امروز : چهارشنبه 17 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]
اراک و کارخانه های فولادی این استان

اراک و کارخانه های فولادی استان مرکزی

اراک، یکی از بزرگترین شهرهای استان مرکزی ایران با مساحتی حدود 7178 کیلومتر مربع و جمعیت تقریب به 1 میلیون نفر می‌باشد. شهرستان اراک از شمال به تفرش، از جنوب به شهرستان خمین و شازند، از مغرب به استان همدان و ملایر و از شرق به شهرستان محلات منتهی می‌شود. این شهر پس از شهرستان ساوه، دومین شهرستان پهناور استان مرکزی است. فهرست کارخانه‌های فولادی کشور در شهرستان اراک که که شرکت آهن هایپر نمایندگی فروش محصولات آن را برعهده دارد عبارت است از شرکت روئین ساز اراک، صنایع آهن و فولاد درخشان اراک، صنایع آهن و فولاد درخشان اراک، صنایع فولاد هیربد زرندیه و مجتمع فولاد کسری اراک.

 

شرکت روئین ساز اراک

کارخانه روئین ساز اراک، سال 1377 در اراک- شهرک صنعتی خیرآباد تأسیس شد. هدف از تأسیس این کارخانه، تولید محصولات فولادی اعم از دکل‌های انتقال نیرو، ساخت سازه‌های فلزی و دکل‌های مخابراتی و انجام خدمات گالوانیزاسیون گرم بود. ساخت و گالوانیزاسیون گرم دکل‌های مخابراتی، پایه های انتقال نیرو، برج های تلسکوپی، سازه‌های نیروگاهی، پایه‌های چراغ و روشنایی، تجهیزات ترافیکی جاده‌ها،گریتینگ و کلیه سازه‌های فلزی مربوط به صنایع برق و نفت از جمله فعالیت‌های شرکت روئین ساز اراک می‌باشد. این شرکت با عرضه گاردریل گالوانیزه شده به کشورهای آسیا در صادرات نیز سهم به سزایی دارد. در حال حاضر کارخانه روئین ساز اراک به یکی از شرکتهای فعال در زمینه تولید محصولات گالوانیزه تبدیل شده است. این کارخانه دارای دو کارگاه ساختِ سازه‌های فلزی و گالوانیزه گرم به صورت مجزا و سوله مجزا می‌باشد.

شایان ذکر است کیفیت محصولات در این کارخانه مطابق با آخرین استانداردهای بین المللی، بررسی می‌شود. محصولات این کارخانه در گروه ساختمان، ساخت و ساز و جاده کاربرد دارد.

در این کارخانه با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، خط تولید گالوانیزه به مقدار تولید ۲۱ هزار تن در سال و خط تولید سازه‌های فلزی ۵ هزار تن در سال افزایش یافته است.

محصولات کارخانه روئین ساز اراک عبارتند از:

آهن، ورق، میلگرد و سیم تکنولوژی اطلاعات، اسکلت فلزی، گاردریل گالوانیزه شده، پایه زیگما گالوانیزه روئین ساز، برج تلسکوپی گالوانیزه شده، برج‌های مخابراتی گالوانیزه شده، شمش روی روئین ساز و دراس روئین سا.

 

اراک و کارخانه های فولادی استان مرکزی

 

صنایع آهن و فولاد درخشان اراک

شرکت صنایع آهن و فولاد درخشان اراک سال 1375، تأسیس شد. شرکت صنایع آهن و فولاد درخشان اراک به به عنوان مرکز خدماتی زیر مجموعه کارخانه فولاد مبارکه فعالیت خود را آغاز کرد.

انجام فعالیت‌های تولیدی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در زمینه طراحی، ساخت و تولید، راه اندازی و اداره واحدهای تولید انواع مصنوعات فلزی و فولادی و انجام خدمات فلزی و شکل دادن به انواع ورق گالوانیزه به ابعاد مورد نیاز صنایع و تأسیسات،، تولید پروفیل‌های z شکل، قطعه سازی و تولید تسمه و نوار بری شکل دادن ورق‌های فولادی برخی از فعالیت‌های این شرکت می‌باشد.

شایان ذکر است طیف وسیعی از قطعه سازان خودرو، سازندگان کانال، سوله سازها، مخزن سازان، پوشش کاران، تولید کنندگان لوازم برقی و… عمده خریداران و متقاضایان کار با مرکز خدماتی فولاد مبارکه می‌باشند

صنایع فولاد درخشان اراک با استفاده از تجهیزات پیشرفته و اتوماتیک و با استفاده از دانش روز و تجهیزات مدرن توانسته است بخش وسیعی از نیازهای استانی به پروفیل‌های صنعتی را تأمین نماید.

لازم به ذکر است این دسته از ورق‌ها در تولید گاردریل، چهارچوب‌های مخصوص درب و… کارایی دارند. وجود بخش‌های طراحی مهندسی و بخش کنترل کیفی در صنایع فولاد درخشان اراک، از جمله مزیت‌های مجموعه این مجموعه صنعتی محسوب می‌شود. کلیه فرایندهای تولیدی، ورق تا برشکاری و پرداخت نق شه راه، شیوه تولید و… تو سط بخش کنترل کیفیت بررسی و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. سپس نتایج حاصل از تحلیل‌ها به منظور پیاده‌سازی به بخش تولیدی منتقل می‌گردد. بخش طرح توسعه شرکت به منظور بررسی میزان تولیدات، پیشرفت مجموعه و افزایش ظرفیت های تولیدی در محل مجموعه ا ستقرار یافته است

محصولات شرکت صنایع آهن و فولاد درخشان اراک عبارتند از:

نواربری و تولید تسمه،  تولید ناودانی فولادی، تولید پروفیل‌های z شکل، ساخت ورق، کلاف پیچی، تولید نبشی‌های پرسی

 

صنایع فولاد هیربد زرندیه

هلدینگ صنایع فولاد هیربد زرندیه، سال 1388 در شهرک صنعتی مامونیه استان مرکزی به بهره برداری رسید. مجتمع صنعتی فولاد هیربد زرندیه دارای ۲ کارخانه مجزا می‌باشد. در کارخانه نخست، مواد اولیه قوطی پروفیل ورق به روش القایی و با استفاده از 23 خط تولید به قوطی پروفیل و لوله تبدیل می‌شود. ظرفیت تولید ورق در این کارخانه بیش از یک میلیون تن در سال می‌باشد. و کارخانه دیگر به تولید میلگرد هیربد اختصاص دارد. برای تولید میلگرد هیربد از شمش‌های تولید شده در گروه صنایع ذوب امید آریان استفاده می‌شود. این گروه صنعتی یکی از کارخانه‌های هلدینگ فولاد هیربد زرندیه است. در حال حاضر، شرکت فولاد هیربد زرندیه با دارا بودن کارخانه‌های ذوب و ریخته گری، خط تولید میلگرد، کارخانه لوله و پروفیل هیربد، کارخانه ماشین سازی ذوب، کارخانه ماشین سازی نورد گرم، کارخانه ماشین سازی نورد سرد، واحد لجستیک یکی از بزرگترین کارخانجات تولید محصولات فولادی کشور محسوب می‌شود.

محصولات صنایع فولاد هیربد زرندیه عبارتند از:

میله و میلگرد هیبرد ساده و آجدار از جنس فولاد آلیاژی ضد زنگ که در گریدهای A2 و A3  و در سایزهای 8 تا 32 تولید می‌شود.

 

مجتمع فولاد کسری اراک

مجتمع نورد فولاد کسری، سال 1379 در اراک، شهرک صنعتی خیر آباد تأسیس شد. در حال حاضر، مجتمع فولاد کسری با ظرفیت تولید سالیانه 120 هزار تن ورق گرم با ضخامت‌های مختلف، بزرگترین کارخانه تولیدی ورق فولادی در استان مرکزی به شمار می‌آید.

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصول در این کارخانه، به صورت اسلب می‌باشند. از این رو، برای تأمین اسلب مورد نیاز، از سایر تولیدکنندگان مانند فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان، فولاد مبارکه تامین می‌شود. کیفیت اسلب‌ها پس از ورود به کارخانه با روش‌های آزمون مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محصولات مجتمع نورد فولاد کسری اراک عبارتند از:

نورد اسلب و ورق گرم، عمده ترین محصولات تولیدی مجتمع نورد فولاد کسری است. این کارخانه در حال حاضر در زمینه تولید نورد اسلب و ورق گرم با ظرفیت تولید ۹۰ هزار تن در سال مشغول فعالیت می‌باشد.

اکثر محصولات تولیدی شرکت فولاد کسری اراک، فولادهای ساختمانی است که مطابق با استاندارد EN10029 تولید می‌شود. ابعاد محصولات تولیدی 1۰۰۰*۶۰۰۰ میلی‌متر و ضخامت آن ۸۰-۴۰ میلی متر می‌باشد. استانداردهای مورد استفاده این مجموعه 1۰۰۲5 EN-17100 DIN-A36 ASTM- است. ورق‌های فولادی تولید شده، عمدتاً در صنایع کشتی سازی و صنایع دریایی، لوله سازی، ساختمان سازی و مخازن تحت فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارخانه های تولید میلگرد اهواز

کارخانه های تولید تیرآهن اهواز