امروز : شنبه 13 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

 گابیون بندی چیست؟

از گابیون برای عدم ریزش دیوارهای خاکی استفاده می‌کنند. این محصول کاربردهای تزئینی زیادی دارد و در بررسی شکل ظاهری آن این گونه می‌توان بیان داشت که شباهت زیادی به توری و قفس مرغ‌ها دارد با این تفاوت که درون آن‌ها با قطعات و قلوه سنگ پر می‌شود و به عنوان دیوار یا نرده و حصار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گابیون بندی چیست؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید که اولین استفاده از این محصول در صنایع نظامی بوده است. بدین منظور که درون آن‌ها را از گل و سنگ پر و به عنوان یک حفاظ از آن بهره می‌بردند. مشابه همین محصول در مصر باستان نیز به چشم می‌خورد. مردمان قدیم از این قفس‌ها جهت حفاظت از رودخانه‌ها و جلوگیری از طغیان رودها بهره می‌بردند.

در زمان‌های دور از تور سنگ به عنوان سبدی استوانه‌ای بهره میگرفتند که درون ان را از خاک پر می‌کردند و به علت کاربرد جان پناه بودن آن به سله اندازی نیز شناخته می‌شده است.  در نهایت  این گونه می‌توان برداشت کرد که گابیون بندی و استفاده از آن‌ها در بخش‌های مختلف، مربوط به سال‌ها پیش است و پیشینه طولانی دارد.

گابیون نام‌های دیگری نیز دارد. برای مثال سله اندازی و تور سنگ از مشهورترین آن‌ها می‌باشند که خیلی‌ها از این نام‌ها برای معرفی استفاده می‌کنند. سله اندازی نامی قدیمی است که در گذشته جهت جلوگیری از طغیان رودها از به کار می‌رفته است.

 

گابیون بندی

 

آموزش و یادگیری گابیون بندی

در ادامه مبحث گابیون بندی چیست؟ شما را به فراگیری نحوه انجام این عملیات  فرا می‌خوانیم.  آموزش گابیون بندی شامل مراحلی است که باید آن‌ها را به خاطر بسپارید.

  • شما می‌توانید جهت بستن گابیون از مفتول‌های روکش دار pvc بهره ببرید. در بسیاری از موارد برای بستن گابیون‌ها از مفتول‌های گالوانیزه و پلاستیکی استفاده می‌گردد. گابیون‌های پلاستیکی نسبت به فلزی ارزان‌تر بوده و استفاده از آن‌ها مقرون به صرفه می‌باشد.
  • مرحله بعد از بستن گابیون‌ها، نوبت به اندازه گیری محیط می‌رسد. در این مرحله گابیون‌ها به گونه‌ای باید جاسازی شوند که با محیط اطراف متناسب باشند.
  • در مرحله سوم باید توری‌ها و پایه‌های فلزی تهیه شوند و درون آن‌ها از پوکه‌های ساختمانی و سنگ‌ها پر گردد.

موارد مصرف گابیون

مهارسنگ‌های متمرکز، سدسازی، حصارکشی، پوشش کف آبراهه‌ها، مهار دیواره‌های سنگی و فنس کشی از جمله موارد مصرف گابیون می‌باشد.

جنس گابیون

جنس گابیون از مفتول گالوانیزه است. البته منظور از جنس گابیون، بخش توری آن می‌باشد. انعطاف پذیری بالایی دارد و به شکل‌های مختلفی درمی‌آید.  قطر این مفتول‌ها بین 2.5 تا 4 میلی متر می‌باشد که در اندازه‌های گوناکونی تهیه می‌شوند.

چشمه‌های گابیون شش ضلعی بوده و ابعاد مختلفی دارد. از ویژگی‌های اصلی گابیون می‌توان به ضد زنگ و محکم بودن آن اشاره کرد. اشکال مکعبی و استوانه‌ای از جمله شکل‌های مختلف گابیون‌ها می‌باشد.

مشخصات فنی گابیون

نوع مفتولی که در ساخت این گابیون مورد استفاده قرار می‌گیرد، از گالوانیزه گرم است و عرض رول‌های این محصول بین 1 تا 3 متر محاصبه می‌گردد. چشمه گابیون که مخصوص کف آبراهه‌ها است5*6 مترز است. تورهای گابیون شش ضلعی 8*8,8*10,10*12 می‌باشند. تورهای گابیون در دو دسته فلزی و روکش دار به بازار عرضه می‌گردند. البته به یاد داشته باشید که در استفاده‌های گوناگون نوع روکش دار گابیون زیاد مورد توجه نیست.

مزایای گابیون

مقرون و به صرفه بودن، مقاومت بالا در برابر رطوبت، گابیون به حفاظت فیزیکی نیازی ندارد، فراوانی، عدم نیاز به مهارت ویژه جهت راه اندازی و نصب،  کاربری بالا در دنیا، همچنین شامل نقش‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای نیز می‌‌باشد. همان طور که مطالعه کردید؛ در پاسخ به پرسش گابیون بندی چیست؟  پاسخ‌های زیاد اما با یک مفهوم مشابه می‌توان بیان داشت.

در ساختمان سازی، برخی از سازه‌ها مطابق با گابیون طراحی گشته‌اند. همچنین برای تزئین نمای بیرونی ساختمان‌ها نیز استفاده می‌گردد. از لحاظ اقتصادی استفاده از این محصول بسیار صرفه اقتصادی دارد و معماران یه خوبی به این موضوع واقف اند. از خصوصیات رفتاری این محصول به انعطاف پذیری زیاد با وجود استحکام بالا می‌توان اشاره کرد.

نکات مهم در گابیون بندی

  • قبل از راه‌اندازی گابیون‌ها باید از صافی و هموار بودن سطحی که می‌خواهید آن‌ها را تعبیه کنید، اطمینان حاصل فرمایید. در صورت رعایت نکردن این نکته فشاری که آب یا هر محرک دیگر به گابیون وارد می‌کند یکسان نمی‌باشد و موجب تخریب می‌کردد.
  • اگر از گابیون بندی در جهت جلوگیری از طغیان رودخانه‌ها بهره می‌برید، به یاد داشته باشید که سنگ‌هایی که درون تورهای فلزی جاسازی می‌گردند باید استحکام بالایی داشته باشند، در غیر این صورت فروپاشی گابیون‌ها را به همراه خواهد داشت.
  • به خاک و زمینی که گابیون را در آن‌ جا مستقر می‌نمایید توجه داشته باشید که محل رویش گیاهان یا گل و لای نباشد. در مواردی که این موضوع را فراموش کنید، فرونشست را پس از مدت زمانی به چشم خواهید دید.
  • اگر می‌خواهید از فرونشست احتمالی جلوگیری کنید باید سطح کف گابیون را بکوبانید و از عوامل طبیعی این چنینی جلوگیری فرمایید.

قیمت گابیون بندی

گابیون‌ها و جنس توری آن‌ها علاوه بر شرکت سازنده به موارد دیگری مانند نوع روکش و مقاومتی که از خود در برابر محرک‌ها نشان می‌دهد بستگی دارد.

به صورت کلی ‌گابیون پلاستیکی نسبت به فلزی از قیمت پایین تری برخوردار است.  نمی‌توان گفت کاربردهای گابیون‌های فلزی و پلاستیکی یکسان است. از گابیون‌های پلاستیکی جهت آرماتوربندی و هموار ساختن خاک‌های سست نیز استفاده می‌گردد.

 

قیمت گابیون بندی

 

جمع بندی: به صورت کلی به جعبه‌های فلزی که در جهت مصارف گوناگون استفاده می‌شود گابیون می‌گویند که درون آن با سنگیریزه و شن و و ماسه پر می‌شود. مقاوم سازی بناهای سست و آسیب دیده، راه سازی و مهار سنگ، ساخت حفاظ و فنس از مهم‌ترین کاربردهای این محصول به حساب می‌آید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

بزرگترین سازه های فلزی ساخت دست بشر

بازسازی خانه ویلایی قدیمی

https://ahanhyper.com//?p=17584

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *