این محصولات نقش ویژه ای در ایمنی و مقاوم سازی ساختمان دارند. مزیت ویژه محصولات فولادی این است که در برابر زلزله ایمن سازی خواهد کرد. به گونه ای که امروزه ساخت و ساز بدون این محصولات فولادی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. تیرآهن 12، تیرآهن 14، تیرآهن 16، تیرآهن 18، تیرآهن 20، تیرآهن 22، تیرآهن 24، تیرآهن 27 و تیرآهن 30 از جمله پرکاربردترین سایزهای تیرآهن در ساختمان سازی می باشند.

هر یک از این سایز ها در مکان ها و قسمت های خاصی از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. برای سفارش و خرید این محصولات کافیست به وبسایت https://ahanhyper.com/  مراجعه کرده و به صورت اینترنتی سفارش خود را ثبت کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

۴ روش مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله کدامند؟

استفاده از ژاکت بتنی، دیوار برشی، frp، جداساز لرزه ای

ساده ترین روش مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله کدام است؟

روش frp یا سیستم های تقویت شده با الیاف

عوامل موثر در انتخاب روش مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله را بیان کنید؟

عوامل موثر در انتخاب روش مقاوم سازی ساختمان

زمان لازم برای مقاوم سازی، هزینه های مربوطه، مدت زمان و میزان اختلال حین افزایش مقاومت، نوع و میزان مواد، شدت نیروهای جانبی وارده

 

 

https://ahanhyper.com//?p=70335

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *