امروز : دوشنبه 15 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

کارخانه های فولادی منتخب

کارخانه های تولید کنند آهن و فولاد جایگاهی مهم در تامین وسایل رفاه زندگی بشر دارند تا جایی که میتوان به راحتی این بخش از صنعت را نقطه سرآغاز توسعه یافتگی سایر صنایع و اقتصاد یک کشور دانست. صنعتی که در حین اشتغال زایی در مراحل استخراج سنگ آهن از معادن تا تولید فولاد، امکان سازندگی در صنایع حمل و نقل، تولید انواع مقاطع فولادی برای کاربرد در صنعت ساختمان ، نفت و پتروشیمی …. را نیز فراهم می آورد.

بنابر اهمیت و جایگاه مهم این صنعت در اقتصاد کشور، در این مقاله به شرحی مختصر از کارخانه های تولید فولاد منتخب استان های کشور خواهیم پرداخت.

کارخانه های فولادی استان اصفهان

استان اصفهان با داشتن مرکزیت جغرافیایی در کشور و همسایگی در جوار استان های دارای پتاسیل شکوفایی اقتصادی ، تبدیل به قطب صنعت تولید آهن و فولاد کشور گشته که در سال های اخیر بار زیادی از تولید کشور را به دوش داشته است. از کارخانه های مهم و فعال این استان می توان به این موارد اشاره کرد :

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

کارخانه ای بزرگ و متشکل از هفت مجتمع تولیدی که با تولید ورق های فولادی برای کاربرد در صنایع خودرو سازی، قطعه سازی، تولید لوازم خانگی و لوله پروفیل بیش از 50 درصد از فولاد کشور را تامین می کند.

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان با تولید انواع مقاطع فولاد ساختمانی و صنعتی، به عنوان مادر صنعت فولاد کشور شناخته می شود.

کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه امیر کبیر کاشان

کارخانه امیر کبیر کاشان با تولید سالانه 130 هزار تن ورق گالوانیزه گرم، و موقعیت مناسب قرارگیری در مسیر جاده ترانزیتی کشور، از مهم ترین کارخانه های صنعت آهن و فولاد کشور به شمار می آید.

کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه فولاد کویر کاشان

کارخانه کویر کاشان، انواع میلگردهای ساده و میلگرد آجدار، کلاف و …. را تولید کرده که کیفیت تولیدات این کارخانه، پس از میلگردهای کارخانه ذوب آهن در رده دوم با کیفیت ترین میلگردهای فولادی کشور قرار گرفته است.

کارخانه فولاد سبا

که با وجود اینکه از زیر مجموعه های کارخانه فولاد مبارکه می باشد، سالانه  بیش از 700 هزار تن انواع ورق سیاه و ضد زنگ دارای قابلیت جوشکاری و کشش مقاومتی بالا تولید و روانه بازار صنایع کشور می نماید.

کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه های فولادی مشهد

استان قدس رضوی که با داشتن مرزهای طولانی با کشور افغانستان و ترکمنستان و دارا بودن جاده های ترانزیتی مهم ، معادن بزرگ و فراوان سنگ آهن، ذغال سنگ و … و همچنین زیر ساخت هایی مهم همچون شهرک های صنعتی متعدد یکی از برترین مراکز کارخانه های تولید آهن و فولاد کشور است. از جمله کارخانه های مهم فولاد این استان میتوان کارخانه هایی که در ذیل به آنها اشاره شده را نام برد :

کارخانه نیک صدرا توس مشهد

محصول اصلی این کارخانه با پتانسیل تولید بالغ بر 250 هزار تن در سال، میلگرد در سایزهای 12  تا 32 و استاندارد A3 است.

کارخانه فولاد خراسان

که با نام کارخانه فولاد نیشابور نیزشناخته می شود. محصولاتی همچون انواع میلگرد ساده و آجدار، شمش فولادی، آهن اسفنجی، نبشی و ناودانی و … تولید می کند .

کارخانه فولاد شکفته مشهد

این کارخانه پیشرو با ظرفیت تولید سالیانه 100 هزار تن در سال،  انواع مقاطع فولادی نبشی و سپری را تولید و به بازار صنایع عرضه می کند.

کارخانه پروفیل مشهد

این کارخانه با وجود گذشت تنها یک دهه از زمان تاسیس آن، قادر به دستیابی به جایگاهی مهم در عرصه فولاد کشور گشته است. از مهم ترین تولیدات این کارخانه می توان محصولاتی چون انواع  لوله و پروفایل فولادی درزجوش و قوطی های مربع و مستطیل شکل را نام برد.

کارخانه فولاد ظهوریان ( نورد فولاد بارثاوا )

کارخانه فولاد ظهوریان، با تولید بالای انواع نبشی های بال مساوی با طول یکسان 6 متر در انواع سایزهای مختلف، بخش زیادی از نیازهای کشور در حوزه ساختمانی و صنعتی را برآورده می سازد.

صنایع فولاد صبح پارسیان

یک مجتمع فولادی نوپا که تولید کننده انواع مقاطع تیرآهن ، پروفیل ، نبشی و ناودانی است.

کارخانه فولاد توس حجت

این کارخانه با ظرفیت تولید سالیانه 72 هزار تن ، نبشی ، ناودانی و سپری ، سهم خود در تولیدات صنایع فولاد کشور را ادا می کند.

کارخانه های فولادی تهران

استان تهران با مرکزیت شهر تهران ، پایتخت کشور ، کانون اقتصادی ایران است و نیمی از بخش صنعت کشور را به خود اختصاص می دهد . در این میان نقش کارخانه های تولیدی فولاد تهران در عرصه صنعت را نمی توان نادیده انگاشت . از کارخانه مهم و فعال این استان و شهر تهران می توان موارد ذیل را نام برد :

کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه فولاد تهران

این کارخانه با ظرفیت عملی  100 هزار تن در سال ، انواع مقاطع فولادی از قبیل میل گرد ، نبشی و ناودانی را با کیفیتی بسیار بالا تولید و وارد بازار می کند .

کارخانه گروه صنعتی تهران شرق

این کارخانه پیشرو در تولید و عرصه صادرات با برند تهران مشرق و میامی فولاد شرق ، انواع لوله و پروفیل های صنعتی و ساختمانی فولادی و هم چنین اسکلت های سنگین فلزی پیش ساخته را سالانه تولید و به در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کند .

کارخانه شرکت نورد فولاد تهران

این کارخانه با داشتن سابقه ای درخشان در تولید ، امروزه  با استفاده از مواد اولیه مرغوب مانند شمش فولادی با ابعاد گوناگون و ظرفیت تولید سالیانه 100 هزار تن ، انواع نبشی، ناودانی، سپری، تسمه و میلگرد و…  را تولید و روانه بازار صنایع می کند .

کارخانه های فولادی شیراز

استان فارس با پتانسیل بالای تولید و توسعه از جمله استان های صنعتی کشور به شمار می رود که طی دهه اخیر کارخانه های متعددی در زمینه تولید آهن و فولاد در این استان احداث شده است ، از مهم ترین کارخانه های فولادی این استان می توان کارخانه ذوب آهن پاسارگاد ، شیراز پولاد نورد ، سلحشوران فارس و دهها کارخانه فولادی فعال دیگر در این استان را  نام برد .

کارخانه ذوب آهن پاسارگاد

این کارخانه دارای  دو فاز ذوب و ریخته گری شمش که ظرفیت تولیدی شمش فولادی این کارخانه از آهن اسفنجی به 5/1 میلیون تن در سال می رسد و فاز کنسانتره و گندله سازی با ظرفیت 4/3 میلیون تن در سال می باشد و محصولات عمده این کارخانه انواع شمش های فولادی و آلیاژی می باشد .

شیراز پولاد نورد

این کارخانه که از زیر مجموعه های گروه صنعتی پولاد کف محسوب می شود ، تولید کننده انواع میلگرد کلاف ساده و عاجدار ، میلگرد شاخه A2  و A3 ، مفتول فنر و مفتول کششی می باشد .

 کارخانه سلحشوران فارس

این کارخانه که با در نزدیکی قرار داشتن به راه آهن شیراز – اصفهان و راه آهن یزد – اقلید و همچنین دسترسی به ذخایر معادن سنگ ، موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی دارد ، اولید و عرضه کننده محصولات فولادی چون گندله ، آهن اسفنجی ، شمش فولادی و میلگرد است .

کارخانه های فولادی خوزستان

استان خوزستان که اغلب به عنوان قطب اقتصادی غرب و جنوب غرب کشور شناخته می شود با داشتن منابع گسترده نفتی ، نقش بسیار مهمی در اقتصاد و توسعه صنایع کشور دارد ، از جمله کارخانه های مهم این استان ، کارخانه های تولید آهن و فولاد این استان است که در ذیل به مهم ترین کارخانه های این استان اشاره خواهیم کرد :

کارخانه فولاد آتیه خلیج فارس

کارخانه ای نوپا که با تولید انواع میلگرد با استحکام بالا و وزن مناسب ، علاوه بر تامین بازار داخلی ، در عرصه صادرات به سایر کشورها نیز عملکرد بسیار موفقی دارد .

کارخانه فولاد روهینا جنوب

این کارخانه تولید کننده انواع میلگرد با قیمت بسیار مناسب در بازار داخلی و بین المللی است.

کارخانه فولاد خوزستان

این کارخانه که از بزرگترین تولید کنندگان شمش فولاد کشور است ، به عنوان دومین قطب تولید فولاد خام در کشور شناخته می شود . محصولات اصلی این کارخانه عبارتند از : بیلت ، اسلب و بلوم .

کارخانه فولاد اکسین خوزستان

کارخانه فولاد اکسین خوزستان ، تولید کننده انواع ورق سیاه در بازار صنایع کشور است .

کارخانه های فولادی کرمان

استان کرمان که  در جنوب  شرقی کشور واقع شده و پهناورترین استان ایران محسوب می شود ، با داشتن معادن سنگ آهن وسیعی با ذخایر میلیون ها تن سنگ آهن  که بیش از 50 درصد نیاز فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان را تامین می کند ، خود قطب تجمع کارخانه های فولادی مهمی در کشور است که دزذیل به برخی از آنها اشاره می شود :

کارخانه فولاد زرند ایرانیان

این کارخانه با استفاده از سیستمی کاملا زیست محیطی محصولات صنعتی و معدنی مطابق استانداردهای روز دنیا مانند سنگ آهن ، کنسانتره سنگ آهن ، گندله سنگ آهن ، ذغال سنگ کک شو و کک متالورژی تولید و عرضه بازار می کند .

کارخانه فولاد مشیز بردسیر

این کارخانه با ظرفیت تولید سالیانه 420 هزار تن تولید کننده انواع میلگرد سایز 10 الی 32 و میلگرد عاجدار در سایز 8 الی 32 در گریدهای A2  و A3  است .

کارخانه ذوب آهن و نورد کرمان

این کارخانه تولید کننده انواع میلگرد های مستحکم برای کاربرد در صنعت ساختمان سازی است .

کارخانه های فولادی تبریز

شهر تبریزی ، مرکز استان آذربایجان شرقی به عنوان  قطب اقتصادی منطقه آذربایجان ایران و همچنین مرکز بازرگانی ، سیاسی ، صنعتی ، و نظامی این منطقه از کشور شناخته می شود . از مهم ترین کارخانه ها ی فولادی این منطقه می توان موارد زیر را بر شمرد :

کارخانه فولاد ناب تبریز

یکی از مهم ترین تولید کنندگان مقاطع فولادی ساختمانی همچون تیرآهن و نبشی ناودانی است .

کارخانه فولاد آذربایجان

این کارخانه تولید کننده انواع میلگرد و نبشی ناودانی است .

کارخانه فولاد شاهین بناب

این کارخانه که با نام صنعت فولاد بناب نیز شناخته می شود ، انواع میلگرد ، نبشی ناودانی ، تیرآهن و شمش فولادی با کیفیت خوب را تولید و به بازار عرضه می کند .

کارخانه های فولادی یزد

استان یزد که از چهار سوی جغرافیایی در مجاورت با استان های صنعتی مهم کشور قرار دارد ، با دارا بودن تعداد زیادی از معادن طبیعی پتانسیل بالایی برای حوزه صنعت فولاد کشور دارد و به همین جهت کارخانه های فولادی بزرگی در این استان به بهره برداری رسیده اند ، از مهمترین کارخانه های فولادی یزد می توان موارد زیر را برشمرد :

کارخانه فولاد یزد (فولاد احرامیان یزد)

این کارخانه تولید کننده انواع تیرآهن و میلگرد های ساختمانی است .

کارخانه آهن و فولاد بافق یزد

مجتمع آهن و فولاد بافق یزد ، مجتمعی عظیم که در مجاورت معادن سنگ آهن احداث گردیده و با ظرفیت بالای تولیدی ، انواع میلگرد و مقاطع فولادی بازرا داخلی را تولید و تامین می کند .

کارخانه فولاد الماس یزد

این کارخانه نوپا تولید کننده انواع نبشی و ناودانی با ظرفیت 6 هزار تن در سال می باشد .

کارخانه های فولادی اهواز

اهواز مرکز استان خوزستان از دیرباز تا کنون ، مرکز احداث و بهره برداری کارخانه های مختلف صنعتی از جمله در زمینه صنعت تولید آهن و فولاد بوده است ، از کارخانه مهم فولادی اهواز می توان موارد زیر را بر شمرد :

کارخانه لوله سازی اهواز

این کارخانه با دارا بودن دهه ها تجربه در زمینه تولید انواع لوله های قطر بزرگ ، لوله های اسپیرال ، لوله های قطر کوچک و انواع پوشش لوله پیچشی و غلافی و همچنین پوشش داخلی لوله ، از جمله کارخانه های مهم صنعت فولاد کشور به شمار می آید .

کارخانه فولاد نورد و لوله اهواز

این کارخانه اولین کارخانه تولید کننده کلاف ورق گرم فولادی کشور است که در حاضر انواع کلاف ورق گرم فولادی ، کلاف ورق گرم اسیدشویی شده و روغنی ، تسمه ورق تخت ، لوله‌های سیاه و پروفیل ، لوله‌های گالوانیزه بدون دنده و گالوانیزه دنده شده ، لوله‌های گاز و  پروفیل چهار گوش با مقاطع مربع و مستطیل را تولید و روانه بازار می کند .

کارخانه فولاد کاویان اهواز

این کارخانه از برترین تولید کنندگان ورق های فولادی سنگین در کشور است و با تولید ورق های سیاه فابریک با کاربرد در صنایع مختلف ساختمان سازی ، اتوموبیل سازی همچنان در عرصه صنعت فولاد کشور پیشتاز است .

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

کارخانه های مشهد

کارخانه های خوزستان

کارخانه گروه صنعتی سپاهان

https://ahanhyper.com//?p=11495

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *